Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gesloten kettingkast voor rohloff - Forum Wereldfietser

Gesloten kettingkast voor rohloff

Goedemorgen allemaal,

Een fiets met rohloff heeft ook m'n interesse. Ik vind het alleen zo jammer dat deze nooit met gesloten kettingkast wordt aangeboden. Alhoewel zeker oplossingen worden aangeboden. Zo stuitte ik hier op onderstaande bericht. Helaas ben ik echter de Duitse taal niet machtig. Kan iemand me zeggen, wat hier wordt verteld? Welke nadelen zien jullie voor een vakantiefiets?

Afbeelding
Bron artikel: faihrkehr.de


Ook heel interessant, is de variant van Katz.com die de kettingkast in z'n frames inbouwt. Hier een test van Radfahren.de.


Afbeelding
Bron foto: mtb-news.de

Alvast bedankt voor de antwoorden. :wink:
kettingkasten voor Rohloff zijn er oa van Hebie, Utopia, Idworx en Noell.

nadelen: lawaai en lastig bij een lekke band, maar je ketting vindt het wel fijn, vooropgesteld dat die toch af en toe gesmeerd wordt
Met een kettingkast is het lastiger om een wiel te steken. Een wiel steken is prettig wanner je lek rijdt. Wiel eruit, nieuwe biba erin en verder rijden. Pas 's avonds hoef je dan banden te plakken en dat is veel relaxter.
Als je op dit forum zoekt naar de betreffende termen zul je merken dat er al eerder over gepost is. Dat duitse artikeltje zegt o.a. dat zo'n kettingkast alleen toepasbaar is als je frame bijv. niet geveerd is. Ik heb de genoemde Hebie Chainglider als 'kettingkast' en die bevalt totnutoe prima. Je hoort de ketting er wel tegenaan klapperen als je over ruig terrein rijdt maar ik vind het niet storend. Hij is ook lekker licht. Helemaal geen kettingkast is natuurlijk nog lichter. Id-worx biedt ook de mogelijkheid van een kettingkast. Ik weet niet hoe die zich verhoudt tot de Chain Glider. Ik begreep dat de laatste eenvoudiger te demonteren is.
Een fiets met rohloff heeft ook m'n interesse. Ik vind het alleen zo jammer dat deze nooit met gesloten kettingkast wordt aangeboden.
Dat valt wel mee. Deze fabrikant uit Dronten Flevobike biedt een fiets genaamd de Greenmachine met de Rohloff in een gesloten kettingkast http://www.flevobike.nl/content/view/16/79/lang,nl/

Onlangs stond in Bike & Trekking nog een bespreking over deze fiets http://downloads.ligfiets.net/ligfietsn ... ke-bt2.pdf

Afbeelding
Interessante antwoorden!
Ik zal even op het forum zoeken naar die termen.

Zo'n Flevobike is natuurlijk een prachtige fiets. Het neusje van de zalm wat betreft techniek. Een ligfiets voor de lange afstand is natuurlijk maximaal comfort. Maar eigenlijk voel ik me in het verkeer (zo weet ik uit eigen ligfiets-ervaring) te onzeker op een ligfiets. Ook het overstappen op spd-pedalen spreekt me a.g.v. knieklachten niet aan.
Maar eigenlijk voel ik me in het verkeer (zo weet ik uit eigen ligfiets-ervaring) te onzeker op een ligfiets.
Een Greenmachine van Flevobike valt meer onder de categorie zitfietsen dan ligfietsen. Maar in een drukke stad voor een korte afstand zie je mij ook niet op de ligfiets

Ook het overstappen op spd-pedalen spreekt me a.g.v. knieklachten niet aan.
Ik fiets zonder spd pedalen, kan er niet aan wennen. Denk trouwens dat de meeste ligfietsers zonder spd pedalen fietsen.
Ligger schreef: Ik fiets zonder spd pedalen, kan er niet aan wennen. Denk trouwens dat de meeste ligfietsers zonder spd pedalen fietsen.

Als er een type fiets is dat om klikpedalen schreeuwt is het een ligfiets.
Je voeten de hele tijd op de pedalen houden kost veel meer inspanning dan ze gewoon laten hangen
Als de voet van de pedalen schiet en je die dus op het wegdek plant wordt je akelig van de fiets gelanceerd

Spd pedalen hebben al wat rotatiemogelijkheid om de knieen te ontzien, maar als dat niet genoeg is zijn er nog pedalen van Time en Speedplay. En het is verstandig om op een ligfiets toch terug te schakelen in plaats van je even lekker schrap te zetten in het zitje
Zou dit goed werken?

Afbeelding
Koga komt ook met een kettingkast voor een Rohloffnaaf a la idworx. Dus niet eentje die aanloopt zoals de Chainglider, maar een die vrijloopt.

Ik hoop dat hij net zo goed is als die van idworx (met name de laatste versies) en goedkoper :lol:
Maar hoe ziet Idworx's oplossing er dan uit? Is het alleen de onderstaande afscherming van het tandwiel?

Afbeelding
Hier zie je hem. Hij is overigens wel open bij het kettingblad.

Afbeelding
Hebie werkt goed maar je moet echt oppassen. Je loopt een grote kans op groef vorming in je naaf. Heb ik onlangs mogen constateren op mijn VSF T900 :evil:
Die hebie gaat dus aangepast worden....
Was trouwens ook voor gewaarschuwd door Erik Schuijt
Groef vorming in de naaf? :? Gaat er dan een nieuw model van Hebie uitkomen?
Over die Idworx kettingkast, hoe kan die nu nut hebben wanneer die open is?
De Sjelle schreef:Groef vorming in de naaf? :? Gaat er dan een nieuw model van Hebie uitkomen?
Over die Idworx kettingkast, hoe kan die nu nut hebben wanneer die open is?
Geen vieze broek meer?
Wat betreft de hebie:
Geen vieze broek... Uhmm..... behalve de rotzooi dan dat naar boven spat... :roll:
Hebie intussen aangepast. De rand die anders op mijn naaf zit, heb ik wat van afgefreesd. Nu hangt de rand een milimeter of twee boven mijn naaf 8)