Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rem aanpassing i.v.m. ombouw 26 naar 28 inch wielen/frame - Forum Wereldfietser

Rem aanpassing i.v.m. ombouw 26 naar 28 inch wielen/frame

Hoi,

In wil met mijn oude (Avaghon) 26" fiets/frame wat meer op de (berg)weg gaan rijden, zonder bagage, lekker zware colletjes en kuitenbijters pakken. In een ander topic hier ben ik op zoek naar smalle 26" racebandjes voor mijn Avaghon make-over.

Een tweede optie is op 28" wielen over te gaan (smalle bandjes zat), die zouden qua diameter in het 26" frame moeten passen; er zitten nu de dikste 26" Big Apples in en nog steeds heb ik 25mm ruimte onder de voorvorkkroon en bij de achtervork (wat is trouwens de exacte diameter van een 28" (700C/622) wiel?)

Maar... de remblokjes dienen dan wel verplaatst te worden. Ooit waren er beugels om je remnokken van 28" naar 26" wielen om te bouwen. Zijn er manieren, truukjes, beugels, enz om redelijk eenvoudig de remblokjes te verplaatsen van de 26" naar 28" positie zonder te gaan lassen/zolderen aan het frame?

Alvast bedankt,
Maarten

PS: Wil er iemand een goed stel racewielen ruilen tegen twee (voor en achter) wielen 26" Hugi/DT 36sp met Mavic 121 559-21C velgen?
De exacte diameter van een 622 wiel is 622 mm, plus twee keer de bandjes, dus nog eens zeg 50-60 mm. Het verschil tussen 26 inch wielen met dikke banden (559+(2x50)=659mm) en 28 inch wielen met dunne banden (622+(2x20)=662) is dus minimaal. En nee, er zijn geen makkelijke manieren om de cantilever nokken te verplaatsen zonder dat de framebouwer eraan te pas komt (je wilt ook wel dat je remmen stevig verankerd zijn.....). Ik zou er ook allemaal niet aan beginnen. Je begint met een stijf zwaar frame met een tourgeometrie en dat daarmee maar beperkt geschikt is voor dit doel. Ik zou blijven bij mijn oorsponkelijke plan van lichte snelle bandjes (maar wel wat breder dan je in gedachten had), en verder alle overbodige zooi als spatborden, dragers en wat niet al van je fiets afslopen. Mijn 26 inch randonneur is met snelle bandjes best snel.
Het alternatief is de aanschaf van een wat oudere stalen racefiets. Je ziet op marktplaats soms heel mooie exemplaren langskomen voor verrassend weinig geld. Ik heb zelf een ruim 30 jaar oud exemplaar, en heb er nog steeds pret mee. Op zulke fietsen zitten bovendien vaak zijoptrek remmen met een grotere drop van maximaal 57 mm ipv de moderne 49 mm. Op die manier passen er ook met spatborden 30-32 mm banden op, en dat is eigenlijk leuker dan de moderne bovengrens van 25-28 mm. Immers, Tour de France rijders kennen alleen maar superglad asfalt, maar gewone fietsers komen ook andere wegen tegen, en dat zijn vaak de leukste.
Wim
Mavic speedcity rem-adapters, hiermee plaats je eenvoudig op je canti nokken een soort "brake-booster" waardoor je je v-brakes/ canti's op de hoogte van een 622 velg krijgt.

Brake Caliper Adjuster
One bike, 2 pairs of wheels, 2 playgrounds!
Use 700c wheels on a bike fitted with calipers for 26" (MTB). Weight: 145 g

Afbeelding

bij de oosterburen kost je dat 40 euro voor een setje

Succes

Bas
OK. Blijft de vraag waarom je het zou doen. Je gaat er echt niet sneller door.
Wim
Wim schreef:OK. Blijft de vraag waarom je het zou doen. Je gaat er echt niet sneller door.
Wim
Luchtweerstand van zo'n breed stuk rubber is niet onaanzienlijk, en het weegt ook aanzienlijk.
Je gaat dus vermoedelijk wel harder, ook al omdat het gevoel van de fiets nogal verandert. (van een dood paard naar ... [vul zelf maar in] )

Comfort en de bochtvastheid op een slechte weg zal duidelijk afnemen.
B@se schreef:Mavic Brake Caliper Adjuster bij de oosterburen kost je dat 40 euro voor een setje

Succes

Bas
@ Bas,
Waar precies bij de oosterburen is dat? Rose Versand?

Omschakelen van 26" naar 700C is voor mij interessant als het een aanzienlijke gewichtsbesparing oplevert. Het gaat er om om van dat dode paard een klimgeit te maken (en om het niet al te duur te maken de hierboven genoemde Mavic 121/ DT-Hugi 26" wielen te kunnen ruilen tegen goede, tweedehands 700C racewielen.

Vraag is dan: zijn 700C wielen met 25mm bandjes lichter dan mijn huidige 26" wielen met bijvoorbeeld Kojak bandjes?

Maarten
Smitty schreef: @ Bas,
Waar precies bij de oosterburen is dat? Rose Versand?

Maarten
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 22&t=23813

staan een aantal aardige webshops op, dan kun je kiezen.