Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Benjaminse route over Luik? - Forum Wereldfietser

Benjaminse route over Luik?

Hallo,

Ik ga in september waarschijnlijk de Benjaminse route naar Parijs fietsen, maar ik ben nog in twijfel over het startpunt... dat kan Maastricht (dichterbij) of Leuven zijn.

Het enige waar ik een beetje mee zit is de stad Luik, die als meest criminele stad van Europa te boek staat en dit geldt met name voor sommige buitenwijken.

Wat is jullie kijk op Luik om hier een paar dagen te gaan fietsen??
...
Luik is niet de allerlelijkste stad van Europa, maar toch ook weer niet zo mooi om er een paar dagen te fietsen.

Je woont in Zuid-Limburg?
Op je allereerste fietsdag zou je dus wel rond een uur of één de stad binnen kunnen rijden. Ergens rond twee uur lunchen op Place st-Lambert of Place de la Cathédrale en om een uur of drie fiets je de stad weer uit.
Als 't meezit overleef je het allemaal.

Ik weet niet waarom Luik zo hoog scoort in de criminaliteitslijsten, maar mijn indruk van 2 keer een dagje Luik is dat zakkenrollen, kruimeldieven, roofovervallen e.d. net zo veel (of weinig) voorkomen als in, pakweg, Amsterdam. Die hoge positie zal eerder te danken zijn aan witteboordencriminaliteit, corruptie en maffia-achtige praktijken.

Daar ga je echt niks van merken in de paar uurtjes dat je door Luik rijdt.
Ik heb mijn route al aangepast over Belgisch Limburg, pik ik wat minder heuveltjes mee, denk dat ik op de terugweg wel door Luik ga.

Luik herbergt veel immigranten die in de fabrieken werkten, 80% van de bevolking daar is werkeloos aangezien de stad zowat failliet is en de fabrieken leeg staan. Ik denk dat de criminaliteit meer met dit gegeven te maken heeft.
Koekelo, je kent duidelijk een ander Luik dan ik. Ik kom er vaak en heb er nog nooit wat negatiefs meegemaakt. Op de fiets is alleen het verkeer soms gevaarlijk, 'gewone' criminaliteit niet.
2 x Luik bezocht en nooit iets naars beleeft. Ben zelf erg te spreken over de jeugdherberg in die stad. Prima kamers en ontbijt en goedkoper dan Maastricht.
Rijdend de stad uit naar de Ourthe langs de Maas op een zondagochtend is geen straf. Luik: misschien eng om 3 uur s'nachts in donkere hoekjes, maar overdag niks aan de hand.
koekeloe schreef:Het enige waar ik een beetje mee zit is de stad Luik, die als meest criminele stad van Europa te boek staat en dit geldt met name voor sommige buitenwijken.
Wat is jullie kijk op Luik om hier een paar dagen te gaan fietsen??
Je geeft het antwoord zelf: je hoeft allen maar te zorgen dat je niet in 'sommige buitenwijken' komt. Je merkt zelf wanneer dat is, en dan nog. Je gaat daar natuurlijk niet om 02.00 uur fietsen.
Met de fietsroute langs de Maas door de stad heen is overdag weinig mis, met het stadscentrum ook niet.
Leon (die inderdaad toch wel zijn camera in de tas laat als hij daar door sommige buitenwijken fietst)
De route dwars door Luik vind je hier.

http://www.fietsen.123.nl/routevialuikardennenin.htm

Dit is vanaf station Maastricht. Zelf ga ik meestal de Ardennen in vanaf Eijsden omdat het in Maastricht bijna onmogelijk is om de auto te parkeren voor een aantal dagen. Er is in Eysden een fietspontje die je aan de overkant van de Maas brengt en je kunt er gewoon in de buurt parkeren. Behalve op Donderdag, want dan is er een markt op het parkeerpleintje. Eenmaal aan de overkant, je neus naar het zuiden en je pikt zo weer de route op.
De Pinkstertrektocht gaat dwars door Luik. Kun je met eigen ogen "de criminaliteit" aanschouwen. Deze fietsroute over "de Rode Loper" langs de Maas staat ook beschreven in mijn gids Fietsen bij de Zuidenburen. Zie: http://www.fietswegen.nl