Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd over versnellingsnaaf op een kinderfiets. - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd over versnellingsnaaf op een kinderfiets.

Beste Mensen,
Ik ben voor mijn zoon van bijna 8 een fietsje aan het opknappen voor onze aanstaande fietsvakantie. De basis is een 24 inch stadsfietsje van Gazelle (standaard stalen frame, lijkt een beetje op een mountainbike frame). Het idee is om de fiets kaal te maken en op te bouwen met een ander stuur, bagage drager, zadel, spatborden en achterwiel. Ik heb nog het een en ander liggen aan fietsspullen waaronder een 7 versnellingsnaaf van Shimano (model SG-7C21). De naaf is denk ik een jaar of 10/15 oud. Ik heb de naaf nog niet uitgebreid getest maar ik gok erop dat hij geen zwaar leven gehad heeft. De naaf afkomstig uit een voorzetwiel (20 inch) voor een rolstoel. Het binnenwerk vertoont in ieder geval nauwelijks slijtage.
Mijn vraag is, ervan uitgaande dat naaf nog goed is, verstandig om zo'n naaf in een kinderfietsje te plaatsen? Genoeg verzet om een heuvel of bergje te beklimmen? We willen langs de kust naar Frankrijk fietsen.
Het achterwiel wil ik zelf opbouwen. Wat voor velg en spaken kan ik daarvoor het beste gebruiken? De velg: staal of aluminium? En welke maat spaken zou ik nodig hebben?
Ik ben reeds naar een tweetal lokalen fietshandelaars maar kreeg daar geen bevredigend antwoord.

Alvast hartelijk dank voor je reaktie!

mvg,
Niels
Niels1975 schreef:Beste Mensen,
Ik heb voor mijn zoon van bijna 8 een fietsje aan het opknappen voor onze aanstaande fietsvakantie. De basis is een 24 inch stadsfietsje van Gazelle (standaard stalen frame, lijkt een beetje op een mountainbike frame). Het idee is om de fiets kaal te maken en op te bouwen met een ander stuur, bagage drager, zadel, spatborden en achterwiel. Ik heb nog het een en ander liggen aan fietsspullen waaronder een 7 versnellingsnaaf van Shimano (model SG-7C21). De naaf is denk ik een jaar of 10/15 oud. Ik heb de naaf nog niet uitgebreid getest maar ik gok erop dat hij geen zwaar leven gehad heeft. De naaf afkomstig uit een voorzetwiel (20 inch) voor een rolstoel. Het binnenwerk vertoont in ieder geval nauwelijks slijtage.
Mijn vraag is, ervan uitgaande dat naaf nog goed is, is het verstandig om zo'n naaf in een kinderfietsje te plaatsen? Genoeg verzet om een heuvel of bergje te beklimmen? We willen langs de kust naar Frankrijk fietsen.
Het achterwiel wil ik zelf opbouwen. Wat voor velg en spaken kan ik daarvoor het beste gebruiken? De velg: staal of aluminium? En welke maat spaken zou ik nodig hebben?
Ik ben reeds naar een tweetal lokalen fietshandelaars maar kreeg daar geen bevredigend antwoord.

Alvast hartelijk dank voor je reaktie!

mvg,
Niels
Moet kunnen, met een 24" wiel is het verzet sowieso al lager dan met een groot wiel, en verder heb je het zelf in de hand met de keuze van de tandwielen

Als je op de velg wil remmen altijd een aluminium velg, bovendien passen daar betere banden op

Velg zal wel 36 gaats moeten worden, maar welke 24" heb je ? In neem aan 507? Sjieke velgen zijn misschien leverbaar via de Challenge ligfietsdealer, een basis enkelwand velgje loopt ook wel via de fietsenmaker en zal het met een kind ook wel doen.

Ik zou het wiel bouwen met 14-15 of zelfs #15 spaken, maar wel met heel veel ringetjes achter de spaakkop. Vlechtpatroon 2x (of 1x), spaaklengte wordt dan 218 (209) met een Rigida m21
Hi Niels,

kwa velg, wat voor rem wil je achter gaan gebruiken? Zou gewoon voor een degelijke alu gaan, dubbelwandig dubbelgebust.

wat betreft die naaf, de inter 7 blinkt niet echt uit in zijn spreiding van vertragingen... en het rendament is echt dramatisch... dus een groot deel van de input zal in de naaf verdwijnen en niet echt op de weg terecht komen.

Als je perse een naafversnelling wilt toepassen zou ik eerder kijken of dat je een goede torpedo 7 (van sram) kunt vinden, deze heeft bijna het zelfde bereik als een nexus 8 maar dan met een gunstiger stappen patroon en ze zijn degelijker.

De lichtst lopende naaf versnellingen (buiten Rohloff) zitten in de Nexus 8 met rooie streepje/ alfine (want daar zijn wel goede lagers gebruikt) of de iMotion 9 van Sram. Maar die zijn allen best kostbaar.

Dus wil je het jezelf gemakkelijekr maken dan opteer je voor een derailleur systeem, is goedkoper in aanschaf maar kost wat meer onderhoud, weet zo 123 niet wat de vork spreiding is van een 24" frame, maar is dit wat krapper dan zou een kant en klare capreo wiel wel een optie kunnen zijn, heb zo geen info over prijzen ed, en dat zijn 8/9 vits body's dus dat schept mogelijkheden.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, succes.

Bas
Ik vind het niet een heel erg slecht plan. Zelf hadden onze kinderen een 24 inch fiets met 3x6 derailleur versnellingen, en dat geeft veel meer mogelijkheden. Onze dochter van ik geloof toen 9 is er dwars door de Vogezen mee gekomen. Ze gebruikten diezelfde fiets ook naar school, en het onderhoud was helemaal geen probleem (echt minimaal). Wat met een triple wel een probleem is is dat de kids de werking toch niet gelijk doorhebben. Met derailleurs zou ik bij deze leeftijd dus echt kiezen voor 1x8/9 met een 11-34 cassette.
Maar met een 7 speed naaf kan het ook wel, en die heb je al. De grootste nadelen zijn de weerstand en het gewicht. Allebei kun je een beetje ondervangen door lichtere en snellere banden te monteren dan het gebruikelijke kinderspul. Ik zou het lichtste verzet proberen te bereiken dat lukt met de beschikbare tandwielen. Dus grootste passende tandwiel achter, en kleinste voorblad. Cranks zijn ook nog wel een punt: je wilt ze met korte armen (130/140 mm?). En hou de fiets zo licht mogelijk.
Wim
B@se schreef:Hi Niels,

kwa velg, wat voor rem wil je achter gaan gebruiken? Zou gewoon voor een degelijke alu gaan, dubbelwandig dubbelgebust.

wat betreft die naaf, de inter 7 blinkt niet echt uit in zijn spreiding van vertragingen... en het rendament is echt dramatisch... dus een groot deel van de input zal in de naaf verdwijnen en niet echt op de weg terecht komen.
gaan we op vakantie of moet dat arme kind op wereldreis?

Als je perse een naafversnelling wilt toepassen zou ik eerder kijken of dat je een goede torpedo 7 (van sram) kunt vinden, deze heeft bijna het zelfde bereik als een nexus 8 maar dan met een gunstiger stappen patroon en ze zijn degelijker.



De lichtst lopende naaf versnellingen (buiten Rohloff) zitten in de Nexus 8 met rooie streepje/ alfine (want daar zijn wel goede lagers gebruikt) of de iMotion 9 van Sram. Maar die zijn allen best kostbaar.



Dus wil je het jezelf gemakkelijekr maken dan opteer je voor een derailleur systeem, is goedkoper in aanschaf maar kost wat meer onderhoud, weet zo 123 niet wat de vork spreiding is van een 24" frame, maar is dit wat krapper dan zou een kant en klare capreo wiel wel een optie kunnen zijn,
Afgezien van de glazige ogen bij de fietsenmaker, en de derailleurs en kinderen discussie, wat moet zo'n arm kind met een 9 tands tandwiel? Zo'n achtervork van een blikken Gazelle buig je wel op maat
Een naaf met 7 versnellingen kan prima voor een kind op die leeftijd, met name op het vlakke. Mijn dochter kreeg een nexus 7 toen ze 7,5 jaar was. Ik wilde perse 7 versnellingen in de naaf en geen derailleur (te kwetsbaar o.a. in de fietsenstalling op school). Mijn zoons hadden op die leeftijd een nexus 3 in de fiets (zoals veel kinderfietsen) en dat bleek echt veel te weinig.
m-gineering schreef:
Niels1975 schreef:Beste Mensen,
Ik heb voor mijn zoon van bijna 8 een fietsje aan het opknappen voor onze aanstaande fietsvakantie. De basis is een 24 inch stadsfietsje van Gazelle (standaard stalen frame, lijkt een beetje op een mountainbike frame). Het idee is om de fiets kaal te maken en op te bouwen met een ander stuur, bagage drager, zadel, spatborden en achterwiel. Ik heb nog het een en ander liggen aan fietsspullen waaronder een 7 versnellingsnaaf van Shimano (model SG-7C21). De naaf is denk ik een jaar of 10/15 oud. Ik heb de naaf nog niet uitgebreid getest maar ik gok erop dat hij geen zwaar leven gehad heeft. De naaf afkomstig uit een voorzetwiel (20 inch) voor een rolstoel. Het binnenwerk vertoont in ieder geval nauwelijks slijtage.
Mijn vraag is, ervan uitgaande dat naaf nog goed is, is het verstandig om zo'n naaf in een kinderfietsje te plaatsen? Genoeg verzet om een heuvel of bergje te beklimmen? We willen langs de kust naar Frankrijk fietsen.
Het achterwiel wil ik zelf opbouwen. Wat voor velg en spaken kan ik daarvoor het beste gebruiken? De velg: staal of aluminium? En welke maat spaken zou ik nodig hebben?
Ik ben reeds naar een tweetal lokalen fietshandelaars maar kreeg daar geen bevredigend antwoord.

Alvast hartelijk dank voor je reaktie!

mvg,
Niels
Moet kunnen, met een 24" wiel is het verzet sowieso al lager dan met een groot wiel, en verder heb je het zelf in de hand met de keuze van de tandwielen

Als je op de velg wil remmen altijd een aluminium velg, bovendien passen daar betere banden op

Velg zal wel 36 gaats moeten worden, maar welke 24" heb je ? In neem aan 507? Sjieke velgen zijn misschien leverbaar via de Challenge ligfietsdealer, een basis enkelwand velgje loopt ook wel via de fietsenmaker en zal het met een kind ook wel doen.

Ik zou het wiel bouwen met 14-15 of zelfs #15 spaken, maar wel met heel veel ringetjes achter de spaakkop. Vlechtpatroon 2x (of 1x), spaaklengte wordt dan 218 (209) met een Rigida m21
Dank je voor je advies. De naaf heeft een achteruittraprem. Ik kan nu niet controleren welke velg ik heb maar ik neem aan een 507 (aluminium).
Het zal de eerste keer zijn dat ik een wiel ga spaken. Ik heb o.a. op je site gekeken. Vergis ik me niet dat het voorbeeld op jouw site (wielen spaken) 2x vlechtpatroon is?
Niels1975 schreef:
m-gineering schreef:
Niels1975 schreef:Beste Mensen,
Ik heb voor mijn zoon van bijna 8 een fietsje aan het opknappen voor onze aanstaande fietsvakantie. De basis is een 24 inch stadsfietsje van Gazelle (standaard stalen frame, lijkt een beetje op een mountainbike frame). Het idee is om de fiets kaal te maken en op te bouwen met een ander stuur, bagage drager, zadel, spatborden en achterwiel. Ik heb nog het een en ander liggen aan fietsspullen waaronder een 7 versnellingsnaaf van Shimano (model SG-7C21). De naaf is denk ik een jaar of 10/15 oud. Ik heb de naaf nog niet uitgebreid getest maar ik gok erop dat hij geen zwaar leven gehad heeft. De naaf afkomstig uit een voorzetwiel (20 inch) voor een rolstoel. Het binnenwerk vertoont in ieder geval nauwelijks slijtage.
Mijn vraag is, ervan uitgaande dat naaf nog goed is, is het verstandig om zo'n naaf in een kinderfietsje te plaatsen? Genoeg verzet om een heuvel of bergje te beklimmen? We willen langs de kust naar Frankrijk fietsen.
Het achterwiel wil ik zelf opbouwen. Wat voor velg en spaken kan ik daarvoor het beste gebruiken? De velg: staal of aluminium? En welke maat spaken zou ik nodig hebben?
Ik ben reeds naar een tweetal lokalen fietshandelaars maar kreeg daar geen bevredigend antwoord.

Alvast hartelijk dank voor je reaktie!

mvg,
Niels
Moet kunnen, met een 24" wiel is het verzet sowieso al lager dan met een groot wiel, en verder heb je het zelf in de hand met de keuze van de tandwielen

Als je op de velg wil remmen altijd een aluminium velg, bovendien passen daar betere banden op

Velg zal wel 36 gaats moeten worden, maar welke 24" heb je ? In neem aan 507? Sjieke velgen zijn misschien leverbaar via de Challenge ligfietsdealer, een basis enkelwand velgje loopt ook wel via de fietsenmaker en zal het met een kind ook wel doen.

Ik zou het wiel bouwen met 14-15 of zelfs #15 spaken, maar wel met heel veel ringetjes achter de spaakkop. Vlechtpatroon 2x (of 1x), spaaklengte wordt dan 218 (209) met een Rigida m21
Dank je voor je advies. De naaf heeft een achteruittraprem. Ik kan nu niet controleren welke velg ik heb maar ik neem aan een 507 (aluminium).
Het zal de eerste keer zijn dat ik een wiel ga spaken. Ik heb o.a. op je site gekeken. Vergis ik me niet dat het voorbeeld op jouw site (wielen spaken) 2x vlechtpatroon is?
Om mezelf te citeren: "Voor het gemak ga ik uit van een cassette-naaf en 36 dezelfde spaken (Maar om het spannend te maken zijn de plaatjes van een 32 gaats voornaaf met kruis 2 ;) ) "

J kunt niet al te veel kruisen in een klein wiel met een dikke naaf vlechten, dan wordt de fout tussen radiaal geboord gat in de vel en tangntiale spaak te groot en ontstaan rare knikken.

Als je een velg hebt zou ik de spaaklengte controleren, er zijn zat rekenhulpen op het net
Hi,

ik zeg neit dat een inter 7 niet zou kunnen gaan werken maar een dergelijke naaf heeft een behoorlijke eigenweerstand dat dit zeker bij een menneke van 8 toch wel de aantal kilometers omlaag trekt.

Maar kijk eens bij bv Sapim, dan krijg je een behoorlijk uitgebreid advies voor je spaaklengtes: http://www.sapim.be/index.php?st=spokelength&taal=nl
is wel een duidelijke...

Succes

Bas
B@se schreef:Hi,

ik zeg neit dat een inter 7 niet zou kunnen gaan werken maar een dergelijke naaf heeft een behoorlijke eigenweerstand dat dit zeker bij een menneke van 8 toch wel de aantal kilometers omlaag trekt.

Maar kijk eens bij bv Sapim, dan krijg je een behoorlijk uitgebreid advies voor je spaaklengtes: http://www.sapim.be/index.php?st=spokelength&taal=nl
is wel een duidelijke...

Succes

Bas
Hallo Bas,
Bedankt voor de tip en het meedenken. Ik had vanmiddag een reaktie gegeven op je bericht maar die is niet goed doorgekomen denk ik (of ik was te snel met het afsluiten van de computer)
.
Een derailleur zal ongetwijfeld soepeler rollen maar ik heb (bijna) alle spullen reeds in huis om de fiets af te maken. Daarnaast is voor het dagelijks gebruik een naaf handiger.

Ik zal een flinke plak koek voor z'n fietsje hangen, dan trapt hij wel door :wink:
Niels1975 schreef: Ik zal een flinke plak koek voor z'n fietsje hangen, dan trapt hij wel door :wink:
Dat gaat maar even goed, voor je het weet moeten alle kilometers contant worden afgerekend :D :D ;)
Niels;
eerst het positieve deel van de reactie, perfect dat je met zo’n klein manneke op stap ga voor jullie beiden echt genieten.
Het negatieve deel, mijn vrouw en ik hebben beiden een daagse fiets met een Shimano 7 vertragingennaaf met ingebouwd sleepanker en rendementsverlager en een tourfiets met derailleur, ik zie net dat ook Bose dat verschil vermeld nu ik sluit me aan bij Bose het verschil is gewoon erg groot.

Groetjes

Opa Leen
Leen Verkerk schreef:Niels;
eerst het positieve deel van de reactie, perfect dat je met zo’n klein manneke op stap ga voor jullie beiden echt genieten.
Het negatieve deel, mijn vrouw en ik hebben beiden een daagse fiets met een Shimano 7 vertragingennaaf met ingebouwd sleepanker en rendementsverlager en een tourfiets met derailleur, ik zie net dat ook Bose dat verschil vermeld nu ik sluit me aan bij Bose het verschil is gewoon erg groot.

Groetjes

Opa Leen
Geen rollerbrake scheelt een slok op een borrel
Ik denk dat een Nexus wel eens dramatisch slechter kon worden als je veel weegt en hard trapt, dat kon in dit geval nog wel eens meevallen.

(En een gratis naaf is ander verhaal als wanneerr je er nog een moest kopen, dan zou ik idd eerst in Schweinfurt gaan sjoppen)

Maar als je het beste voor je kind wil kun je natuurlijk altijd een titanium frame met keramische lagers, 30 versnellingen en handgenaaide tuubjes laten opbouwen. De erfenis valt dan later een tikkie minder uit ;)
Ik ben aan het rekenen geslagen en de uitkomst is (volgens spocalc.xls) dat ik spaken van 215 mm nodig heb (voor 2x spaakpatroon). Weet iemand een webwinkel waar ik die kan kopen? Ik heb op Fietspunt gekeken maar niet de juiste maat gevonden (spaak 14x210 komt het dichste bij). Of kan ik dan beter voor een 1x gaan? groet,Niels

Afbeelding