Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Valladolid - Barcelona - Forum Wereldfietser

Valladolid - Barcelona

Wij zijn van plan om volgend jaar in mei te fietsen van Valladolid naar Barcelona,via Burgos en de Rioja streek. Heeft iemand ervaring met deze route ? Welke kaarten gebruik wij het beste en is dit traject te doen in 8 dagen ?

Willy

Lijkt me erg ambitieus, zeker met een omweg via Burgos en La Rioja. Hoeveel km per dag wil je fietsen?

Voordeel (of misschien wel nadeel) in mei is dat het waarschijnlijk nog niet zo heet is dat je siesta moet houden. Het leuke aan Spanje vind ik het relaxte tempo dat je daar al snel overneemt, dus ik zou de dagafstanden toch beperken.

Ik zou overwegen de route in te korten en/of de omweg via Burgos te vergeten. Je zou 'rechtdoor' naar Tarragona kunnen fietsen en van daar de trein naar Barcelona kunnen nemen. Dat is waarschijnlijk ook prettiger dan zo'n enorme stad met druk verkeer in te fietsen. In alle regionale treinen mag je de fiets gratis meenemen.

Andere optie is via Burgos door de prachtige Sierra de la Demanda (zie archief van deze site) en dan richting zuiden naar Madrid of een voorstad+trein. Vanaf Burgos zou je een paar dagen de Camino del Sid (boekje van Sitters) kunnen volgen.

En de beste optie is natuurlijk gewoon wat langer naar Spanje te gaan...

Qua kaarten zijn die van Michelin voor geasfalteerde wegen prima, schaal 1:400.000 of 250.000.

Groet,
Lisette

Inderdaad is 8 dagen Spanje gewoon veel te kort. In mei is het in dit deel van Spanje zeker nog niet heet!!!! Afgelopen juli fietste ik in de buurt van Valladolid met een fleece aan, maar dat was niet normaal. Je hebt in mei wel kans op regen en in de bergen koude ochtenden als je uit je tentje kruipt. Vanaf Vallalodid kun je de Duero volgen naar Soria. Daar kun je kiezen hoe je verder gaat naar Barcelona.Via de Sierra de la Demanda is een mooie optie, je kunt ook bij Burgo de Osma al de Duero verlaten en via de Canon de Rio Lobos richting Sierra de la Demanda. Let op de witte weggetje op de Michelin-kaart. Gele weggetjes uit de buurt van stedelijke gebieden zijn ook nog redelijk om op te fietsen.
Zie Op Pad nummer 2/2005.
Beste Bert,

We zijn van plan de eerste dag van Valldolid naar Aranda de Duero te fietsen,kunnen we gewoon langs de Duero fietsen of moeten we gebruik maken van de witte weggetjes op de Michelin kaarten zoals bv. de VP-3001?
En tot hoever kunnen we de Duero blijven volgen want de volgende dag zouden we willen doorfietsen naar Soria ?

Mvg

Willy

Ik zou de witte weggetjes nemen ten noorden van de Duero, dus de VP-3001 enz. Je moet wel af en toe wat klimmen, maar dat valt mee. Bij Roa de Duero ga de rivier over. Je neemt de BU-120, een wit weggetje, maar wordt hoe dichter je bij Aranda komt, steeds drukker. Aranda is een drukke stad.
Vanuit Aranda heb je eerst nog een druk stuk tot Penarenda del Duero (leuk plaatsje). Je gaat langs Casanova naar Burgo de Osma, Langs het 400 meter lange kasteel van Gormaz. Via Andaluz kun je over witte weggetjes afsteken naat Soria (Wel kimmen). Je kunt ook vlakker door de Duero te blijven volgen die maakt echter een grote bocht. Je kunt ook in het leuke plaatsje Berlanga de Duero overnachten. Er zijn daar hotels er is een gemeentelijke Albergue (jeugdherberg). Op het terrein van Jeugdherberg is een grasveld waarop je ook mag kamperen. Je mag gebruik maken van het sanitair van de herberg.

Veel plezier!

Bert