Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Exit Schwalbe Marathon XR - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Exit Schwalbe Marathon XR

Even een oude discussie naar boven schoppen :D

Ik overweeg sterk om mijn Supreme's te gaan vervangen door XR's. Nou is deze discussie relatief oud en de bandenwereld flink in beweging. Helaas heb ik het afgelopen jaar de bandendiscussies niet allemaal gevolgd :oops:

Is de 'vertraging' met een XR nog steeds 1 a 2 km/h tov bijv de Supreme of is dit met de nieuwe technieken inmiddels minder ???

Wouter Hagedoorn
de XR banden gaan er 2010 uit. In plaats daar van komen de extreme banden. Net zo sterk , maar rijden vlotten.
Die Extremes gebruiken echter wel goeddeels dezelfde techniek als de Supremes. Het zijn eigenlijk een soort Supremes met grof profiel. Als je minder gelukkig bent met de Supremes, dan kun je altijd uitwijken naar de veel goedkopere Big Apples voor het snellere werk of de gewone Marathons voor als je ook wel eens van de gebaande weg af wilt. Wij hebben met allebei heel goede ervaringen, al zijn het geen banden voor het specifieke inzetgebied van de XR: ruwe wegen ver weg van de bewoonde wereld.
Wim
Hoi Mario,

de opvolger van de XR wordt in 2010 niet de Xtreme, maar de Marathon Dureme.
Gaele (web- en fietsenbouwer) is hem nu aan het testen in zuid-Spanje. Voglende week ga ik ze onder mijn Koga zetten om eens lekker aan de tand te voelen. De Marathons Dureme die ik heb, zijn nog prototypes.

Eric
Oke Eric,

bedankt voor je reactie.

Persoonlijk heb ik zeer goede rusultaten met de Conti travelcontact met Schwalbe binnen banden.

mario
Mijn vrouw heeft ook Conti Travelcontact (42-622) mm op haar Snel Safari en is er zeer over te spreken. Ook onverhard presteert deze band heel behoorlijk.
Ik heb mijn Supremes ook vervangen voor de Conti Travelcontact. Je kan de twee banden niet helemaal met elkaar vergelijken: de Schwalbe Extreme of Supreme zijn meer balloon tires, de Travelcontacts zijn dat niet.
Ik vind de Travelcontacts beter sturen (strakker), minder geluid maken. Ze zijn wat (veel) stugger. De Supremes rijden als een hydraulisch geveerde Citroen en de Travelcontacts als een Duitse auto.

Het grote voordeel van de Travelcontacts vind ik de goede eigenschappen op verharde en onverharde wegen. Tijdens de pasen heb ik dit in de ardennen duidelijk vastgesteld. De Supremes weten geen enkele raad met modderige plassen en nat gras, de Travelcontacts bieden dan nog steeds grip: wat die paar noppen aan de zijkant voor effect hebben.

Groeten,

Bert
Als ik me niet vergis, krijg je bij de conti, als je ook een conti binnenband hebt gemonteerd na een jaar een nieuwe bi en bu band terug. Bij normaal gebruik natuurlijk. Ze moeten natuurlijk ook op boksen tegen die van Swchalbe.

mario
mario schreef:Als ik me niet vergis, krijg je bij de conti, als je ook een conti binnenband hebt gemonteerd na een jaar een nieuwe bi en bu band terug.
mario
Bij Continental krijg je 12 maanden anti-lek garantie. Daarbij gelden volgens de website 7 voorwaarden:
website Continental schreef:Zeven keer Ja - dan is er sprake van een garantiegeval:
Zijn garantiekaart en kassabon aanwezig?
Is de fiets of het wiel met de kapotte band aanwezig?
Is de garantie volgens de garantiekaart nog geldig?
Zijn de bandenmaat en –type hetzelfde als op de garantiekaart?
Is in de buitenband ook een Continental binnenband gemonteerd?
Is een gat of snee zichtbaar?
Kan vandalisme of onjuist gebruik uitgesloten worden?
Met te zachte banden rijden wordt als onjuist gebruik aangemerkt. Hoe vaak Continental zich op dit - oncontroleerbare - argument beroept weet ik ook niet.

Gerd
De Travelcontact is inderdaad een lekkere band, maar weet iemand iets van de slijtvastheid? Van de Marathons kan ik dat wel redelijk inschatten op basis van gebruikerservaringen. Ik schat de TC op iets van 8.000?
Eric Schuijt schreef:De Travelcontact is inderdaad een lekkere band, maar weet iemand iets van de slijtvastheid? Van de Marathons kan ik dat wel redelijk inschatten op basis van gebruikerservaringen. Ik schat de TC op iets van 8.000?
Ik wilde antwoorden dat ik op mijn Santos Travelmaster TC's heb die al meer dan 8000km achter de rug hebben, maar ik bedacht me dat ik niet 100% zeker weet of het nou Travelcontacts zijn of een andere ...contact van Conti. Daarnaast is mijn achterband afgelopen zomer bij Irvine in Schotland gesneuveld toen ineens de binnenband door de wang van de buitenband heenstak. Maar dat kan gewoon een kwestie zijn van dat ik zo stom was te weinig lucht in de band te hebben, daar heb ik een paar dagen mee gefietst.

De voorband gaat nog steeds als een zonnetje, ook na toch een heel aantal kilometers offroad en zelfs afgelopen herfst een heel aantal keren wat mtb routes in nederland.
Ik denk dat bandenkeuze misschien wel de moeilijkste en ook een van de belangrijkste is met betrekking tot het kiezen van fiets onderdelen

Zelf gebruik ik de Schwalbe Hurricane 2inch (50mm) voor het lichtere onverharde touren. Hij is stuk sneller and lichter dan mijn 2inch XR's en verbazend slijtvast.

Ik wissel ook regelmatig van banden. In de winter rijdt ik op lichte normale Marathon's voor woon werk verkeer.

Over de Travel contact zijn diverse reacties op de Engelse Bikerader website, die aangeven dat de levensduur van deze band niet erg hoog is.

En de beste band wordt nog nog steeds niet gemaakt, van daar dat er ook geen fiets frames voor zijn, een 28-2.00 (622-50) Hurricane vouwband. Of is het juist anders om, omdat de band niet bestaat worden er ook geen fiets frames voor gemaakt. ;-)

Trouwens, de Marathon extreme ziet er ook erg veelbelovend uit als een lekker lichte off-road vouwband.

Succes,

Stijn
Tja...het wordt er allemaal niet makkelijker op.

De Conti Travel Contact zijn (bijna) aan vervanging toe na 7000km.
Nooit een lekke band gehad en voldoen uitstekend zowel on/off-road.
Wel regelmatig scherpe stukjes moeten verwijderen.

Was eigenlijk van plan om weer voor dit rubber te gaan.
Door de "reclame" voor de Extreme twijfel ik wel een beetje. Ik weet nu wat ik heb en aan de andere kant wil ik ook wel eens van het nieuwe recept van Schwalbe proeven.

Wat ik ook een moeilijk item vind is de rolweerstand. Als ik nu op "cruisecontrol" 20km/u rijdt zou ik dan met een lagere weerstand, van een andere band, met dezelfde inspanning 22km/u rijden?

Dilemma...
Stijn de klerk schreef:
> Ik denk dat bandenkeuze misschien wel de moeilijkste
> en ook een van de belangrijkste is met betrekking tot
> het kiezen van fiets onderdelen
Het feit dat je kunt kiezen is de oorzaak van de stress.
Zo'n 25 jaar geleden was mijn grootste hobby het crossen op de zanderige onverharde wegen en paden in Noord-Limburg. Mountainbikes en bijbehorende banden bestonden niet of waren in ieder geval nog niet doorgedrongen tot Limburg. Op een leeftijd van 17 had ik toen ook geen idee dat er andere banden waren dan die al onder mijn fiets zaten. Ik had dan ook nergens last van. (ook niet van collega-fietsers overigens, die waren er niet op die paden)

> En de beste band wordt nog nog steeds niet gemaakt, van daar dat er
> ook geen fiets frames voor zijn, een 28-2.00 (622-50) Hurricane
> vouwband. Of is het juist anders om, omdat de band niet bestaat
> worden er ook geen fiets frames voor gemaakt. ;-)
Er zijn massa's fietsen waar zo'n band in past, te beginnen met mijn Avaghon.

Groet,
Leon
Ik heb het net uitgerekend, ik heb met een setje Travelcontacts bijna 11.000 km gereden. Wel heb ik op ongeveer de helft de voor- en de achterband omgewisseld.

Ik rij nu met Big Apples, maar als ik met fietsvakantie ga, dan zet ik er weer een nieuw setje Travelcontacts op, aangezien ze beter presteren op onverharde wegen dan Big Apples.

Frank
leon,

Point taken, Tibetanen fietsen ook nog steeds op 100 jaar oude fiets technologie door het meest ruige landschap. Niet dat ik dat wil na doen :wink:

En nu kan ik thuis kiezen uit 5 sets banden, voor verschillende doeleinden, heb keramische lagers, Carbon en titanium onderdelen, noem mij maar een doorgedraaide consument. :oops:

I besef dat Avaghon ook maatframes maakt, dus wellicht heb jij iets speciaals. En ik ken om eerlijk te zijn ook wel andere frames waar 622x50 banden in kunnen. Maar des al niet te min worden er geen frames specifiek gemaakt voor deze maat Schwalbe Hurricane banden (of wel voor het market segment waar deze band voor bedoelt is (behalve als je iets op maat laat maken)). Maar je kunt natuutlijk met alles van alles in mekaar draaien om van allerlei dingen te doen, als het niet zo nou komt. Affijn. Mmmm... snap ie?

Groet,

Stijn
Marathon-ATB in 29" (622)?

* stuurt rechter (dan andere ATB)
* zit rechter (idem)
* over de weg rijdt lekkerder dan op een 26" (559)
* goed opletten op oogjes (geen idee of mijn Gary Fisher die wel heeft)
* verende voorvork om klappen op te vangen
* etc.
Mijn idee:
Conti top touring gebruik ik nu omdat mijn reizen niet te ver gaan, en meestal over goede asfalt gaan.

Marathon XR is niet nodig als je minder als 10% op slechte weg zit. Overkill als je het mij vraagt. Als ik een grote reis zou maken zou ik proberen tussen bijde banden te wisselen naaar gelang land, en welk type weg er hoofdzakelijk ligt. :wink: