Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racebandjes op 26" velg - Forum Wereldfietser

Racebandjes op 26" velg

Hoi,

Om af en toe ook eens lekker zonder bagage geasfalteerde kuitenbijters en colletjes te pakken, ben op zoek naar smalle (ca. 28mm breed) racebandjes voor op mijn Exal SP19 26" velgen met binnenbreedte van 19mm.

Continental levert de Grand Prix in 28-559 maar die beweert dat ze te smal zijn voor mijn velgen. Vanuit de praktijk heb ik wel andere verhalen over deze bandjes gehoord; en ik zie ook regelmatig MTB-tjes met erg smalle bandjes voorbij zoeven.

Heeft iemand ervaring met of kan iemand mij vertellen of de Grand Prix 28-559 wel op mijn velgen passen. Of heeft iemand ervaring met andere smalle racebandjes op een 26" randonneursvelg?

Alvast bedankt,
Maarten
Smitty schreef:Hoi,

Om af en toe ook eens lekker zonder bagage geasfalteerde kuitenbijters en colletjes te pakken, ben op zoek naar smalle (ca. 28mm breed) racebandjes voor op mijn Exal SP19 26" velgen met binnenbreedte van 19mm.

Continental levert de Grand Prix in 28-559 maar die beweert dat ze te smal zijn voor mijn velgen. Vanuit de praktijk heb ik wel andere verhalen over deze bandjes gehoord; en ik zie ook regelmatig MTB-tjes met erg smalle bandjes voorbij zoeven.

Heeft iemand ervaring met of kan iemand mij vertellen of de Grand Prix 28-559 wel op mijn velgen passen. Of heeft iemand ervaring met andere smalle racebandjes op een 26" randonneursvelg?

Alvast bedankt,
Maarten
Geen ervaring met GP's maar wel met 1" brede banden. Het staat raar, is niet optimaal maar wil wel. Velgen steken wel een beetje uit maar dat is bij 28 al weer veel minder
Ik heb een andere suggestie: Panaracer Pasela 26x1,75 Tourguard. Je wilt een snelle band hebben, en deze band is zeker snel (de Panaracer Highroad 26x1,5 of 26x1,75 is nog iets sneller, maar wel kwetsbaarder). Smalle bandjes op een brede velg is erg stug. Als dit frame al flink stijf is (en als het een vakantiefiets is dan is dat zeker het geval), dan kun je beter wat bredere snelle banden kiezen. Smal is niet per se sneller. Snelheid komt immers van de souplesse van het karkas.
Zelf heb ik die Pasela's precies om dezelfde reden als snelle bandjes op mijn vakantiefiets. Met gewone stevige banden is die vakantiefiets zonder bagage best wat stug. Met deze super soepele Pasela's wordt het ineens een heel andere fiets.
Panaracer banden zijn hier niet zo makkelijk te krijgen. In Duitsland kun je ze goed bij Meilenweit bestellen. In Engeland bij SJSCycles. Vind je dit teveel gedoe, dan kun je ook kiezen voor een 1,5 inch brede Marathon Racer, of een 1,35 of 2,0 inch brede Schwalbe Kojak. De Conti Sportcontact vond ik alleen snel als je hem snoeihard oppompte. Ideaal zou zijn als Grandbois hun 650B ballonband ook in 559 mm zou leveren, maar dat schijnt er niet in te zitten. Zo lang dat het geval is, is de Panaracer Highroad vouwband vermoedelijk de snelste wat bredere 559 band. De 1,5 inch versie weegt slechts 355 gram. Zelf zou ik gaan voor de 1,75 inch.
Wim
Is de Specialized Fatboy Tire wat voor je? Zie www.specialized.com

Groeten,

Rutger
www.rutgersreizen.nl
Smitty schreef:Hoi,
Het kan natuurlijk wel, maar als de bandjes echt kleiner zijn dan optimaal krijg je snel stootlekken en velgbeschadigingen. Volgens mij zijn de rijeigenschappen ook minder. 19 mm is nu eenmaal geen erg smalle velg helaas.
Leon
Ik gebruik Continental Ultragatorskin 21-559's op Mavic x-618 velgen met 17 mm binnenbreedte (terwijl Mavic minimaal 1.5''-banden adviseert, volgens het stickertje). No probs.
Ook monteer ik Vredestein S-licks 1.3"-banden op Mavic 121 velgen (binnenbreedte 23(?) mm). Banden verdwijnen bijna onder de velg :? maar rijdt voor mij soepel genoeg.
Alles zonder volle bepakking uiteraard.
Vriend van mij heeft nog Avocet Kevlar 1.5" liggen maar bevielen hem niet want te stug op gemengde ondergrond. Wellicht wel ok voor asfalt.
Schwalbe Kojak heb ik nog in de kast liggen voor 28" maar nog niet gebruikt. Hoor er goede verhalen over.
Blijft de vraag waarom je in hemelsnaam zulke smalle bandjes wilt monteren op een vermoedelijk stug frame met stijve vakantie wielen die door hun breedte de banden ook nog eens extra stug maken (en je moet ze wel snoeihard oppompen). Als er niets meegeeft dan gaat iedere hobbel ten koste van je snelheid, om van je comfort maar niet te spreken. Kijk anders ook eens op ligfiets fora.
Wim
Schwalbe heeft op zijn site informatie en een tabel staan over welke band wel/niet op welke velg past.

Voila:
http://www.schwalbe.com/nl/nl/technisch ... chnikInfos

Een 28mm-band is voor een 19mm-velg volgens deze tabel wel de ondergrens. Zit zelf meer te denken aan 32 tot 35mm. Dat de fiets te stijf is, kan echt niet waar zijn, het gaat immers om mijn oude Avaghon frame :lol:

Zoals ik schreef wil ik er colletjes en kuitenbijters mee gaan beklimmen, dus comfort is ietsje minder belangrijk dan gewicht.

Smitty

Heeft iemand ervaring met de Sportcontact van Continental http://www.conti.nl/2wheel/SportContact.htm in 32-559/26-1.3 uitvoering, lijkt wat op de Kojak maar wel 450 gram
Ik denk dat zelfs een relatief slap tourframe zonder bagage ineens heel stug zal aanvoelen met van die smalle banden. Maar goed, dat moet je zelf weten. Ik wilde alleen maar gezegd hebben dat smal niet vanzelfsprekend erg snel is. Met de Sportcontact 1,3 heb ik geen ervaring, maar wel met de 1,6. Wij hadden er nogal wat lekke banden mee, en de band was inderdaad redelijk snel, maar alleen als je hem erg hard oppompte. De Panaracer Pasela is duidelijk comfortabeler, zeker zo snel, en dat laatste ook als je hem minder hard oppompt. Ik heb er op deze fiets nu zo'n 1000 km opzitten met deze banden (ook met flink wat bagage en over onverharde wegen), en nog geen lek gehad. Vroeger de 1,5 Highroad gehad, en die was zeker nog sneller en lichter (355 gram in vouwband), maar ook kwetsbaarder, zonder enige lekbescherming.
Wim