Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies bij aanschaf nieuwe tent - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

advies bij aanschaf nieuwe tent

@Simone,

Ik ga net als jou ook de eerste keer op fietsvakantie (alleen) en ik heb gewoon wat goedkoop spul gekocht. Mijn tentje was rond de kerstvakantie met 50% korting, (toen alsnog 90 eurie) en de bardani selva. Ik heb wat van dat goedkopere spul omdat 1 ik het geld nog niet heb om alles in een keer duur te doen. 2 Als het me niet bevalt doe ik er makkelijker afstand van.

Mocht het goed bevallen dan spaar ik ieder jaar wel wat nieuws bij elkaar.

gr Paul
Wat wij steeds gedaan hebben is alles gebruiken wat we al hadden (en soms wat lenen). Elke keer als we weer geld hadden kochten we iets, maar dan gelijk echt goed. Goedkope spullen kopen die na korte tijd niet bevallen of versleten zijn is volgens mij toch niet de beste strategie.
Wim
Ik heb zelf uiteindelijk voor de Hilleberg Akto gekozen om:
duurzaamheid (kwaliteit tent en onderdelen;
flexibiliteit en te gebruiken in alle seizoenen (binnen- en buitentent los van elkaar op te zetten);
goede ventilatiemogelijkheden:
makkelijk op te zetten/ af te breken;
licht in gewicht;
naast slaapcabine voldoende ruimte om tassen etc. droog te stallen.

Nadeel vind ik de forse prijs.

Als slaapmat heb ik Therma rest neo air gekozen. Superlicht (410 gr) en compact. Nadeel prijs, zelf opblazen en de mat ligt niet erg comformtabel.

Groet,
Edwin
Beetje humor ertussendoor....

Ik zag bij Man Bijt Hond een reportage over de Friese geitenboer Frans Zwaagstra, die o.a. naar Marokko is gefietst op een boerenveldfiets, toen hem gevraagd werd waar hij sliep was het antwoord: "gewoon onder een zeil". Maarja hij at ook wat ie kon vinden in de natuur en ging met kleren en al in een rivier zitten om zich te verschonen, "op de fiets droog ik vanzelf weer op".

Wel humor en het toont dat het niet duur hoeft te zijn om er een leuke vakantie voor jezelf aan over te houden.

Maar persoonlijk ben ik wel gesteld op mooie materialen... beetje verwend wat dat betreft :)
He Edwin, waarom vind je de Neoair niet comfortabel? Hij is per slot 6,3 cm dik. Zelf heb ik sinds kort de Exped down 7, en qua comfort moet die veel lijken op de Neoair (hij is wel veel warmer, en veel zwaarder). Wat mij betreft is die downmat de lekkerste mat die ik ook gehad heb, veel lekkerder dan een self inflatable. Ik geef toe dat ik thuis echt nog lekkerder slaap, maar dat zal wel altijd een ongelijke strijd blijven.
Wim
Ik heb er twee nachten thuis op geslapen. De eerste nacht had ik de mat volledig opgeblazen (min. 30x blazen). De mat was zo hard als een plank.

De tweede nacht iets lucht er uit laten lopen. Dat ging beter.

Als de mat minder opgeblazen is, lig je wel met je heupen op de grond.

Opvouwen is ook nog wel een precies karwijtje. Erst lucht er goed uit laten lopen, goed opvouwen en dan oprollen. Met moeite is de mat op te vouwen tot een klein pakketje, omdat er wat lucht achterblijft.

Groet,
Edwin
Ik heb bij de fractioneel dikkere Exped Downmat 7 inderdaad ook gemerkt dat de marge tussen te hard en te zacht niet heel groot is. Maar goed, alles is relatief: heb je wel eens op een self inflatable geslapen van 38 mm (zo'n beetje de standaard dikte voor die dingen)? Dat zijn gewoon planken.
Wim