Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Promomateriaal bij aankoop fiets - Forum Wereldfietser

Promomateriaal bij aankoop fiets

Hallo wereldfietsers,

Voor mijn afstudeeropdracht vraag ik jullie hulp. Aan de hand van de onderstaande enquête hoop ik namelijk een beter beeld te krijgen hoe er over het algemeen wordt gedacht over de promotie van fietsproducenten. Dit kan gaan over alle soorten fietsen.

Het doel van het onderzoek is vooral om te kijken in hoeverre promotiematerialen een rol spelen bij de aankoop van een nieuwe fiets. Wat kan een producent doen om de klant te 'triggeren' met Point-of-Sales materiaal? Is hierbij een voorkeur voor functioneel materiaal of wil het oog ook wat? En hoe staat het beschikbare materiaal in verhouding tot het fietsenmerk zelf? Allerlei factoren die hier zowel direct als indirect mee te maken hebben komen aan bod in de enquête, waarvan de invultijd een kleine 5 minuten bedraagt.

http://www.thesistools.com/?qid=75600&ln=ned

Alvast bedankt!
Heb de vragenlijst ingevuld en verstuurd
Ik verwacht niet veel positieve respons uit "onze" doelgroep
succes Dirk
dik5 schreef:(...) Ik verwacht niet veel positieve respons uit "onze" doelgroep (...)
Volgens mij is een onderzoek neutraal, in dit geval naar de invloed van etc. Als er geen of juiste negatieve invloed is, dan is dit ook een onderzoeksresultaat. En dat is dan weer positief!

Ik ben dus ook even positief geweest en heb de vragenlijst ingevuld.... :wink:

:lol:
Iris-in-Zwolle schreef:
dik5 schreef:(...) Ik verwacht niet veel positieve respons uit "onze" doelgroep (...)
Volgens mij is een onderzoek neutraal, in dit geval naar de invloed van etc. Als er geen of juiste negatieve invloed is, dan is dit ook een onderzoeksresultaat. En dat is dan weer positief!

Ik ben dus ook even positief geweest en heb de vragenlijst ingevuld.... :wink:

:lol:
Beter kan ik het niet formuleren. :)

Nogmaals dank aan de respondenten!
Discriminerende enquete... :lol:
Ik woon niet in noord, zuid, oost of west Nederland, zelfs niet in Belgie :wink: en al op pagina 1 houdt de poging tot mijn positieve bijdrage onmiddelijk op... :cry:
Wil ik eens een positieve bijdrage leveren, heb ik dit weer... :shock:
Ik heb hem ook ingevuld. Succes ermee!
Dick Schuurman schreef:Discriminerende enquete... :lol:
Ik woon niet in noord, zuid, oost of west Nederland, zelfs niet in Belgie :wink: en al op pagina 1 houdt de poging tot mijn positieve bijdrage onmiddelijk op... :cry:
Wil ik eens een positieve bijdrage leveren, heb ik dit weer... :shock:
Er zijn helaas altijd uitzonderingen. :wink: Gelukkig is woonplaats één van de meest algemene variabelen. Er zal dus vast en zeker een optie tussen zitten waarbij er een of andere klik is? :)
student87 schreef:Voor mijn afstudeeropdracht vraag ik jullie hulp.
Ik vind het toch werkelijk onbehoorlijk welke persoonlijke gegevens je mensen durft te vragen op de laatste pagina van je vragenlijst!
Naam, geboortejaar, adres en of je ouders in het buitenland geboren zijn... :roll:
Het is jouw vragenlijst die er naartoe leidt.
Leon
Leon schreef:
student87 schreef:Voor mijn afstudeeropdracht vraag ik jullie hulp.
Ik vind het toch werkelijk onbehoorlijk welke persoonlijke gegevens je mensen durft te vragen op de laatste pagina van je vragenlijst!
Leon
Sorry :?: :?:

De laatste pagina bestaat uit enkele stellingen, van persoonlijke gegevens is dan ook totaal geen sprake. :roll:
Als je dan doorklikt kom je bij een vragenlijst van dat programma wat je gebruikt om de vragen mee te stellen...
koekeloe schreef:Als je dan doorklikt kom je bij een vragenlijst van dat programma wat je gebruikt om de vragen mee te stellen...
Precies :P
Ik blij dat ik maar wat onzin heb ingevuld 8)
Kortom,
Ik denk dat de gemiddelde wereld/vakantiefietser zich niet laat leiden door promotiemateriaal van de fietsfabrikant
Michael W schreef: Ik blij dat ik maar wat onzin heb ingevuld 8)
Je hoeft toch niet mee te doen aan het onderzoek? Waarom kies je daar niet voor i.p.v. de boel te 'ondermijnen'? :evil: :wink:
:lol:
Iris-in-Zwolle schreef:Je hoeft toch niet mee te doen aan het onderzoek? Waarom kies je daar niet voor i.p.v. de boel te 'ondermijnen'? :evil: :wink:
:lol:
Klopt, dat was ik ook niet van plan, maar wilde even kijken waarom Leon zo fel reageerde en die reactie was toch wel terecht 8)
dik5 schreef:Kortom,
Ik denk dat de gemiddelde wereld/vakantiefietser zich niet laat leiden door promotiemateriaal van de fietsfabrikant
Laten leiden is ook niet het uitgangspunt, zeker niet in een fietsland als dat van ons. :wink:
Michael W schreef:
Iris-in-Zwolle schreef:Je hoeft toch niet mee te doen aan het onderzoek? Waarom kies je daar niet voor i.p.v. de boel te 'ondermijnen'? :evil: :wink:
:lol:
Klopt, dat was ik ook niet van plan, maar wilde even kijken waarom Leon zo fel reageerde en die reactie was toch wel terecht 8)
Ik heb het nu verschillende keren geprobeerd, maar volgens mij krijgt niet iedereen die "persoonlijke-gegevens-pagina". :? Anyway, de laatste pagina eindigt met "klaar! versturen...", dat maakt het wellicht iets duidelijker.
In plaats van een standaard vragenlijst, is het verstandig om eens van tevoren wat diepteinterviews te doen met leden van de wereldfietser. Die kunnen jou als experts precies vertellen waar het bbij de aankoop van een fiets omgaat. De belangrijkste informatiebronnen zijn volgens mij de ervaringen van andere fietsers en een goede relatie met en betrouwbaar van een fietsenzaak. Iemand die luistert en deskundig is. En dus niet zozeer wat er aan promomateriaal bij een tijdschrift zit. Ga gewoon eens kijken op een wereldfietsersweekend dan weet je al genoeg.

Ik hoop dat je van alle reacties meer leert dan de statische conclusies uit je onderzoek.

Rutger
wereldfietser sinds 1994
student87 schreef:Ik heb het nu verschillende keren geprobeerd, maar volgens mij krijgt niet iedereen die "persoonlijke-gegevens-pagina". :? Anyway, de laatste pagina eindigt met "klaar! versturen...", dat maakt het wellicht iets duidelijker.
Klopt, ik heb niet een dergelijke vragenlijst tot slot gehad.

Vind trouwens wel dat je onderzoekje behoorlijk beperkt is.
Zelfs wanneer de vraagstelling puur op promotiemateriaal gericht is.
Maarten W schreef: Vind trouwens wel dat je onderzoekje behoorlijk beperkt is.
Zelfs wanneer de vraagstelling puur op promotiemateriaal gericht is.
Het is inderdaad ook meer een onderzoekje binnen het onderzoek. Het is immers nog altijd de dealer die beslist wat er in de zaak komt.
Ik denk dat het goed is duidelijk te maken dat de meeste wereldfietsers niet erg onder de indruk zijn van de geschiktheid van het aanbod van de grote vaderlandse fabrikanten, zelfs niet voor kortere ritjes. Het zijn veelal fietsen die je teleur stellen op het moment dat je er echt mee gaat fietsen. Het zijn fietsen die bedacht zijn door de marketingafdeling in plaats van door fietsers. Veel van het promotiemateriaal ademt die zelfde sfeer uit, en zet de minder ervaren en deskundige potentiele koper eerder op het verkeerde been dan dat het hen verder helpt. Het grootste deel van de teksten is misleidende flauwekul, en die fietsen zijn al even brak. Dat is ook het probleem: voor een slecht product valt geen goed promotiemateriaal te maken.
Wim