Additionally, paste this code immediately after the opening tag: naar barcelona - Forum Wereldfietser

naar barcelona

Ik heb van in plaats vijf weken dit jaar 'maar' 24 dagen tot mijn beschikking. Is dit ruim genoeg om vanuit Dronten in Girona (Barcelona) terecht te komen? Wordt dit een gejakker of kan ik ook nog genieten?

Wubbe
Dat ligt aan je route, hoe snel je fietst als je relaxed fietst, wat je allemaal onderweg nog wilt zien...

Ik zou zeggen, kijk naar je route, hoeveel kilometer is dat en hoeveel per dag zou dat dan ongeveer zijn... en bepaal dan zelf of je dat een relaxte afstand vindt.
Je kan ook de andere kant oprijden. Hoe dichter je bij huis komt hoe eenvoudiger het is om weer thuis te komen met een trein bijvoorbeeld als het niet helemaal lukt. Zo haal je ook de druk van het tijdig halen van je eindbestemming van je trip af. Maar goed dat kan je natuurlijk ook 'andersom' doen.

Wij zijn eens van Roemenië dwars door Oost Europa naar huis gefietst. In Duitsland was het slecht weer en hadden we het wel gehad....een trein naar huis was snel genoeg geregeld.
Met de route van Benjaminse zat ik op ruim 2000km, via zijn "groene" variant vanaf midden frankrijk, die wat zwaarder zou zijn dan via Lyon. Dat is uit mijn hoofd dus ong 85 km per dag voor 24 dagen. Dat is wel te doen als je genoeg discipline hebt, maar ik zou het mezelf niet opleggen. En wellicht heb je ook behoefte aan rustdagen, en wat dagen om je doel te bezichtigen?

PS Een stukje treinen tussendoor lijkt me een goede optie; bijv in noord/midden Frankrijk wat ik zelf wat saai vond soms (maar dat had ik dan ook al eens befietst, via een andere route weliswaar).
Goedenavond,

Ik ben 2 jaar geleden naar barcalona gefietst, deels op de route van benjaminse en wij hebben er indertijd 14 fietsdagen over gedaan.

Het lijkt mij goed te doen in de dagen die je hebt, hangt natuurlijk wel af van het aantal kilometers dat je gewoon bent te rijden per dag.

Benjaminse raad aan zuid lyon te mijden, niet voor niets blijkt wij kwamen midden op een 5 baans snelweg terecht. Achteraf een geweldig verhaal voor op verjaardagen ed maar toen een vrij angstige situatie.

Verder een bijzonder mooie route!

Vriendelijke groet,

Martin
Wat je een week fietsen scheelt is van Dronten met de trein naar bv. Maastricht reizen (en vice versa).
Rondje Nederland dan maar een ander keertje.

En je dagafstand in gebieden met veel klimmen zou ik wat inkorten, andere dagen kun je weer een wat langere etappe doen.
Hoi Wubbe,

Ben net een week terug van een tocht vanuit Barcelona. Daar had ik 16 fietsdagen voor nodig, waarbij ik gemiddeld ruim 100km per dag heb gedaan.

Ik heb de route van Benjaminse gevolgd maar ben wel vanuit Barcelona gestart. Zoals Benjaminse al waarschuwt is Barcelona-Girona niet ideaal om te fietsen. Vanaf Barcelona kon ik ongeveer de eerste 25 km langs het strand fietsen maar daarna flinke stukken op de N11 moeten rijden. In het rustige seizoen (eind april) was dat prima te doen maar ik denk dat tegen de tijd dat jij daar bent het handiger is om de trein te nemen.
Wij zijn vorig jaar van eindhoven naar Barcelona gefietst. We hadden hier ongeveer 3 weken de tijd voor. Ik denk dat deze route heel erg van het weer afhangt. Op zich zijn de dagafstanden goed te doen. Gemiddeld 100 km per dag. Wij hadden geen goed weer en ontzettend veel regen en tegenwind, en vooral die wind, dat merk je in het vlakke franse land. Ik had er persoonlijk liever iets meer tijd voor gehad. Dit komt ook omdat wij het fijn vinden om niet 100 km te moeten fietsen op een dag, we hadden nu weinig tussenstop dagen of tijd om dingen te bekijken. Het is dus wel te doen, maar het is echt fietsen. En weinig tijd voor cultuur.
Hoi

We willen deze zomer met de kinderen (7, 9, 10 en 12) een begin maken in Eindhoven en hopen in twee weken Noord Frankrijk te halen. Volgend jaar weer een stukje. Ik ben er nog niet goed uit hoe je met de trein vanuit Noord Frankrijk weer terug komt. De routeplanner van de Nederlands Spoorwegen stuurt je met een enorme omweg via het Ruhrgebied. volgens mij moet korter kunnen naar Brussel met een lokaal treintje. Heeft iemand hier ervaring mee?

We hebben ook bedacht dat we een busje kunnen huren in Noord Frankrijk, de fietsen erin en terugknarren maar. Het verhuurbedrijf haalt het busje weer op. Maarrr.. Hertz doet dit alleen met personenbusjes. Heeft iemand suggesties?

groet,

Marc
mowaterman schreef: We hebben ook bedacht dat we een busje kunnen huren in Noord Frankrijk, de fietsen erin en terugknarren maar. Het verhuurbedrijf haalt het busje weer op. Maarrr.. Hertz doet dit alleen met personenbusjes. Heeft iemand suggesties?
Een van de ouders met de kinderen op een camping parkeren, en de ander naar huis laten treinen om de auto op te halen?
mowaterman schreef:Hoi

We willen deze zomer met de kinderen (7, 9, 10 en 12) een begin maken in Eindhoven en hopen in twee weken Noord Frankrijk te halen. Volgend jaar weer een stukje. Ik ben er nog niet goed uit hoe je met de trein vanuit Noord Frankrijk weer terug komt. De routeplanner van de Nederlands Spoorwegen stuurt je met een enorme omweg via het Ruhrgebied. volgens mij moet korter kunnen naar Brussel met een lokaal treintje. Heeft iemand hier ervaring mee?

We hebben ook bedacht dat we een busje kunnen huren in Noord Frankrijk, de fietsen erin en terugknarren maar. Het verhuurbedrijf haalt het busje weer op. Maarrr.. Hertz doet dit alleen met personenbusjes. Heeft iemand suggesties?

groet,

Marc
Die NS-routeplanner klopt niet, want de mogelijkheid om fietsen mee te nemen in Belgische treinen en diverse Franse treinen zit er niet in.
Neem eens contact op met de Treinreiswinkel: www.treinreiswinkel.nl
Wat is er dan mis met Hertz? Volgens mij hebben ze het daar niet goed begrepen dat je met 6 personen bent met 6 fietsen. Ze hebben toch bussen in alle formaten?
<<Ik ben er nog niet goed uit hoe je met de trein vanuit Noord Frankrijk weer terug komt. De routeplanner van de Nederlands Spoorwegen stuurt je met een enorme omweg via het Ruhrgebied. volgens mij moet korter kunnen naar Brussel met een lokaal treintje. Heeft iemand hier ervaring mee?>>

Vanuit noord Frankrijk is het goed mogelijk met fiets en trein naar huis te gaan. Twee jaar geleden zijn wij vanuit Charmes (volgens mij komt de route van Benjaminse daar ook langs?) naar huis getreind, via Nancy, Luxemburg, Luik en Maastricht, het was ook mogelijk over Brussel te gaan. Eigenlijk nooit problemen ondervonden om in Frankrijk en Belgie de fiets in de trein mee te nemen. Wel is het zo dat de fiets niet in alle treinen van de dienstregeling meekan en vaak alleen in de regionale treinen, dus meerdere keren overstappen. Maar je kunt vaak wel meerdere keren per dag vertrekken. Meestal beslissen we ad hoc of we een stuk met de trein doen, en het is vrijwel altijd mogelijk dan dezelfde dag nog kaartjes te kopen en op de trein te springen, als je over landgrenzen heen wilt moet je eerst naar de grotere stations, bv Nancy. Kijk ook eens op de site van Deutsche baan www.DB.de deze heeft een goede internationale planner waarbij je kunt aangeven of je de fiets meeneemt. Voor in Frankrijk alleen: www.SNCF.fr. Beide sturen de kaartjes gewoon naar je huisadres als je dat wenst, mijn ervaringen zijn bij beide erg goed. Of neem idd. contact op met de treinreiswinkel.
AGe schreef:<<Ik ben er nog niet goed uit hoe je met de trein vanuit Noord Frankrijk weer terug komt. De routeplanner van de Nederlands Spoorwegen stuurt je met een enorme omweg via het Ruhrgebied. volgens mij moet korter kunnen naar Brussel met een lokaal treintje. Heeft iemand hier ervaring mee?>>

Vanuit noord Frankrijk is het goed mogelijk met fiets en trein naar huis te gaan. Twee jaar geleden zijn wij vanuit Charmes (volgens mij komt de route van Benjaminse daar ook langs?) naar huis getreind, via Nancy, Luxemburg, Luik en Maastricht, het was ook mogelijk over Brussel te gaan. Eigenlijk nooit problemen ondervonden om in Frankrijk en Belgie de fiets in de trein mee te nemen. Wel is het zo dat de fiets niet in alle treinen van de dienstregeling meekan en vaak alleen in de regionale treinen, dus meerdere keren overstappen. Maar je kunt vaak wel meerdere keren per dag vertrekken. Meestal beslissen we ad hoc of we een stuk met de trein doen, en het is vrijwel altijd mogelijk dan dezelfde dag nog kaartjes te kopen en op de trein te springen, als je over landgrenzen heen wilt moet je eerst naar de grotere stations, bv Nancy. Kijk ook eens op de site van Deutsche baan http://www.DB.de deze heeft een goede internationale planner waarbij je kunt aangeven of je de fiets meeneemt. Voor in Frankrijk alleen: http://www.SNCF.fr. Beide sturen de kaartjes gewoon naar je huisadres als je dat wenst, mijn ervaringen zijn bij beide erg goed. Of neem idd. contact op met de treinreiswinkel.

In Frankrijk kan de fiets mee in steeds meer TGV's. Hiervoor moet je reserveren en 10 Euro betalen. Fietsenvervoer in de regionale treinen is
gratis. Helaas staan in de routeplanner van de DB alleen de verbindingen in Frankrijk waarbij de fiets gratis meekan. De TGV's met fietsplaatsen zijn hierin dus niet opgenomen.
Via http://www.velo.sncf.com/ kun je treinverbindingen in Frankrijk downloaden. Aan het fietspictogrammetje kun je zien of een fiets meekan
Wubbe schreef:Ik heb van in plaats vijf weken dit jaar 'maar' 24 dagen tot mijn beschikking. Is dit ruim genoeg om vanuit Dronten in Girona (Barcelona) terecht te komen? Wordt dit een gejakker of kan ik ook nog genieten?

Wubbe
Beste Wubbe,

Ik ben op 12 juni met vliegtuig terug uit Girona.

Ik ben op 11 mei vertrokken uit Eindhoven. Heb in totaal 6 rustdagen gehad en soms ook wat rustige dagen. Daarentegen heb ik de eerste paar dagen vaak rond de 120 km per dag gedaan om uit het slechte weer te komen.

Moet dus kunnen in 24 dagen. Maar de Ardeche, cevennen en doorsteek Pyreneen moet je tijd voor nemen , alleen al omdat het daar zo mooi is.

Ik heb 2012 km gefietst omdat tijdens de rustdagen ik ook nog wat rondjes zonder bagage heb gemaakt.

Je kunt vanaf Figueres eventueel de trein nemen naar Girona.

Gr,
Rob
Iedereen bedankt voor zijn of haar reactie, ik ben helaas genoodzaakt om de reis een jaartje uit te stellen. Ach ja, wat in het vat zit .......

Wubbe