Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oude racefiets (was: Tube banden op velgen met groef?) - Forum Wereldfietser

Oude racefiets (was: Tube banden op velgen met groef?)

Update: ik heb nog een andere vraag, maar het leek me niet een goed idee om een nieuw onderwerp te beginnen. Daarom heb ik nu de vraag hier gesteld.

Hallo,

Als voorbereiding op mijn vakantie heb ik een race fiets gekocht (mijn eerste, ik weet er niets vanaf..). Een tweedehandsje (€30), maar ik vind hem prachtig! Het frame is ietwat laag voor mij, maar dat wil ik oplossen met een langere zadelpin.

De fiets heeft tube banden erop zitten (Michelin, 19x622) en ik wilde kijken of ik die kon vervangen. Net even gekeken naar de maten en nu kom ik er achter dat de velg wel gewoon een groef heeft! Is dit een tube die op een normale velg past (bestaat zoiets :?: )? De velg heeft een sticker: "Wolber GTX 700". Kan ik hier gewoon goedkope Michelin TR Dynamics opzetten?

Groeten,
Mark
Afbeelding
marckr schreef:n.

De fiets heeft tube banden erop zitten (Michelin, 19x622) en ik wilde kijken of ik die kon vervangen. Net even gekeken naar de maten en nu kom ik er achter dat de velg wel gewoon een groef heeft! Is dit een tube die op een normale velg past (bestaat zoiets :?: )? De velg heeft een sticker: "Wolber GTX 700". Kan ik hier gewoon goedkope Michelin TR Dynamics opzetten?
19-622 klinkt ontzettend als een draadband, en Michelin is geen merk dat in tubes doet. Een velg met groef is een velg voor een draadband

Afbeelding
draadvelg

Afbeelding

tube velg

Afbeelding
dichtgenaade tube met lijm
Bedankt voor je reactie. De verkoper vertelde mij dat er tubes opzaten. Ik ben zojuist nog eens beter gaan kijken en het lijkt meer op een buitenband met een binnenband er in gelijmd.. :shock: Morgen maar even nieuwe bandjes halen! :D Nogmaals bedankt!
marckr schreef:Bedankt voor je reactie. De verkoper vertelde mij dat er tubes opzaten. Ik ben zojuist nog eens beter gaan kijken en het lijkt meer op een buitenband met een binnenband er in gelijmd.. :shock: Morgen maar even nieuwe bandjes halen! :D Nogmaals bedankt!
Als je de binnenband kunt zien, heb je een draadband. Dat de binnenband verkleefd zit met de buitenband is de leeftijd. Met hard trekken krijg je hem meestal wel weer los, tenzij het rubber echt ver heen is
Hoi Marckr
Aan de foto te zien is dit fietsje minstens een jaar 30 oud. :shock: Is het de bedoeling dat je hier ook mee op vakantie gaat? :?
Je neemt dan geen bagage mee denk ik. :wink:
En als je in heuvelachtig gebied komt ben je ook beperkt, tenzij je wat gotere achtertandwieltjes plaatst.

Als je deze fiets alleen maar gebruikt om op het vlakke wat conditie op te bouwen is ie prima. :)

Succes
dik5 schreef:Hoi Marckr
Aan de foto te zien is dit fietsje minstens een jaar 30 oud. :shock: Is het de bedoeling dat je hier ook mee op vakantie gaat? :?
Je neemt dan geen bagage mee denk ik. :wink:
En als je in heuvelachtig gebied komt ben je ook beperkt, tenzij je wat gotere achtertandwieltjes plaatst.

Als je deze fiets alleen maar gebruikt om op het vlakke wat conditie op te bouwen is ie prima. :)

Succes
Ik zou nog wel controleren of de stuurpen wel 5cm diep in de voorvork steekt!
dik5 schreef: Als je deze fiets alleen maar gebruikt om op het vlakke wat conditie op te bouwen is ie prima. :)
Dat was inderdaad de bedoeling! :)
m-gineering schreef: Ik zou nog wel controleren of de stuurpen wel 5cm diep in de voorvork steekt!
Ik had er al even naar gekeken (er zit een "max" streepje op de stuur- en zadelpin), maar zal nog even controleren voor de zekerheid!
Ik wilde tevens mijn zadel wat hoger zetten en had daarom een langere zadel pen gekocht. Helaas was ik iets te onnauwkeurig met de schuifmaat en dacht ik dat een 26mm doorsnee pen nodig had (als leek had ik geen idee dat er zo veel verschillende maten zijn... :oops: ). Helaas had ik een 26,4mm pen nodig. Daar kwam ik pas achter toen de verpakking open was getrokken en de pen licht bekrast was.. Bij de pen werden tevens twee verdikking hulsjes geleverd: voor 28mm en 30mm. Deze zijn uiteraard te dik voor mijn 26,4mm frame. De eerste fietsenwinkel vertelde mij dat er wel hulsjes verkrijgbaar zijn van 0,2mm dik, maar dat hij deze niet had. De tweede vertelde mij dat deze hulsjes niet verkrijgbaar zijn.

Bestaan deze verdikking hulsjes wel of niet? En zijn ze de moeite waard of is het prutswerk?

Mark
Je zou wat kunnen proberen met latoen koper, of een blikje cola opofferen en dat om je zadelpin draaien :idea: Alleen het blikje hoor, de cola mag je opdrinken :lol:
Of er hulsjes te koop zijn weet ik niet, :oops: Marten wel denk ik :?:
dik5 schreef:Je zou wat kunnen proberen met latoen koper, of een blikje cola opofferen en dat om je zadelpin draaien :idea: Alleen het blikje hoor, de cola mag je opdrinken :lol:
Of er hulsjes te koop zijn weet ik niet, :oops: Marten wel denk ik :?:
0.2mm shims zijn wel erg dun en niet via de fietsenmaker leverbaar.

Ik zou nooit een colablikje gebruiken, op dat bocht wil ik niet eens zitten! Doe mij maar bier ;)
Schuurpapier?
Bedankt voor jullie adviezen!

Ik zal eens eens een cola blikje proberen! Daar heb ik laatst ook mijn laptop koeling mee gemaakt en dat beviel goed! :D

Een shim of cola blikje zou dus wel een goede oplossing kunnen zijn? Of geeft schuurpapier bijvoorbeeld meer grip?
marckr schreef:Bedankt voor jullie adviezen!
Ik zal eens eens een cola blikje proberen! Daar heb ik laatst ook mijn laptop koeling mee gemaakt en dat beviel goed! :D
Een shim of cola blikje zou dus wel een goede oplossing kunnen zijn? Of geeft schuurpapier bijvoorbeeld meer grip?
Een tientje voor een beter passende zadelpen spaar je wellicht meer tijd dan je nu vermoed.
Leon
marckr schreef:Bedankt voor jullie adviezen!

Ik zal eens eens een cola blikje proberen! Daar heb ik laatst ook mijn laptop koeling mee gemaakt en dat beviel goed! :D

Een shim of cola blikje zou dus wel een goede oplossing kunnen zijn? Of geeft schuurpapier bijvoorbeeld meer grip?
het toverwoord is niet grip maar steun Je moet het gat opvullen met iets wat stijf genoeg is om er in te duwen, hard genoeg om niet weggedrukt te worden en stabiel genoeg om niet te verpulveren.

Een bierblikje (cola is voor als de pen er niet uit wil :D ) is 0.1 dik, dus je moet 2 keer rond. Je moet de pen steunen tot voorbij de bovenbuis, dus de strook moet wel 5cm hoog zijn
ok bedankt! Met mijn inkomen loont het al snel om een tientje te besparen :wink:
Ik heb zo'n probleem opgelost met van dat aluminium tape. Werkt perfect.
Ik heb voor het cola blikje gekozen. Met 2 lagen van het blikje zakte het zadel toch nog heel langzaam (paar cm in een week), vandaag zal ik daarom een derde laag toevoegen.

Ik ben er ook meteen achter dat er toch nog wel wat "kleine" gebreken bij een oude fiets te voorschijn komen.. Gisteravond wilde ik een spaak vervangen en viel mij een haarlijn scheurtje in mijn achterwiel naaf op.. :(
Enige verwachting over hoe lang zo'n scheurtje er over doet om te veranderen een grote scheur?

PS schade lijkt erg veel op de XT naaf zoals op m-gineering.nl staat. Echter is de scheur korter en minder opvallend (minder vet in de lagers?)..