Additionally, paste this code immediately after the opening tag: crankset en ketting vervangen; casette niet? - Forum Wereldfietser

crankset en ketting vervangen; casette niet?

Hola!
om maar gelijk met de deur in huis te vallen:
is het mogelijk om alleen de crankset en ketting te vervangen en de casette de casette te laten? Het is allemaal al behoorlijk gebruikt (geen vervanging sinds Iran (22.000 km), maar ik kan hier geen 7-speed casette vinden... en mijn ketting slipt als een gek. Als leek kan ik zeggen dat de casette er nog wel redelijk uitziet... :?

wat zou dit voor consequenties hebben voor de (nieuwe) ketting en nieuwe crankset of is hierop niet te fietsen???

Gaarne alle mogelijk technische adviezen welkom!! Gracias!

Aaldrik vanuit San Cristobal de las Casas, Chiapas, Mexico
zonder al te veel duwkracht bergop...
sonali schreef:Hola!
om maar gelijk met de deur in huis te vallen:
is het mogelijk om alleen de crankset en ketting te vervangen en de casette de casette te laten? Het is allemaal al behoorlijk gebruikt (geen vervanging sinds Iran (22.000 km), maar ik kan hier geen 7-speed casette vinden... en mijn ketting slipt als een gek. Als leek kan ik zeggen dat de casette er nog wel redelijk uitziet... :?
Jij denkt misschien dat de cassette er redelijk uitziet, maar als je er 22000 km mee gereden hebt denk ik dat je je er mee scheren kunt. Ook met een nieuwe ketting heb je geen schijn van kans.

Koop een goedkope 8 of 9sp cassette die opgebouwd is uit losse stalen tandwielen, schroef de mini inbusboutjes los of vijl de klinknagels die de boel bij elkaar houden er af, doe hetzelfde met je huidige cassette en bouw een 7sp casette met de oude tussenringen. Je houdt een tandwiel over

Een echte noodoplossing: vijl de brede tand uit de splines van je huidige cassette en monteer de kransjes achterstevoren.
Bedankt Marten voor je eeuwige grappige antwoorden :D
Ik heb me al een tijdje niet geschoren, dus wellicht een optie...

Als ik het forum zo doorblader zie ik niet veel mensen die echt heel veel kilometers uit hun casette/ketting enzo halen. Wat is er mis met mij? Dat ik al 22.000 kilometer met hetzelfde setje rondfiets? (OH ja, en dat setje was tweedehands gekocht in Tehran :!: , want geen 7-speed voorradig; wel nieuwe ketting trouwens) Of neem ik genoegen met weinig :?:

Ali
sonali schreef:Gaarne alle mogelijk technische adviezen welkom!! Gracias!
't is niet echt een technische oplossing, maar waarom vraag je Marten niet om even een 7-speed cassette op te sturen naar Mexico?

Gerd
ik heb Marten intussen een pb'tje gestuurd en hij heeft me ervan overtuigd dat het niet kwaad kan om alle kransjes los te halen, dus...

ben ik naar de fietsenmaker gegaan, het allemaal uitgelegd (met handen en voeten, want mijn Spaans is nog steeds niet op een peil dat ik technische vragen kan gaan stellen of dingen kan uitleggen) en Paco is als een gek aan de slag gegaan, twee cassettes gemold en eentje weer in mekaar gezet, nieuwe crank, nieuwe ketting erop en ik ben weer goed voor pak-um-beet 20.000 kilometer!

Arbeidsloon omgerekend 1 euro en 15 cent... daar kon ik het zelf niet voor doen :shock:

Marten, bedankt voor de hulp, ik kan weer eens lekker op de pedalen gaan staan! Nu maar hopen dat Sonya dat ook leuk vindt...

Groetjes uit San Cristobal de las Casas, Chiapas, Mexico,
Ali en Son