Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een doordachte bandenkeuze? - Forum Wereldfietser

Een doordachte bandenkeuze?

Op mijn fiets heb ik (door omstandigheden) vooraan een Continental Contact en achteraan een Continental TravelContact liggen. Of om te veralgemenen:
- Vooraan een lichtere, lichtlopende band maar niet zo lekbestandig.
- Achteraan een zwaardere, zwaarder lopende band, die wat lekbestandiger is/zou moeten zijn.
(overigens heb ik met beide banden nog niet lekgereden, nu iets meer dan 3000 km)

Nu bedacht ik daarover het volgende:

Kan zwaarder lopend niet (bijna) gelijkgesteld worden met meer grip?
- En wordt die meer grip/zwaar lopendheid dan niet optimaal benut achteraan, omdat je je daar net "afzet" op het wegdek?
- En is die meer grip/zwaar lopendheid niet vooral een nadeel als je zo'n band vooraan zet. De voorband toch vooral dient om te sturen, en heeft toch weinig baat bij meer grip/zwaar lopendheid (ik ga toch vooral op m'n gezicht als m'n achterwiel wegglijdt)? Het is vooral achteraan dat de lekbestendigheid/duurzaamheid van een band op de proef wordt gesteld.

Is deze manier van banden kiezen dan geen doordachte manier om een bandenpaar te verkrijgen dat
- Lichterlopend, lichter en goedkoper is dan een paar zware maar lekbestendigere banden.
- En tegelijk niet veel moet inboeten aan grip en lekbestendigheid.[/list]

Of zie ik zaken over het hoofd?
Dit is veel te kort door de bocht. Meer grip krijg je vooral door een andere rubbersamenstelling. Grip is overigens vooral van voren erg nuttig. Rij maar eens over natte klinkers, en je doet het in je broek van het glijden van je voorwiel. Kortom, een hoge rolweerstand is niet hetzelfde als veel grip. Een hoge rolweerstand krijg je vooral door een stug karkas. Dat laatste kan de band erg doen stuiteren, en dus contact doen verliezen. Banden zijn een moeilijke zaak. Wel is het best normaal om voor een iets lichtere band te hebben, zolang die niet heel smal is, of, als je off road rijdt, erg glad.
Wim
stef schreef: - En is die meer grip/zwaar lopendheid niet vooral een nadeel als je zo'n band vooraan zet. De voorband toch vooral dient om te sturen, en heeft toch weinig baat bij meer grip/zwaar lopendheid (ik ga toch vooral op m'n gezicht als m'n achterwiel wegglijdt)?
Voor mijn gevoel is het net andersom. In een snel genomen bocht over gravel of nat asfalt gaat eerst je voorwiel wegglijden.
Het achterwiel heeft grip nodig inderdaad, maar wees eerlijk, hoe vaak gebeurt het dat je achterwiel doorslipt als je eens staand op de pedalen aanzet?

Misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar de meest populaire combinatie bij mountainbikers is Schwalbe Nobby Nic en Racing Ralph. De snellere RR achter en de grovere NN voor.
Wim schreef:
> Dit is veel te kort door de bocht.
Mee eens.

> Meer grip krijg je vooral door een andere rubbersamenstelling.
Volgens mij is het profiel minstends even belangrijk:
* op droge vaste ondergronden (zonder zandlaagje) heb je meer grip bij minder profiel. Daarom rijdens snelheidsfanaten met slicks.
* bij alle andere omstandigheden heb je profiel nodig voor een betrouwbare grip. Betrouwbaar is heel iets anders dan maximaal.*

> Grip is overigens vooral van voren erg nuttig.
> Rij maar eens over natte klinkers,
> en je doet het in je broek van het glijden van je voorwiel.
Inderdaad. Sterker: als je achterwiel slipt heb je nog kans om te corrigeren. Als je voorwiel slipt ben je meestal kansloos en lig je in een halve tel plat.

> Kortom, een hoge rolweerstand is niet hetzelfde als veel grip.
> Een hoge rolweerstand krijg je vooral door een stug karkas.
Behalve bij ATB-banden met van die noppen. Die geven wel rolweerstand, en veel ook.
stef schreef:...
- En wordt die meer grip/zwaar lopendheid dan niet optimaal benut achteraan, omdat je je daar net "afzet" op het wegdek?
...
Of zie ik zaken over het hoofd?
Je vergeet de remkrachten. Die zijn veel groter dan de aandrijfkrachten en komen bij een noodstop vrijwel uitsluitend op het voorwiel terecht.

Groet,
Leon

*: Toen ik 20 was reed ik veel in de kleine BMW 316 van mijn broer en de Volvo 343DL ("daf") van mijn vriendin. Toch ging ik uitgerekend met de BMW bijna een keer de bocht uit. Hoe dat kon? Die Volvo helde in een bocht vervaarlijk over en begon te kreunen en stuiteren als je te hard door de bocht dreigde te gaan. Die BMW reed als een scheermes, maar gaf geen enkele waarschuwing voordat ik dwars op de weg stond. Gelukkig heb ik toen niets geraakt :shock: :D