Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eigen route van Marnay naar Grenoble (en Middellandse Zee) - Forum Wereldfietser

Eigen route van Marnay naar Grenoble (en Middellandse Zee)

Volgende maand vertrekken wij met zijn tweeën van Maastricht naar de Middellandse Zee. De eerste 650 KM zullen we rijden zoals beschreven in "de Groene Weg" tot aan Marnay (deel 1). Voor het tweede gedeelte wilden we echter graag eindigen met de Napoleon route. Nu heb ik deze route gevonden op routeyou.com, maar moeten we nog van Marnay naar Grenoble. Ik heb daarvoor een route gepland via Aix-les-Bains, maar verder de kortste route. Heeft iemand tips voor mij gebaseerd op eigen ervaringen? Wij zijn allebei onervaren met fietsvakanties, maar zijn wel in goede conditie.

De route is hier te bezichtigen:
http://bit.ly/Vy8r2

Alvast bedankt!
Hoi Marc,

Er zitten misschien een paar drukke stukjes tussen. Misschien dat anderen die plaatselijk beter bekend zijn hier meer over kunnen zeggen.

Ik weet niet hoe makkelijk je de route hiernaar kunt exporteren: http://www.mapmyride.com/, maar op deze site kun je ook zien wat het stijgingspercentage is. Dan kun je een beetje inschatten hoeveel je kunt blijven trappen....

Veel plezier met voorbereiden!
Hi Eric,

Bedankt voor je antwoord. Welk gedeelte lijkt je het drukst? Ten noorden van Grenoble?
Ik zal eens kijken naar die link voor meer details, al geeft routeyou.com ook een hoogte kaartje.

Groeten,
Mark
Er zitten een aantal stukken tussen waarbij 2-cijferige D wegen gevolgd worden. Die zijn soms wat drukker, al zie je dan soms wel weer fiets/voetpaden er naast lopen.
Een hoogtekaartje is grappig, maar niet echt accuraat om stijgingspercentages in te schatten. In mapmyride geven kleuren aan wat het stijgingspercentage is. Ik zoek, met bagage, als het even kan wegen op tot een stijging van 10-11%.

Op de michelinkaart tot en met 1 '<'. Soms, als het niet anders kan een '<<', maar dan aan het begin van de dag :wink: . '<<<' wordt door mij vermeden......

Hieronder een voorbeeldje van de Silvretta mbv mapmyride.... Aan de kleurtjes kun je zien dat het niet steiler dan 8% wordt....

Afbeelding
Bedankt voor de tips, mapmyride.com geeft inderdaad veel betere details. Ik heb de route nu opnieuw gemaakt en zoveel mogelijk Dxxx en kleinere wegen gekozen in plaats van Dx en Dxx. Hier kan je mijn route bekijken: http://bit.ly/QfAmm .

Er zitten een aantal flinke klimmen in (zie afbeelding). Zou dit iets te veel van het goede zijn voor beginners? Een kleine uitdaging is uiteraard mooi, maar we moeten ons niet kapot trappen als er een alternatief is.
Afbeelding
Ziet er mooi uit. Ik ben benieuwd hoe het einde gaat, dan zitter wel wat behoorlijke klimmetjes in, maar je hebt dan al behoorlijk wat kilometers in de benen en zal het wel gaan. En anders....als je een goede kaart bij je hebt kun je zo je route aanpassen en lekker een rivierdal gaan volgen als je het klimmen zat bent.

Ga je de route in een GPS laden of met een markeerstift op de kaart intekenen?

Veel plezier
Bedankt! Misschien dat ik nog wel een alternatieve route uitstippel waar we minder hoeven te klimmen. Mocht het tegenvallen hebben we in ieder geval een alternatief.

Ik denk dat ik via Google Earth en mapmyride wat ga uitprinten. Daarnaast recente streekkaarten ter plekke kopen en die markeren.
In tweede instantie denk ik dat het goed is om gewoon thuis een papieren michelin kaarten te kopen van het gebied waar je door heen wilt fietsen. In elke ANWB shop te koop voor een paar euro. Volgens mij is de schaal 1 op 50.000 is en daar kom je overal mee. Ik denk namelijk dat je met je huidige route iets te kleine weggetjes pakt en de 2 << en drie <<< weggetjes pakt. Zie onder (zit op ongeveer 290 km van je route, daar waar de pieken in je hoogteprofiel komen :wink: :
Afbeelding

Afbeelding via http://www.viamichelin.nl

De D912 is prima te fietsen volgens mij, maar je route heb je, als ik het goed gezien heb uitgestippeld over het hele kleine weggetje oostelijk daarvan. De D912 heeft 1 <, het weggetje er naast 2 <<. En dat is een aardig stukje pittiger fietsen.....
Ook heb je met een Michelin kaart een mooi overzicht en is voor de meeste mensen een stuk makkelijker plannen dan achter je computerscherm.
Eric, ontzettend bedankt voor je hulp. Ik zal vanavond nog eens goed de route stap voor stap volgen en kijken waar de problemen zitten. Ik heb de route nu ook in Google Earth (via mapmyride.com) en kan dan ook een indruk krijgen of het een mooie route is. Lelijke stukken door industrie gebieden kan ik dan vermijden.
eric190173 schreef:Er zitten misschien een paar drukke stukjes tussen.
Uehrg...
Ik heb het stuk van Grenoble tot Cannes bekeken en de route gaat dwars door Grenoble, dwars door elke grote plaats daarna en pakt voornamelijk de grootste "rode" wegen daartussen. Mijn ervaring na een stuk of zes fietsvakanties in Zuid-Frankrijk is nu juist dat ik dit soort wegen mijdt als de pest. Ik vind het gewoon veel te onaangenaam en te gevaarlijk tussen al die hardrijdende auto's en vrachtwagens.
Leon
Leon, Grenoble is inderdaad een uitzondering qua drukte maar daar is een reden voor: ik heb in 2001 een tijdje in Grenoble gewoond en wil graag even kijken in mijn oude buurt!

Verder is de route na Grenoble een route die ik heb overgenomen: de route Napoleon. Ik zal die nog nader moeten beoordelen en eventueel aanpassen waar nodig.
eric190173 schreef: De D912 is prima te fietsen volgens mij, maar je route heb je, als ik het goed gezien heb uitgestippeld over het hele kleine weggetje oostelijk daarvan. De D912 heeft 1 <, het weggetje er naast 2 <<. En dat is een aardig stukje pittiger fietsen.....
Ik zie wat je bedoelt. Ik zal dit waarschijnlijk veranderen in de D912 en vervolgens in D512. In het slechtste geval kunnen we ook onderlangs via de D1090, daar is het volgens mij helemaal vlak..

Nogmaals reuze bedankt!

UPDATE:
Ik heb de route verlegd en nu lijkt het veel makkelijker! Grappig dat zo'n klein stukje de route zo weet te karakteriseren.
Afbeelding
Mapmyride is echt leuk! :)

Ik heb de hoogte-data gedownload en ben vervolgens in Excel gaan spelen. Als ik de trip in etapes van 500 meter hak, zijn er 6 etapes waarbij de klim meer dan 11% is. De grootste klim over 500 meter is 36%.

Wat zou het meest praktische interval zijn om de hoogteverschillen te beoordelen? 1km? Of misschien nog langer?

PS hier heb ik mijn Excel sheetje, voor het geval er nog meer cijfer gekken zijn zoals ik ;) http://bit.ly/1Hp8o

PPS ik weet niet hoe accuraat de data is, maar er is een etape van 100meter waarbij er wordt gedaald met 120% :shock: :D . Als dat maar goed komt! :wink:
marckr schreef: Wat zou het meest praktische interval zijn om de hoogteverschillen te beoordelen? 1km? Of misschien nog langer?
Google Maps, Mapmyride etc is een hulpmiddel, het uiteindelijke ultieme planningsinstrument is een Michelin kaart....... :wink:

Wij gebruiken deze: Afbeelding€ 5,95 bij de zwerver

Schaal 1 op 150.000, 1 cm is 1,5 km en elke scheet staat erop. Heerlijk om na een dag fietsen met een glaasje wijn en een stokbroodje en wat andere aangename dingen de route voor de volgende dag op uit te stippelen..... De groene route staat ook ingetekend op deze kaart als ik het goed onthouden heb. Ik zou nu niet meer dan een globale route uit zetten en de precieze route pas onderweg intekenen
Ik zal die Michelin kaarten halen, bedankt voor alle tips en hulp.

De route vanaf Grenoble heb ik nu ook uitgestippeld het is niet 100% de Route Napoleon: ik heb de N85 zoveel mogelijk ontweken. Helaas is er een stuk van 25km waar we geen keuze hebben..
http://bit.ly/WUDSa