Additionally, paste this code immediately after the opening tag: R1 en eigen route naar Sint-Ptersburg - Forum Wereldfietser

R1 en eigen route naar Sint-Ptersburg

Hallo,

29 mei vertrekken we met ons gezin (2 kinderen, dan bijna 6 en 4.5) op de fiets van Kapelle-op-den-Bos (Mechelen, B) naar Sint-Petersburg.
Het oorspronkelijke plan is om ergens de R1 op te pikken, dan in Gdansk de boot te nemen naar Zweden, via de Aland-eilanden naar Finland te fietsen en dan via Zuid-Finland naar Sint-Petersburg.
Heeft er iemand tips?
Vragen waar we nu bv. nog mee zitten:
- waar best aanpikken op de R1, is bv. vanaf Arnhem mooi (is wel omfietsen) of kunnen we beter wat later aansluiten
- Zuid-Finland, of vanuit Helsinki weer over naar Riga en vandaar naar Sint-Petersburg? Hoe is de route vanaf de Finse grens naar Sint-Petersburg?
- Is Sint-Petersburg sowieso de moeite, in de zomer, met 2 kinderen? We zouden het op het randje halen, eigenlijk is het nét iets te ver...

Maar alle tips, ervaringen en suggesties zijn welkom. Ook goede overnachtingstips zijn altijd handig met twee kinderen :-)

Alvast bedankt!
Ik kan je niet helpen aan ervaringen over de routes die je wilt gaan fietsen, wel heb ik op mijn site een aantal links verzameld (zie ook de landenpagina's)die je mogelijk behulpzaam kunnen zijn:
http://www.fietsvakantielinks.nl/

succes
Hallo,

Ik zou iets verder de R1 oppakken, bijv. bij Gütersloh, of via Paderborn bij Holzminden. Ik heb geen ervaring met de boot vanaf Gdansk naar Finland, noch met de tocht van Finland naar St. Petersburg.
Maar ik heb wel ervaring met de tocht van de R1 door de Baltische landen. Is erg mooi, en door de mooie en rustige stranden, denk ik ook erg leuk voor kinderen. (Bijvoorbeeld: Ventspils in Letland heeft een prachtig strand, en ook allerlei activiteiten voor kinderen: Childrens Town.). Als je meer wilt weten kun je op mijn site kijken: http://www.europesefietstochten.nl
Als St. Petersburg eigenlijk net iets te ver is, waarom niet gestopt in Tallinn, de hoofdstad van Estland, is echt de moeite waard.
Ik weet dat jullie over 18 dagen vertrekken, het is dus kort dag. Toch heb ik een paar vragen, nodig om jullie nog van eventueel bruikbare adviezen te kunnen voorzien. Dat voor wat betreft het Poolse deel van jullie reis.

Mijn eerste vraag betreft overnachtingen. Is het de bedoeling om gebruik te maken van hotels/pensions en dergelijke of kamperen jullie?

Is het oorspronkelijke plan om naar Gdańsk te fietsen en vandaar de boot naar Zweden te nemen nog aktueel? Zo ja, heb ik een voorstel voor een behoorlijk "aangepaste R1 route" (het laatste deel vanaf ong. Bydgoszcz/Koronowo). Qua landschap zijn er veel aantrekkelijker mogelijkheden richting Gdańsk dan dat deel van de R1. Vooropgesteld dat je niet bang bent voor wat heuvels (die kom je op de R1 ook tegen...) en heel soms een klein stukje onverharde weg.

Ik neem aan dat jullie in de "FietsvakantieWiki" de landeninformatie Polen geraadpleegd hebben. Inclusief de info van Stenaline en Polferries.
Onder "Fotoverzameling" staat een link naar mijn foto's van 2008. Een deel hiervan geeft een indruk van dat deel van Polen (Bory Tucholskie en Kaszuby) waarlangs ik naar Gdańsk zou fietsen...

Verder, mochten jullie vragen hebben? Als ik een antwoord heb (of het kan vinden), krijgen jullie het.