Additionally, paste this code immediately after the opening tag: linktertrapper tikt - Forum Wereldfietser

linktertrapper tikt

Hallo,

tijdens een fietstocht merkte ik dat mijn linkertrapper (hij maakt geen geluid) iedere keer onnodig omhoog tikt waardoor ik het tegen mijn zolen aan voel komen. Ik heb de trapper zelf al bekeken -en dat is het gekke- en heb toen aan de buitenkant niks gevonden. Wat zou hier mis mee kunnen zijn?

- Het zijn de Tour pedalen
- Volledig aluminium
- Ze staan niet scheef op de crank (of hoe je dat ding ook mag noemen)
- wanneer ik er bewust heel veel gewicht op zet heeft het pedaal dat probleem niet.

Alvast bedankt!

gr paul
Altijd lastig, dit. Het kan bijvoorbeeld ook de trapas zijn. Ook kettingen geven wel eens ongewenste feedback (maar dat dan meestal niet eens per omwenteling). Ik zou er maar eens een pedaal van een andere fiets op zetten. Als het dan weg is, en als het terug komt als je dit pedaal op die andere fiets zet, dan weet je zeker dat het het pedaal is. Maar het kan goed het pedaal zijn: op veel fietsen die binnen een bepaalde prijs moeten blijven zijn de pedalen sluitpost.
Wim
Ik denk dat het echt puur in dat pedaal zit omdat het rechterpedaal het niet heeft. Mocht ik nieuwe pedalen nodig hebben, zijn er dan nog een aantal zaken waar ik op moet letten? Industriele lagers ofzo?
Dat het alleen bij een pedaal merkbaar is zegt niet alles, al is de kans groot dat het inderdaad het pedaal is. Ik zou dan van de kans gebruik maken om op klikpedalen over te stappen. Ik vind dat heel veel fijner fietsen. Ik heb dubbelzijdige Shimano spd pedalen. Echt duur zijn die niet, en toch goed. Het duurste is dat je dan ook speciale schoenen nodig hebt.
Wim
Ik heb inderdaad gehoord dat sommigen zweren bij de SPD pedalen, maar ik heb geen trek om met mijn fietsvakantie nog een paar extra schoenen mee te nemen (het schijnt dat je met de SPD schoenen niet echt goed kan lopen -en ja, dat ga ik ook doen:p). Daarom zoek ik een stel normale stevige pedalen (met van die gekartelde tanden boven) en dan koop ik gewoon goede loopschoenen.
paul1987 schreef:Ik denk dat het echt puur in dat pedaal zit omdat het rechterpedaal het niet heeft. Mocht ik nieuwe pedalen nodig hebben, zijn er dan nog een aantal zaken waar ik op moet letten? Industriele lagers ofzo?
Zou kunnen, hoeft niet... ;)

Het is niet onaannemenlijk dat het pedaallager verrot is, maar controleer ook:
zit je crank vast (links en rechts)?
zitten de pedaalassen vast?
Is de kooi niet gebroken/losgeraakt van het centerstuk
Hoe is de trapas?
Niet bekend met het soort/merk trapper je hebt, maar had onlangs zelfde probleem. Zie...

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=10123

Ook steeds het linkerpedaal. Heb ze uiteindelijk vervangen voor hetzelfde type van Shimano.

Afbeelding

De pinnetje's vind ik ideaal, veel grip en na het fietsen toch schoenen om de boel te voet te verkennen.
Pedalen, breek me de bek niet open!

Ik verslijt zo'n 2 paar van die zogenaamd goede tourpedalen per jaar. En ja, dan gaan ze weer tikken.

Voor de fietsvakantie zelf gebruik ik uitsluitend nog shimano spd.
het tikken is inmiddels opgehouden, helemaal vanzelf maar ik zet er nog wel andere pedalen op.
@50er, die pedalen die jij hebt lijken mij wel wat.
paul1987 schreef:het tikken is inmiddels opgehouden, helemaal vanzelf maar ik zet er nog wel andere pedalen op.
@50er, die pedalen die jij hebt lijken mij wel wat.
Paul,

ik weet niet wat voor trapas je hebt, maar de symptomen die jij naar voren brengt lijken verdomd veel op wat mij na 4.000 km overkomen is. Regelmatig voelbaar tikkend gevoel vanuit het linkerpedaal. Heb er zelf destijds even andere pedalen op gemonteerd maar het tikken bleef aanhouden (na inderdaad een periode spontaan te zijn weggeweest). Bleek dat mijn trapascartridge kaduuk was. Heb deze vervangen en probleem was verholpen.

groeten Walter
@Walter, Bedankt voor de waarschuwing! Ik zal er eens naar laten kijken (ik breng mijn fiets sowieso naar de fietsenmaker voor een grondige check) en ik zal daarbij zeker melden dat ze eens even naar het trapascartridge moeten kijken.
Heb je geen sleutelbos in je linkerzak?

Laatst van m'n werk terug naar huis en wat hoor ik onderweg? Tik, tik, tik, telkens als mijn linkerpedaal beneden was. Gloeiende, gloeiende...en had pas de trappers vervangen! Het zal toch niet?

Toen bedacht ik ineens dat ik een inbus-sleuteltje in mijn linker jaszak nog had zitten. Samen met mijn sleutelbos, veroorzaakte dat het geluid. Pfoeee.