Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwitserland eind april? - Forum Wereldfietser

Zwitserland eind april?

Ik wil volgende week met de city night line naar Basel om een korte tocht van 1,5 week te maken in Zwitserland. Wie heeft er ervaring met het weer in Zwitserland, zo vroeg in het seizoen? Valt er nog sneeuw eind april/ begin mei? En zijn bergpassen alllemaal al open?

Hartelijk dank
Heel wat passen zullen nog dicht zijn. Er is een site waarop je per pas kunt zien wat de gemiddelde openingsdatum is.
Wim
Het weer in het Mittelland, dus het heuvelland aan de Alpennoordzijde, verschilt niet veel van dat bij ons. Sneeuw is boven circa 1000m niet onmogelijk.
Aan de zuidkant van de Alpen zal het vaak wel wat warmer zijn, maar niet per se zonniger of droger.
Veel passen zijn nog gesloten; de Gotthard (2200 m) bijvoorbeeld gaat meestal half of eind mei open. Maar je kunt daar altijd een stukje met fiets en trein door de tunnel (bv. van Göschenen naar Airolo). Op Swissinfo staat een actueel overzicht van de open en gesloten passen.
Twee reisverslagen over Zwitserland (Basel-Chiasso via de Gotthard en Rijn-Splügen) vind je op mijn website.
Hartelijk dank voor de reacties. Ik zag op de site van Swissinfo dat een aantal van de grote bergpassen nog dicht zijn idd. Maar eens kijken hoever we komen.
Hee Peter,

Wij zijn vorig jaar juni met de WF reis georganiseerd door Jim van den Berg met 20 WF-ers naar Zwitserland geweest. Een van de passen was pas dat weekend opengegaan. Ik geloof dat hij ook een link op zijn site heeft staan, naar de website waar het opengaan van de passen wordt genoemd. In ieder geval vind je bij hem de route onder Stelvio 2008.. http://members.chello.nl/j.berg20/index.html

En hier dan nog es de film van de WF buitenlandtocht 2008 geplugged 8)
http://www.vimeo.com/1816962
In bergachtige landen kan het klimaat soms heel grillig zijn. Ik heb bijvoorbeeld op ruim 2100 meter hoogte gefietst, midden in de zomer, op 15 juli 1982 en er lag sneeuw! Maar dat was in de Canadese Rockies.
In mei 1974 heb ik vanuit Nederland naar Zwitserland en Oostenrijk gefietst. Weliswaar een maand later dan april, maar het was "beneden" in de dal al aardig warm, dat een gewone T-shirt volstond. Maar in Davos (1560 m) waar ik familie heb wonen, kan het nog laat in het jaar sneeuwen! Op datzelfde moment heeft het in Chur (593 m) hard geregend. Geen wonder dat veel passen nog dicht zijn. Denk eraan wat voor kleding je nodig hebt.

Afbeelding
Ikzelf op mijn fiets bij Maienfeld, 18 mei 1974.

Afbeelding
Deze foto maakte ik in Davos. Jawel, op 23 mei 1974!