Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies bij aanschaf nieuwe tent - Forum Wereldfietser

advies bij aanschaf nieuwe tent

Ik ben bezig met de aanschaf van een nieuwe tent. Wellicht, dat iemand mij kan helpen de juiste keuze voor een nieuwe tent.

Ik heb de keuze tussen een Eureka Spitfire solo/ duo, Terra Nova Laser Competition/ Laser Large, Hilleberg Akto en Hilleberg Unna.

Ik hanteer de volgende criteria:
duurzaamheid: Ik ben geen intensieve kampeerder en gebruik een tent voor 1-6 weken p.j. Hij hoeft geen 10 jaar mee te gaan;.
gewicht: het gewicht varieert van ca. 1 - 2 kilo. Geen echt grote verschillen;
opzetgemak: de tent moet makkelijk en overal op te zetten en makkelijk in te pakken zijn. Dit vind ik het belangrijkste argument;
prijs: de prijzen varieren van ca. 100 (eureka) tot ca. 550 (Hilleberg). Prijs is niet het belangrijkste, maar wel iets om rekening mee te houden, omdat ik geen intensieve gebruiker ben.

De binnenruimte van de tenten is goed vergelijbaar. Mijn voorkeur gaat uit naar de Hilleberg Unna.

Ik heb nu een Coleman X raid. Op zich voldoet de tent uitstekend. De tent is enkeldaks. Groot nadeel is de condensgevoeligheid. Elke ochtend een natte slaapzak is niet grappig.

Alvast bedankt voor de reactie.

Groet,
Edwin van Ooijen
beste Edwin,

Voeg eens toe aan je lijstje: MSR Hubba Hubba HP. Net gekocht maar nog niet geprobeerd. Wel 3 maal opgezet. Uitgekiend nieuw stokkensysteem. Reviews zijn uitstekend. Gaat mee naar Spanje. Rob
nou, zuiver en alleen uit financieel oogpunt bekeken:
als je niet zo'n intensieve gebruiker bent en hij hoeft niet 10 jaar mee te gaan, dan zou ik lekker een goedkopere tent kopen.
Ik bedoel 500 euro voor een tent die niet lang mee hoeft?
Eureka! :wink:
Dit vond ik trouwens op hiking-site.nl over de Spitfire:
Net gekocht, dit nieuwe tentje. Lekker licht (anderhalve kilo met alle zakjes en haringen, terug te brengen tot 1,25 kg)en toch ruim genoeg. Ik kon mijn rugzak er prima in kwijt, en tussen binnen- en buitentent ruimte voor schoenen, pannetjes etc. Nauwelijks condens ook, en mooi strak op te zetten. Een aanrader!
Ali Afbeelding
Bij Carl Denig. MSR Hubba Hubba met 10% maakt eur 329,- (1,8 kg) Rob
Op marktplaats staat een Akto.
Als je toch kiest voor een van de duurder merken kijk ook in Engeland de pond is nog steeds best kunstig.
De Hilleberg Akto die op marktplaats staat is van 2003 en volgens de eigenaar 26 nachten gebruikt. Tent van bijna 6 jaar oud. Vind ik niet zo aantrekkelijk.

Via een amerikaanse site kun je de akto bestellen voor ca. $ 400,00. Maar ik weet niet hoe lang het duurt voordat ik deze dan in bezit heb. Ook zit je dan met eventuele garantie etc.

Heb inmiddels veel tenten bekeken en internet afgespurd. Ik denk toch, dat ik een nieuwe Hilleberg koop. Meest praktisch qua opzetten, vele ventilatiemogelijkheden, aparte voorruimte en apart opzetten binnen en buitentent.

Waar ik nog even mee zit is de kleur (groen of rood) en als je alleen de binnentent opzet, de buitentent er makkelijk overheen te schuiven is bij bijvoorbeeld onverwacht slecht weer.

Groet,
Edwin
http://www.alpenstock.co.uk/tents.php?id=1

+30 pond verzend kosten, en de mevrouw spreekt Nederlands :)

Daar heb ik mijn nallo 3 + footprint besteld voor bijna 200eurie minder dan bij Bever......
Welke site is dat dan? En hoe lang duurt dat voordat je de spullen binnen hebt?

Bever is best prijzig, maar voor mij om de hoek. En ze staan altijd klaar als er iets is.
Daarom betaal ik liever wat meer, in de tent liggen, zitten, er aan voelen, knijpen, meten en uitgebreid advies i.p.v. internet winkelen. Dat legde ik uit bij Carl Denig en kreeg toen 10 % op de Hubba Hubba. Rob
Ik heb eerste alle tenten bij carl denig/ bever gekeken en in gelegen en dan pas via internet gekocht.

De service was goed bij alpenstock en ik had de tent binnen een week of zo. Maar ja, het echte test is als er iets mis gaat , maar ik hoop dat ik dat niet op de proef moet stellen met een hilleberg... :oops:

succes
Shane schreef:Ik heb eerste alle tenten bij carl denig/ bever gekeken en in gelegen en dan pas via internet gekocht.

De service was goed bij alpenstock en ik had de tent binnen een week of zo. Maar ja, het echte test is als er iets mis gaat , maar ik hoop dat ik dat niet op de proef moet stellen met een hilleberg... :oops:

succes
Dat is nou waar ik op tegen ben. Wel het advies vragen, in de tenten liggen, ruiken, voelen, meten en passen en dan gauw op internet (soms niet eens goedkoper trouwens) kopen. De huur, opslag, voorraad, personeel en adviestijd moet toch ook ergens van betaald worden. We staan straks raar te kijken als je ALLEEN maar op internet kunt kopen. Niet doen dus. Rob
Helemaal netjes is het niet tegenover de winkelier om bij hem te kijken en elders te kopen.

Je kunt hem wel de situatie uitlegen en vragen om korting. Als hij daarin meegaat, betaal je minder en heb je toch de service.

Ik zal niet zo snel artikelen die wat duurder zijn via internet kopen. Je weet maar nooit. Garantie tot aan de deur?

Ik ga mijn tent bij Bever kopen (is exclusief verkooppunt) en zal in ieder geval de prijs op internet nog even noemen.
alime schreef:
Shane schreef:Ik heb eerste alle tenten bij carl denig/ bever gekeken en in gelegen en dan pas via internet gekocht.

De service was goed bij alpenstock en ik had de tent binnen een week of zo. Maar ja, het echte test is als er iets mis gaat , maar ik hoop dat ik dat niet op de proef moet stellen met een hilleberg... :oops:

succes
Dat is nou waar ik op tegen ben. Wel het advies vragen, in de tenten liggen, ruiken, voelen, meten en passen en dan gauw op internet (soms niet eens goedkoper trouwens) kopen. De huur, opslag, voorraad, personeel en adviestijd moet toch ook ergens van betaald worden. We staan straks raar te kijken als je ALLEEN maar op internet kunt kopen. Niet doen dus. Rob
Dat valt best mee hoor, elke keer dat ik alleen ga "kijken" bij bever kom ik toch weg met een paar tientjes aan anderen troep. En door de jaren heen heb ik ben ik best wat vermogen kwijt in zulke winkels. Maar af en toe is het wel leuk om 200eurie in eigen zak te houden!!! Ik ben geen Nederlander maar ik hou ook van geld besparen af en toe :wink:
Je hoeft je niet schuldig te voelen. Ik bedoel er absoluut niets verkeerds mee. Ik hou ook van kijken in winkels of internet. En uiteraard geld besparen. :D

Succes en veel plzeier met je fietstocht. Ziet er cool uit. 8)

Groet,
Edwin
edwinvanooijen schreef:Helemaal netjes is het niet tegenover de winkelier om bij hem te kijken en elders te kopen.

Je kunt hem wel de situatie uitlegen en vragen om korting. Als hij daarin meegaat, betaal je minder en heb je toch de service.

Ik zal niet zo snel artikelen die wat duurder zijn via internet kopen. Je weet maar nooit. Garantie tot aan de deur?

Ik ga mijn tent bij Bever kopen (is exclusief verkooppunt) en zal in ieder geval de prijs op internet nog even noemen.
...en dat is wat ik gedaan heb bij Carl Denig. Priijs op internet genoemd en 10% gekregen waarmee ik precies euro 20,- meer betaalde dan de goedkoopste aanbieder op internet en dus de service, garantie en gewoon geen gezuer krijg als je de tent terugbrengt omdat er iets niet goed aan is. Rob
IK kocht mijn tent de Vaude taurus 2 voor slechts 130 euro inc: footpath. Ik belde gewoon naar een wandelreis organisatie. Deze doen ieder jaar hun tenten eruit om weer andere te kopen. Als je tent toch maar 6 weken per jaar gebruikt, dan is dat meer dan voldoende.

Ik ben er zeer te spreken over.

mario
Ik dacht hier ga ik mijn antwoord vinden! Maar heb nog wel een vraagje.

Nog nooit eerder met een tent op fietsvakantie geweest. Waar moet ik opletten bij de aanschaf? Ik ga 5 weken weg.

- lichtgewicht
- makkelijk op te zetten

Zijn er ervaringsdeskundige die nog een goede tip hebben voor ik ga investeren? Idem voor matje / slaapzak?

Alvast bedankt!
Wat matjes betreft zou ik voor Therm-a-rest (self inflatable) gaan, je hebt ze in 3 en 4 seizoenen.
Ik ben een absolute Hilleberg fan. De tenten zijn licht, heel handig in het gebruik, en uiterst betrouwbaar. Helaas zijn ze ook duur (vooral in Nederland), en doet Bever weinig zijn best om ze goedkoper te maken. Een tijdje terug hebben we voor de kinderen goedkopere tentjes gekocht (Ramble Ogre Thumb). Ik had geen zin te stressen als ze ze zelf opzetten en dan schade maken. Toch heb ik er spijt van. Ze zijn niet echt licht, niet erg ruim, en het grondzeil is niet waterdicht.
Voor het slaapgebeuren is het zaak naar de recente technische ontwikkelingen te kijken. Donsgevulde luchtbedden als de Exped Downmat Pump 7 zijn tamelijk licht (900 gram), heel compact op te vouwen, erg comfortabel, en isoleren klassen beter dan de oude zelfopblaasbare matten. Met een andere techniek heeft Thermarest sinds kort de Neoair op de markt: ruim 400 gram, warm genoeg voor in de zomer, en comfortabel en ultra compact. Kortom, dit is het zomer alternatief voor de donsmatten. Als je een tweepersoonsslaapzak zoekt kun je deze extra isolatie goed benutten: een donzen slaapzak isoleert van onderen toch niet omdat het dons wordt geplet. Tatteljee heeft net op ons verzoek voor ons een tweepersoonssysteem gemaakt met gewoon ongevuld nylon aan de onderkant, sleuven voor de matten, en ritsen opzij voor een 220cm brede bovenslaapzak (plus nog wat slimmigheden). Het geheel weegt exclusief matjes ruim 1300 gram, en is goed voor gebruik tot iets onder nul. De voordelen van dit systeem zijn enorm: het is wat goedkoper, flink lichter, en ook compacter. In zomeruitvoering met Neoair matrassen weegt de hele set dus ruim 2 kg, en in voor en najaar uitvoering met de downmats ruim 3 kg voor ons beiden.
Voor de soloslaper heeft dit systeem minder voordelen, en kun je vermoedelijk beter gewoon een eenpersoons slaapzak nemen. Heel lichte slaapzakken komen uit Engeland (PHD). In Nederland kan Tatteljee alles precies op wens maken, en is niet duurder dan de confectie van de grote ketens (eerder iets goedkoper). Ik zou in alle gevallen dons nemen. Het is lichter/warmer, en gaat veel langer mee. Ook goede/dure synthetische slaapzakken hebben na een paar jaar al heel wat van hun warmte verloren.
Wim