Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wiebelstuur - Forum Wereldfietser

wiebelstuur

Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven. Van mijn nieuwe fiets wiebelt het stuur heel erg. De bagagedrager is erg achteruit gezet en het vermoeden is dat dit de oorzaak is. Zijn er andere oorzaken mogelijk?
Waarom wiebelt het stuur als bagage ver naar achteren zit? Wil met gedegen antwoord komen als ik terug naar die winkel ga.
fiets-ster schreef:Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven. Van mijn nieuwe fiets wiebelt het stuur heel erg. De bagagedrager is erg achteruit gezet en het vermoeden is dat dit de oorzaak is. Zijn er andere oorzaken mogelijk?
Waarom wiebelt het stuur als bagage ver naar achteren zit? Wil met gedegen antwoord komen als ik terug naar die winkel ga.
Waar jij kennelijk last van hebt is shimmiën. Daar is op dit forum al veel over geschreven, maar het technische verhaal is lang en niemand kan met zekerheid vertellen wat je er aan kunt doen. Misschien is het juist beter als je je bij de fietsenmaker niet als fietsdeskundige opstelt maar als consument en de fietsverkoper deskundige laat zijn. Heeft hij (meestal een hij) je een fiets verkocht waar je- met bagage tassen mee kunt fietsen? Spreek hem er dan op aan dat dit moet kunnen zonder gewiebel.

Aanvullende vragen: wat voor fiets, foto?, maat, jouw lengte en gewicht, wat voor tassen (aantal) gewichten, bij welke snelheid wiebelt het en vooral: wat heeft de fietsenman beloofd?

Leon
Ik heb het gezien, en het is heel erg, en al bij lage snelheden.
Wim
Misschien heb je daarom wel last van je ellebogen? Van het continu corrigeren?
IK heb het ook gezien. Niet leuk en moeilijk fietsen.

Zo zie je maar weer alles wat van ver komt hoeft niet altijd goed te zijn. Als je nu naar de fietsenmaker gaat, bij wie je in je voorwiel een trapondersteuning hebt laten plaatsen, gaat hij zeggen, dat je die fiets niet bij hem hebt gekocht maar in Duitseland en dat zij het dan maar moeten oplossen. Gaat dus helaas weer geld kosten.

Ik heb je niet zien fietsen zonder bagaga, dus weet niet of je fiets dan ook ging schudden, maar ik denk het volgende:

Door je trapondersteuning heb je een grote batterij, die achter je zadel is geplaatst, daar door heb je te weing ruimte om je bagage ver naar voren te schuiven, dichter naar het middelpunt van je fiets, wat meer fiets stabiliteit geeft. Nu ik zag dat je bagage zeer ver naar achteren hing, gaat volgens mij, je bagage, door instabiliteit trillingen door geven aan je frame.

mario
mario schreef:Door je trapondersteuning heb je een grote batterij, die achter je zadel is geplaatst, daar door heb je te weing ruimte om je bagage ver naar voren te schuiven, dichter naar het middelpunt van je fiets, wat meer fiets stabiliteit geeft. Nu ik zag dat je bagage zeer ver naar achteren hing, gaat volgens mij, je bagage, door instabiliteit trillingen door geven aan je frame.
Dus je tassen hangen nog een stuk verder naar achter dan normaal? Dat is idd een ideaal recept voor shimmieën.
Had degene die de fiets heeft omgebouwd wellicht kunnen weten dat dit de wegligging zou beïnvloeden? Als het een ombouwer is die ervaring heeft met reisfietsen - wat inmidels vernomen heb dat inderdaad zo is - zou dit toch zeker het geval zijn en had je m.i. gewaarschuwd moeten worden.
Leon
Leon,

Ik heb haar dit verhaal ook verteld tijdens het fiets weekend. Ik heb haar natuurlijk niet verteld dat zij het zelf moet oplossen. Ik bedoel alleen maar dat ik niet precies weet, toen zij een fiets met trapondersteuning liet maken hoe de communicatie tussen haar en de fietsermaker is geweest. Ik weet dus niet of zij heeft verteld dat zij met deze fiets, vakanties gaat maken. Zo op het eerste gezicht ziet deze damesfiets er uit als een stadsfiets.

Mario
Dit is geen gewone stadsfiets.

De trapondersteuning is gebeurd door Vittorio. Ik heb van het begin af aan duidelijk gemaakt dat het de bedoeling was om er veel met volle bepakking op te rijden, ook onverharde wegen. Anders had ik voor de prijs van de trapondersteuining inbouw net zo goed een hele fiets kunnen kopen waar het al op zat voor minder geld. Toen ik er langs ging was er een ander systeem waarbij de accu onder de bagagedrager zou komen, dus niet ervoor zoals nu is gebeurd. Op mijn opmerking dat de bagage zo wel ver naar achteren hing en of dat geen problemen zou geven zei zij dat het juist goed was...

Als het vrijwel zeker is dat dit het probleem geeft weet ik waar ik heen moet... niet echt leuk.
Hi,

vraagje, wat voor ondersteuning is er gemonteerd? Tranz-X misschien of een ander merk? Zelf heb ik de ervaring dat fietsen met een ingebouwde accu en achterwiel ondersteuning vaker resulteren in een valpartij van de klant en een behoorlijk zoekerig weggedrag opleverd, de versies met een accu in de drager in combi met een voorwiel motor sporen beter en vallen bijna niet om....

De Tranz-x pst is eigenlijk in ieder bestaand frame in te bouwen, alleen moet er een oplossing worden gezocht voor de torque sensor op het achterwiel.

Ik zou zelf niet weten waarom jou fiets een probleem zou mogen opleveren.

Maar post eens een fotoke, dan kunnen we wat meer zien en medenken.

(maarja, ben misschien bevooroordeeld vind de MC's gweldig fietsen...)

Bas
fiets-ster schreef:Dit is geen gewone stadsfiets.
De trapondersteuning is gebeurd door Vittorio. Ik heb van het begin af aan duidelijk gemaakt dat het de bedoeling was om er veel met volle bepakking op te rijden, ook onverharde wegen.
Vittorio is een van dé deskundigen in Nederland op het gebied van fietsen met bepakking, dus hadden zij volgens mij in moeten schatten dat jouw fiets op de huidige manier niet goed om te bouwen was voor het fietsen met veel bagage. Nu moet je ze eerst de kans geven om het te herstellen, waarbij best nog mogelijk is dat het niet lukt omdat de oorspronkelijke fiets misschien ook niet geschikt was voor veel bagage, maar dat had Vittorio je ook moeten kunnen zeggen, dus dat is geen goed tegenargument. Een mogelijke oplossing is als Vittorio een nieuw frame bouwt voor de huidige fiets, waarbij de accu op een slimmere plaats komt te zitten. Daarvoor moet je dan wel betalen maar het zou Vittorio sieren als ze je daarbij vet matsen omdat je op die manier gedwongen bent om bij hun een frame te kopen.
Fiets niet meer op het ding maar breng het zo snel mogelijk terug.
Succes ermee,
Leon
p.s. Het bovenstaande is ook maar een mening. Ik baseer het op wat ik er van weet. Als er andere dingen boven komen kan ik mijn mening natuurlijk bijstellen.. :!:
Ik denk dat Leon de spijker op de kop slaat. Van Vittorio mag je verwachten dat ze kunnen inschatten wat er nodig is voor een vakantiefiets. Mij leek deze fiets niet vanzelfsprekend geschikt (het leek me een erg licht snelle stadsfiets frame), maar ik ben geen framebouwer. Ik denk dat de enige oplossing is alles overzetten op een frame dat wel stijf genoeg is, en Vittorio zou dat moeten kunnen maken, en inderdaad voor een leuke prijs. Hoeveel je gematst zou moeten worden hangt eerlijk gezegd vooral af van de vraag hoe eigenwijs je zelf geweest bent, en hoe de communicatie precies is verlopen.

Je bent zo duurder uit, maar omdat je op het frame na bijna alles hergebruikt vernietig je alleen de waarde van het frame, en die is hier niet erg hoog. Ik zou ook nog eens nadenken over de vraag of je wel echt 28 inch wielen wilt. Eerder schreef je dat je ook over bospaden wilde rijden, en een erg comfortable fiets wilde. Brede 26 inch banden zijn dan geen slecht plan, en omspaken van de wielen kost je ook niet de kop.
Wim
Er is maar een ding wat je kan doen. Terug gaan en je fietservaringen vertellen gedurende je Paastocht.

Op dit form is het voor veel mensen, denk ik moeilijk er iets over te zeggen. Bij Vittorio is inderdaad veel kennis in huis over vakantie fietsen.

Bel ze anders even om je bevindingen te vertellen.

Mario

ps. Toen je de fiets kwam ophalen heb je toen buiten bij Vittorio een stukje gefietst?
mario schreef: ps. Toen je de fiets kwam ophalen heb je toen buiten bij Vittorio een stukje gefietst?
De inbouw zou een week duren. Toen ik hem bracht zeiden ze dat ze op een zwaardere accu zaten te wachten en het daardoor 6 tot 8 weken zou duren. Uiteindelijk werden het bijna 4 maanden. De garantie van de fiets is dus ook al 4 maanden aan het lopen zonder dat ik er een meter op heb gefietst. Toen ik belde dat ik vrijdag op fietsvakantie zou gaan, kon ik hem donderdag eind middag ophalen. Zelf was hij er niet en tijd om een stukje te rijden was er zeker niet het was bijna sluitingstijd en ik had zelf ook nog veel te doen.

De accu zit vast met een smal klittebandje die door 2 tieribsbandjes op zijn plek moet blijven, wat het dus niet doet, ook niet een geweldige oplossing.

De schakel op het stuur zit los hadden ze wel even een rubberbandje om kunnen doen zodat je ook normaal kan schakelen, ipv het schakeldingetjes in zijn geheel naar beneden te duwen.

Ik had van een zaak als Vittorio meer verwacht.

Kan geen foto maken want mijn camera herkent mijn kaartje ineens niet meer...

Dit is de fiets:

http://www.poison-bikes.de/Trekking-Fah ... -Trekking/

En dan die met rohloffnaaf en Maguraremmen, beide heerlijk in gebruik trouwens. Ik heb zelf voor een gewoon gebogenstuur gekozen wat hem een stadsfietslook geeft misschien.

Ik heb voor deze fiets gekozen omdat die van Lars een wiebelstuur had.... en Gudy en John tevreden over dit merk waren.
Jammer, hoe is eigenlijk je echte naam?

Voor een goede vakantiefiets moet alles stijf zijn. Ik heb de indruk dat het frame zeker met een lage instap niet stijf genoeg is om er vaknties mee te houden met bepakking. Ik hoop maar dat ik het mis heb.

Het toeval wilde dat ik net in de bibliotheek was en daar las ik een stukje over fietsframes van een framebouwer. Hij schreef het volgende:

"frames die gebruikt worden voor fietsvakanties moeten aan een paar belangrijke eisen voldoen. Alles moet namelijk stijf zijn, vooral het frame en de wielen, is dit niet het geval dan gaat de fiets shimmen (schudden)"

Mario
mario schreef:Jammer, hoe is eigenlijk je echte naam?

Ik heb de indruk dat het frame zeker met een lage instap niet stijf genoeg is om er vaknties mee te houden met bepakking.
Daar is dit model wel voor gemaakt. Deze fiets heeft juist een erg hoge instap. Mijn oude fiets niet en geen wiebelstuur.

Volgens mij ligt het niet aan de fiets maar door de bagage die zo ver naar achterhangt.
Dan kan je er simpel achter komen door te fietsen zonder bagage.
Geen wiebelstuur, ligt aan bagage, wel wiebelstuur, ligt aan de fiets.

simpel toch?