Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bagagelimiet 20 kg - Forum Wereldfietser

Bagagelimiet 20 kg

We trekken in mei naar Peru en Bolivia.

Om van La Paz terug in Brussel te geraken, moeten we 3 vluchten nemen. Voor de 2 laatste vluchten hebben we een bagagelimiet van 2* 23kg per persoon (geen probleem dus), maar voor de eerste vlucht van La Paz naar Santiago hebben we een limiet van amper 20 kg pp. Men wist ons te vertellen dat men tot 26 kg het overgewicht nog door de vingers kijkt, maar dat wordt moeilijk daar onder te blijven en er wordt stevig aangerekend voor overgewicht (20€/kg)
Voorlopig zie ik maar twee mogelijkheden:
- alle zaken die niet kostbaarzijn gewoon in La Paz achterlaten (probleem, de zware zaken zijn meestal kostbaar)
- een aantal dingen per post opsturen naar België (probleem: geen idee hoeveel zoiets kost, hoe je dat aanpakt)

Wat denken jullie?
Neem de fietstassen mee als handbagage, daar kan je behoorlijk wat gewicht in kwijt.
doubletravel schreef:Neem de fietstassen mee als handbagage, daar kan je behoorlijk wat gewicht in kwijt.
4 fietstassen pp wordt moeilijk, 2 zou misschien wel lukken. Alleen vrees ik dat gasbrander, fietsreparatiemateriaal, pedalen, kortom de zware stukken niet als handbagage meegenomen mogen worden
Je kunt denk ik best wat zware zaken zoals pedalen op de fietsen tapen of fietsreparatiemateriaal in een zadeltasje laten zitten. Scheelt zo weer twee kilo (=40 euri).
Wim
Zoveel mogelijk kleren aantrekken in het vliegtuig. En inderdaad pedalen met riempjes oid aan de bagagedrager binden, gereedschap in een zadeltasje aan de fiets etc. Valt de fiets ook binnen die 20 kg dan wordt het lastig.
Neem een achtertas als handbagage mee. Daarin kun je zeker 10 kg bagage proppen. Het gewicht daarvan wordt vrijwel nooit gecontroleerd en vaak mag het ook gewoon. Trui en jas etc. trek je natuurlijk aan, stop boeken in de zakken van trui of jas.
Als je het personeel bij de check-in kan laten geloven dat je fiets inclusief op je bagagedrager getapede pedalen en gereedschap 15 kg weegt (houd desnoods je duim onder de fiets als die op de weegschaal staat), heb je nog 11 kg over voor ingecheckte bagage. Dat moet toch wel lukken, want anders fiets je met veel meer dan 20 kg en dat is gewoon te veel. :)
Dus 26 kg wordt gedoogd, zoals gezegd. Plus 10 kg handbagage en misschien nog wat bijsmokkelen. Vaak kun je ook nog wel een tweede idem als handbagage meenemen, bv. een stuurtas (3 kg). Tenslotte je schoenen en kleding (4 kg). Ik kom dan op 43 kg. Trek daar je fiets van af (13 kg?). Dan kun je maar liefst 30 kg meenemen per persoon. Naar mijn mening is dat al veel te veel, want je wil ook nog water en voedsel meenemen voor onderweg.
Kortom, dit is geen reëel probleem.
Wim schreef:Je kunt denk ik best wat zware zaken zoals pedalen op de fietsen tapen of fietsreparatiemateriaal in een zadeltasje laten zitten. Scheelt zo weer twee kilo (=40 euri).
Wim
Dit lost het probleem niet echt op. De 20kg is incl fiets. Aangezien onze fiets 15kg weegt.

De tip van de kleding en boeken zullen we zeker gebruiken.

Iemand nog tips hoe je bepaalden zaken opstuurt richting thuisfront? Is dat een dure zaak? Betrouwbaar? Waar doe je dit?
ik heb al eens een bagagedrager afgebroken gehad en toen ook de overtollige bagage naar huis opgestuurt en dat viel best mee maar ik denk dat je in een hoofd-postkantoor hier bij ons de beste inlichtingen kunt inwinnen, veel geluk.
Karlien schreef:Om van La Paz terug in Brussel te geraken, moeten we 3 vluchten nemen. Voor de 2 laatste vluchten hebben we een bagagelimiet van 2* 23kg per persoon (geen probleem dus), maar voor de eerste vlucht van La Paz naar Santiago hebben we een limiet van amper 20 kg pp.
Het probleem (wat volgens mij nog steeds geen probleem is omdat je alles bij elkaar buiten de fiets nog steeds 20-25 kg mee kunt nemen), was te voorkómen geweest door een combinatieticket te nemen. Voor alle trajecten gelden dan dezelfde voorwaarden. Althans bij Iberia is dat zo.
Valt je fiets niet buiten de gewone bagage als sport items ofzo?
Dat is bij veel maatschappijen volgens mij namelijk wel het geval.

Heb je de vlucht van La Paz naar Santiago al geboekt?
Zo niet, dan zou je evt. de bus kunnen overwegen (lange reis, maar bagage mag als het goed is gewoon mee). Van La Paz naar Arica en van Arica naar Santiago. Evt. vliegen van Arica naar Santiago.

Wij hebben regelmatig spullen terug naar huis gestuurd vanuit Chili en Argentinië, niet vanuit Bolivia. In Chili en Argentinië kun je veel gewoon met de post opsturen, kost weinig (wel altijd 'certificada' = aangetekend versturen). Ik neem aan dat het vanuit het centrale postkantoor van La Paz ook moet kunnen. Gewoon in een stevige doos met sterk plakband.
Andere opties zijn DHL etc. maar de kosten die daarmee gemoeid zijn zijn véél hoger.

Succes!
Jan Eleveld schreef:
Karlien schreef:Om van La Paz terug in Brussel te geraken, moeten we 3 vluchten nemen. Voor de 2 laatste vluchten hebben we een bagagelimiet van 2* 23kg per persoon (geen probleem dus), maar voor de eerste vlucht van La Paz naar Santiago hebben we een limiet van amper 20 kg pp.
Het probleem (wat volgens mij nog steeds geen probleem is omdat je alles bij elkaar buiten de fiets nog steeds 20-25 kg mee kunt nemen), was te voorkómen geweest door een combinatieticket te nemen. Voor alle trajecten gelden dan dezelfde voorwaarden. Althans bij Iberia is dat zo.
Wij hebben alles tesamen geboekt via een reisbureau hier in Leuven. Vlucht La Paz - Santiago is met LAN, de rest met Iberia. Bij Iberia betalen we een bep bedrag voor de fietsen en dan is gewicht van geen tel meer. Alleen legt LAN zijn eigen regels op voor dat stukje vlucht, ook al hebben we via Iberia geboekt... Althans zo werd ons verteld.
Ik snap niet hoe jullie komen aan 25 kg bagage die mee kan? Mijn fiets weegt makkelijk 15 kg, met een stevige doos errond 17kg, (ik zag voor de fiets van mijn man zelfs ooit 20 kg op de weegschaal staan) dan hebben we nog 9 over en dus geen 25 kg.
Maar misschien dat het wel lukt door heel veel zware bagage in een achtertas te proppen en veel kleding aan te doen en nog een paar dingen op te sturen.
Toen we 2 jaar geleden vanuit Ushuaia terug vlogen hadden we hetzelfde probleem (ook met LAN), daar hadden we het ook zo aangepakt, maar toen heeft men gewoon niets willen wegen en gezegd "Fiets = zeker overgewicht, laat ons zeggen 15 kg/fiets, dus jullie betalen 30 kg overgewicht" Protesteren hielp niet (we moesten al blij zijn dat ze onze fietsn wouden meenemen). Gelukkig was het toen maar 1€/kg.
In ieder geval bedankt voor de tips. Nog 4 weken en we kunnen beginnen genieten...
Karlien schreef:
Jan Eleveld schreef:
Karlien schreef:Om van La Paz terug in Brussel te geraken, moeten we 3 vluchten nemen. Voor de 2 laatste vluchten hebben we een bagagelimiet van 2* 23kg per persoon (geen probleem dus), maar voor de eerste vlucht van La Paz naar Santiago hebben we een limiet van amper 20 kg pp.
Het probleem (wat volgens mij nog steeds geen probleem is omdat je alles bij elkaar buiten de fiets nog steeds 20-25 kg mee kunt nemen), was te voorkómen geweest door een combinatieticket te nemen. Voor alle trajecten gelden dan dezelfde voorwaarden. Althans bij Iberia is dat zo.
Wij hebben alles tesamen geboekt via een reisbureau hier in Leuven. Vlucht La Paz - Santiago is met LAN, de rest met Iberia. Bij Iberia betalen we een bep bedrag voor de fietsen en dan is gewicht van geen tel meer. Alleen legt LAN zijn eigen regels op voor dat stukje vlucht, ook al hebben we via Iberia geboekt... Althans zo werd ons verteld.
Ik snap niet hoe jullie komen aan 25 kg bagage die mee kan? Mijn fiets weegt makkelijk 15 kg, met een stevige doos errond 17kg, (ik zag voor de fiets van mijn man zelfs ooit 20 kg op de weegschaal staan) dan hebben we nog 9 over en dus geen 25 kg.
Maar misschien dat het wel lukt door heel veel zware bagage in een achtertas te proppen en veel kleding aan te doen en nog een paar dingen op te sturen.
Toen we 2 jaar geleden vanuit Ushuaia terug vlogen hadden we hetzelfde probleem (ook met LAN), daar hadden we het ook zo aangepakt, maar toen heeft men gewoon niets willen wegen en gezegd "Fiets = zeker overgewicht, laat ons zeggen 15 kg/fiets, dus jullie betalen 30 kg overgewicht" Protesteren hielp niet (we moesten al blij zijn dat ze onze fietsn wouden meenemen). Gelukkig was het toen maar 1€/kg.
In ieder geval bedankt voor de tips. Nog 4 weken en we kunnen beginnen genieten...

Laat die doos achterwege! Scheelt weer een paar kilootjes en zo'n doos biedt alleen maar schijnbescherming. Lokt onvoorzichtig omgaan nu juist uit.
Iberia hanteert deze voorwaarden:
Bicycles

Requisites for their carriage:

* Bicycles must have a single seat and no engine.
* They must be folded and properly packed when checked in, with the handlebars fixed at the sides, the pedals removed and the wheels deflated.
* At many airports Iberia has available boxes measuring 131+72+21 cm(in the case of bicycles that exceed those dimensions, passengers must provide their own packaging). The boxes in question cost Euros 20 per unit . This packaging will be provided at the request of the passenger or upon the instructions of agents in the case of irregularities. (Berlin and Dusseldorf airports are excepted.)
* Iberia reserves the right to refuse the transportation of voluminous sports equipment and to pass this onto Iberia Cargo, applying different conditions and tariffs.

Allowance:

The equipment of this kind will always be handled as excess baggage with a fixed rate of 75 EUR,per flight, regardless of the destination. Charge payable only at the airport.

Ook is te lezen:
** If the journey originates, terminates or transits in Chile the allowance for Chile will apply regardless of where the journey originates.

En tenslotte nog dit citaat, alles van de Iberia-site:
Flight connections

If you have purchased an Iberia ticket (origin-final destination) with a transfer connection, the baggage allowance most favourable to the client is applicable.
If you have purchased separate tickets, the different luggage allowances will be applied to each separate ticket.
If your trip includes flights with Iberia and that of another airline, the regulations of the first company you fly with will be applicable. However, if Iberia operates the first connection and the luggage allowance of the following airline is more advantageous, the conditions of the latter shall apply.

Toch nog even gekeken bij LAN.

*When the weight limit is exceeded (but the piece limit is respected), the fee regulation applies as follows:
* From 23 kg to a maximum of 32 kg, you will be charged once.

TRANSOCEANIC
* Between countries in South America and Europe
US$ 90 (EUR 70)
Als het tarief voor binnen Zd Amerika wordt toegepast is het €50.

Mijn conclusie is dat als je een combinatieticket hebt, ze slechts één keer je fietsen mogen rekenen en of nu de LAN-regels of de Iberia-regels worden toegepast, je mag 2 stuks bagage meenemen en de fiets zou niet meer dan 70 of 75 euro moeten kosten. Zelfs als je wel 2 maal wordt aangeslagen dan zouden de totale kosten €125 per fiets maximaal zijn met een maximum van 32 kg.
Als je 2 afzonderlijke tickets hebt gekocht dan is dat een onhandigheid van het reisbureau.