Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Informatie gezocht over Siberie en omgeving - Forum Wereldfietser

Informatie gezocht over Siberie en omgeving

Hallo allemaal

Ik bgin zo langzamerhand mijn volgende reis te plannen.
Volgend jaar april wil ik fietsen: Duitsland, Polen, Ukraine, Rusland (richting Tomsk) en dan Mongolie induiken. Vanuit Mongolie naar Kashgar en, afhankelijk van de situatie in Tibet, naar Lhasa of via de KKH naar de Khardung La.

Ik wil mij nu even totenmet Mongolie beperken:
1 Ik heb gelezen dat je tegenwoordig geen visum meer nodig hebt voor de Ukraine, klopt dit?
2 Wat zijn de visumregels voor Rusland, wat kost het visum en hoe lang is het geldig; kan je ook verlengen? Kan je in de geldende periode helemaal over Russisch grondgebied (binnenkomende vanuit oost-Ukraine) naar Mongolie fietsen of is de afstand te groot en moet ik gedeeltelijk de trein nemen?
3 Waar is precies de Russisch-Mongoolse grensovergang, of zijn er meerdere, en kan ik een visum aan de grens krijgen? Zo niet, waar dan wel?
4 Hoe lang is het Mongoolse visum geldig?
5 ik zal in augustus in Mongolie fietsen, is dit te doen qua hitte? Zijn er voldoende waterpunten te vinden?
6 Kan ik in Mongolie een Chinees visum krijgen?

Alle bijkomende info over routes, overnachtingen, voedsel, authoriteiten, en irritante steekbeestjes is natuurlijk van harte welkom.

Groeten, Toon
Toon schreef: Ik wil mij nu even totenmet Mongolie beperken:
1 Ik heb gelezen dat je tegenwoordig geen visum meer nodig hebt voor de Ukraine, klopt dit?
Dit klopt

2 Wat zijn de visumregels voor Rusland, wat kost het visum en hoe lang is het geldig; kan je ook verlengen? Kan je in de geldende periode helemaal over Russisch grondgebied (binnenkomende vanuit oost-Ukraine) naar Mongolie fietsen of is de afstand te groot en moet ik gedeeltelijk de trein nemen?
Je kunt een 3-maands visum krijgen. Ik regel altijd een privé uitnodiging en krijg daardoor een privé visum. Dan je 1x laten registreren op het adres van de uitnodiger en je bent redelijk vrij om te gaan en staan. Tenminste in de 'gewone' regio's. Fiets je door een autonome republiek dan kunnen er andere regels gelden. Relevant is in dit geval de Republiek Altaj, een van de mogelijke overgangen naar Mongolië. Daar moet je je apart registreren. Zorg dan voor een papiertje van de OVIR die je oorspronkelijk geregistreerd heeft.
In principe kun je alles fietsen. Wil je dit niet of kom je in tijdsnood dan is het geen punt om de fiets mee te nemen in de trein.
3 Waar is precies de Russisch-Mongoolse grensovergang, of zijn er meerdere, en kan ik een visum aan de grens krijgen? Zo niet, waar dan wel?
De centrale overgang tussen Ulan Ude en Ulan Bator is altijd al toegankelijk geweest voor fietsers. Je kunt nazoeken of de overgang aan de grote weg vanuit Gornij Altajsk inmiddels toegestaan is voor buitenlanders. Toen ik er rond fietste ging het gerucht dat dit het jaar daarop (we schrijven 2004) zou gebeuren. Deze ovegang is het dichtst bij Nederland.
Hi Ivo,

Bedankt voor je feedback.
Ik heb op internet gelezen dat je zowel zelf als via een visumbureau een visum kan regelen.
Geniet iets een voorkeur?
Ik heb ook gelezen dat ik in Ulan Ude Een mongools visum kan krijgen. Is dat problreem ook weer opgelost:-)

Hie is het wegennet in Rusland eigenlijk? Ik heb ongeveer 6000 km te fietsen in 3 maanden tijd, ik betwijfel of ik zoets kan halen, ook afhankelijk van de omstandigheden. Nou ja, een ritje met de trein is ook niet erg...

Zijn er nog mooie fietsroutes richting Tomsk/Ulan Ude aante raden?

Toon
Toon schreef:Hi Ivo,

Bedankt voor je feedback.
Ik heb op internet gelezen dat je zowel zelf als via een visumbureau een visum kan regelen.
Geniet iets een voorkeur?
Dat hangt ervan af hoeveel tijd je hebt en hoe lang het duurt om bij de ambassade te komen. Voor mij loont het niet als de ambassade in Den Haag ligt, een visumbureau doet het voor minder dan de reiskosten die ik heb. Bij Brussel zou het om het even zijn. Voor jou iets minder aangezien de NMBS een pak goedkoper is dan de NS.
Hie is het wegennet in Rusland eigenlijk? Ik heb ongeveer 6000 km te fietsen in 3 maanden tijd, ik betwijfel of ik zoets kan halen, ook afhankelijk van de omstandigheden. Nou ja, een ritje met de trein is ook niet erg...

Zijn er nog mooie fietsroutes richting Tomsk/Ulan Ude aante raden?
Op de grotere wegen best goed. Prima asfalt, je kunt er goed doorrijden. 6000km in 3 maanden is goed te doen, je houdt veel tijd over voor toeristische zaken. Een probleempunt zijn wel de kleinere verbindingswegen tussen twee territoriale eenheden, die zijn vaak sterk verwaarloosd.
Als de trein ook een optie is zou je ook van de grote weg regelmatig kunnen afwijken en regelmatig een rondje bergen meenemen. Ten zuiden van Barnaul en Abakan liggen hele mooie rondjes klaar om te fietsen. Aleen voor de verbinding wordt het ofwel extreem doen ofwel een trein pakken.