Additionally, paste this code immediately after the opening tag: crank schroefdraad beschadigd - Forum Wereldfietser

crank schroefdraad beschadigd

Hallo iedereen,

ik wou de tandbladen op mijn crankstel vervangen en bij het losdraaien van de crank heb ik het schroefdraad in de crank beschadigd :(

Ik was dit keer vergeten een klein metalen busje dat op de cranktrekker zat te verwijderen.

Nu las ik ergens dat je waarschijnlijk de crank van de as kan halen door gewoon de bout los te schroeven die de crank op de as houdt en vervolgens rustig te gaan fietsen.

Ik vroeg mij het volgende af: dien ik nu de oude crank te vervangen, of kan ik, indien ik de oude crank los kan krijgen, deze gewoon blijven gebruiken voor de komende fietsvakanties?
Jeroen Postema schreef:Hallo iedereen,

ik wou de tandbladen op mijn crankstel vervangen en bij het losdraaien van de crank heb ik het schroefdraad in de crank beschadigd :(

Ik was dit keer vergeten een klein metalen busje dat op de cranktrekker zat te verwijderen.

Nu las ik ergens dat je waarschijnlijk de crank van de as kan halen door gewoon de bout los te schroeven die de crank op de as houdt en vervolgens rustig te gaan fietsen.
Dat kan een paar kilometer duren. Stond er ook bij hoe je op een been weer thuis kwam? :D

Ik vroeg mij het volgende af: dien ik nu de oude crank te vervangen, of kan ik, indien ik de oude crank los kan krijgen, deze gewoon blijven gebruiken voor de komende fietsvakanties?
Er is nu nog niks mis met de crank, behalve vermurkste schroefdraad.
Wat mij beterft zijn de opties:
kijken of er nog bruikbare draad in de crank is overgebleven
tweepoot trekker oid gebruiken
overmaat draad snijden en de crank met een passende trekker eraf halen
Hoi Marten,

bedankt voor je antwoord. Ik heb geprobeerd met een tweepoot trekker van matige kwaliteit de crank los te trekken zonder succes. Ik vermoed dat het komt omdat of de bout van de tweepoot trekker iets scheef staat op de trapas, en / of omdat ik de crank tijdens de mislukte losmaak poging verder heb vast-geperst?: het metalen busje wat niet op de cranktrekker had gemoeten (deze is voor octalink crankstel) heeft denk ik tegen het alu van de crank gedrukt waardoor deze nog stijver tegen de as vast is gaan zitten.

Zijn er behalve de crank en trapas met een haakse slijper verwijderen nog andere mogelijkheden zonder de trapas te beschadigen?
Jeroen Postema schreef:
Zijn er behalve de crank en trapas met een haakse slijper verwijderen nog andere mogelijkheden zonder de trapas te beschadigen?
Crank oplossen met zoutzuur?


(maar wat is er mis met optie 1 of 3 van mijn bovenstaande reactie?)
Marten,

ik denk dat het dopje op het uiteinde van de as van de cranktrekker (wat alleen geplaatst moet worden bij een octalink? crank en niet bij een crank voor vierkante trapas) het alu van de crank nog sterker tegen de trapas heeft gedrukt, of de crank zat voor de mislukte verwijder-aktie al extreem vast?

Mijn tweepoot trekker was al niet van geweldige kwaliteit en ik kon hem niet precies recht op de trapas krijgen. Ik kreeg geen beweging in de crank, meerdere malen geprobeerd.

Daarna nog de crank ingesmeerd en ingeboord en verhit en proberen los te tikken, zonder resultaat. Uiteindelijk heb ik met heel veel moeite een vierkant in de crank gezaagd, waarbij de zaagsnede net naast de trapas kwam te liggen. Toen weer tegen achterzijde van de crank getikt met hamer en hulpstuk en toen ging de crank eindelijk los...

In ieder geval bedankt voor de hulp!
Jeroen Postema schreef:Marten,

ik denk dat het dopje op het uiteinde van de as van de cranktrekker (wat alleen geplaatst moet worden bij een octalink? crank en niet bij een crank voor vierkante trapas) het alu van de crank nog sterker tegen de trapas heeft gedrukt, of de crank zat voor de mislukte verwijder-aktie al extreem vast?

Mijn tweepoot trekker was al niet van geweldige kwaliteit en ik kon hem niet precies recht op de trapas krijgen. Ik kreeg geen beweging in de crank, meerdere malen geprobeerd.

Daarna nog de crank ingesmeerd en ingeboord en verhit en proberen los te tikken, zonder resultaat. Uiteindelijk heb ik met heel veel moeite een vierkant in de crank gezaagd, waarbij de zaagsnede net naast de trapas kwam te liggen. Toen weer tegen achterzijde van de crank getikt met hamer en hulpstuk en toen ging de crank eindelijk los...

In ieder geval bedankt voor de hulp!
Volgens mij kun je hem nu wel weggooien.....
De rechter crankarm is nu onbruikbaar, maar gelukig is de bottom-bracket (heeft vierkante as) gespaard gebleven.

Het valt mij op dat bij de zoektocht naar een nieuw crankstel veel fietsenmakers in mijn woonplaats zeggen dat de vierkante trapas inmiddels is verouderd. Klopt dit en is het daarom handiger om over te gaan op een nieuwer (octa-link?) systeem?
NEEEEE !!!
Ik heb het evenmin op die nieuwe systemen. Wel is het zo dat je bestaande trapas nog moet passen: bij ieder crankstel hoort zowat een andere breedtemaat. Het goede nieuws is dat goede trapassen bijna niets kosten.
Wim
Wim schreef:Het goede nieuws is dat goede trapassen bijna niets kosten.
en dat ze er echt nog met vierkante as zijn, maar als de oude nog in orde is... :?: Dan heb je dus alleen een passend cranckstel nodig. Zou ik eerst maar proberen te vinden....
Er zijn nog Deore en Alivio crankstellen voor vierkante as in de handel. Thorn heeft er ook een. Anders kom je denk ik in het duurdere segment.