Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voordrager: Tubus Swing vs Cordo Suspension Superdrager - Forum Wereldfietser

Voordrager: Tubus Swing vs Cordo Suspension Superdrager

Hallo, eerst even kort mijn situatie schetsen. Deze zomer ga ik met mijn MTB op trektocht in Spanje. Geen superlange trektocht (zeker niet meer dan 2weken) en ook steeds op verharde wegen (dus geen off-road gedeeltes). Momenteel ben ik nu bezig met mijn MTB om te bouwen. Langs achter heb ik reeds besloten een Tubus te monteren, maar vooraan ben ik er nog niet echt uit.

Ik twijfel tussen een Tubus Swing en een Cordo voordrager. Beide passen op een verende voorvork. Voordeel van die Tubus is naar alle wss de kwaliteit, overal lees je dat Tubus echt wel goed is. Nadeel is de prijs (eerder aan de dure kant om maar iets van 2 weken te gebruiken). Ik kwam dan ergens die voordrager van Cordo tegen die een stuk goedkoper is ,maar wel in aluminium. Daarom dus mijn vraag, heeft iemand ervaring met één van deze voordragers, zoniet beide en wat zijn jullie bevindingen?
Tubus Smarti:
http://www.tubus.com/index/lang/de/rubr ... beln%0D%0A

http://www.bike-components.de/products/ ... gabel.html

Je kan de Swing ook na je vakantie weer doorverkopen, kost het je misschien 25 eur. (nadeel swing is wel dat het rijgedrag snel wordt beinvloed)
Leverbaar herfst 2009, en tubus kennende wordt dat vast niet eerder ;)
Zuiz schreef:(nadeel swing is wel dat het rijgedrag snel wordt beinvloed)
In welke mate dan? Dat je fiets onbestuurbaarder wordt fzo? Daarom dacht ik dat die drager van Cordo beter was omdat de bagage simpelweg lager wordt opgehangen of zie ik dit verkeerd?
joren_verschaeve schreef:
Zuiz schreef:(nadeel swing is wel dat het rijgedrag snel wordt beinvloed)
In welke mate dan? Dat je fiets onbestuurbaarder wordt fzo? Daarom dacht ik dat die drager van Cordo beter was omdat de bagage simpelweg lager wordt opgehangen of zie ik dit verkeerd?
Laag of hoog is niet erg belangrijk, maar bij de Swing zit de massa erg ver voor de draaiingsas. Het komt voor dat fietsen hierdoor bij lage snelheden gaan shimmien, Niet direct gevaarlijk, maar wel geweldig irritant
Deal or no deal! Als jij nu die Swing aanschaft en na je fietstocht van de zomer er weer vanaf wil, geef ik je er de helft voor terug.

Mes snijdt aan twee kanten. Heb zelf al een beetje lopen klooien met het omprutsen van een lowrider, maar wil eigenlijk wel een Swing. Maar zit vreselijk aan te hikken om voor dat bedrag een metertje gebogen pijp te kopen.

Okee okee...ontwikkelings kosten, fabricage, bla bla, begrijp ik allemaal, voordat ik dat over mee heen krijg 8) Ik vind 'm gewoon te duur!

Allee...hebben we een handeltje? :P
Het alternatief zou zijn een OMM ultimate lowrider, of een van hun highriders.
Wim
50er schreef:Deal or no deal! Als jij nu die Swing aanschaft en na je fietstocht van de zomer er weer vanaf wil, geef ik je er de helft voor terug.

Mes snijdt aan twee kanten. Heb zelf al een beetje lopen klooien met het omprutsen van een lowrider, maar wil eigenlijk wel een Swing. Maar zit vreselijk aan te hikken om voor dat bedrag een metertje gebogen pijp te kopen.

Okee okee...ontwikkelings kosten, fabricage, bla bla, begrijp ik allemaal, voordat ik dat over mee heen krijg 8) Ik vind 'm gewoon te duur!

Allee...hebben we een handeltje? :P
Indien ik een Swing aanschaf wil ik hem wel degelijk doorverkopen na die fietstocht voor de helft van de prijs nadien, maar de eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik wss ga opteren voor een ander systeem als de swing. Hier (en elders) hoor je toch vaak terugkeren dat de Swing je rijgedrag eerder negatief beïnvloedt.
Persoonlijk nog nooit gehoord dat de Tuub de rij-eigenschappen beinvloed. Denk zelf dat bij ongeveer 80% van de verende vorken de Swing eraan geknoopt zit.

In dit draadje lees ik alleen Zuis die de Swing een nadeel vind, maar niet met argumenten komt. Verkeerd beladen? Te zwaar beladen? Voorband te zacht?

Ook Marten schrijft dat het wel eens voor kan komen.

Zie dit nu niet als argument van mij dat je toch voor de Swing moet gaan, zodat ik een leuke deal met je heb. De keus moet je zelf maken. Succes.
Dat je niet gehoord hebt dat de Swing swingt zal dan toch echt aan jezelf liggen. Er is hier en elders vaak genoeg over geschreven.
Wim