Hallo,
in steeds meer treinen is het niet mogelijk een fiets mee te nemen. Bijvoorbeeld hier in Zweden: in vrijwel geen enkele trein mag je een fiets meenemen. Heel slecht. Ik las op een Zweeds forum dat een Zweedse conducteur als tip had gegeven: haal je fiets uit elkaar en neem de onderdelen als bagage mee. Bagage mag wel en de hoeveelheid is niet expliciet begrensd.
Ik lees op de website van De Vakantiefietser dat Thalys officieel fietsen in een fietszak toestaat, ookal is de grootste afmeting meer dan 85 cm. Bij SJ (Zweedse spoorwegen) is de regel dat je het zelf kan tillen en dat het anderen niet hindert. Heeft iemand ervaring met een fiets op deze manier meenemen? Is er genoeg plek in typ.ische plaatsen in de trein voor bagage?
Voor een fiets versturen kan het trouwens ook flink schelen. Bij DHL is de maximale paketgrootte 120x60x60 cm, daar is wel een gedemonteerde fiets in te verpakken. Ik heb dat gedaan toen ik naar Zweden verhuiste, maar dat was met een matige, oude fiets. En een doos van 120x60x60cm is te groot voor de trein, kon het bovendien niet zelf tillen. Ik had toen wielen, stuur en zadel erafgehaald, maar crank laten zitten. Pakket heeft er trouwens wel bijna drie weken over gedaan, maar dat ben ik in Kiruna wel gewend (2 dagen Würzburg->Malmö, 2 dagen Malmö->Luleå, >2 weken Luleå->Kiruna).
Gerrit.
in steeds meer treinen is het niet mogelijk een fiets mee te nemen. Bijvoorbeeld hier in Zweden: in vrijwel geen enkele trein mag je een fiets meenemen. Heel slecht. Ik las op een Zweeds forum dat een Zweedse conducteur als tip had gegeven: haal je fiets uit elkaar en neem de onderdelen als bagage mee. Bagage mag wel en de hoeveelheid is niet expliciet begrensd.
Ik lees op de website van De Vakantiefietser dat Thalys officieel fietsen in een fietszak toestaat, ookal is de grootste afmeting meer dan 85 cm. Bij SJ (Zweedse spoorwegen) is de regel dat je het zelf kan tillen en dat het anderen niet hindert. Heeft iemand ervaring met een fiets op deze manier meenemen? Is er genoeg plek in typ.ische plaatsen in de trein voor bagage?
Voor een fiets versturen kan het trouwens ook flink schelen. Bij DHL is de maximale paketgrootte 120x60x60 cm, daar is wel een gedemonteerde fiets in te verpakken. Ik heb dat gedaan toen ik naar Zweden verhuiste, maar dat was met een matige, oude fiets. En een doos van 120x60x60cm is te groot voor de trein, kon het bovendien niet zelf tillen. Ik had toen wielen, stuur en zadel erafgehaald, maar crank laten zitten. Pakket heeft er trouwens wel bijna drie weken over gedaan, maar dat ben ik in Kiruna wel gewend (2 dagen Würzburg->Malmö, 2 dagen Malmö->Luleå, >2 weken Luleå->Kiruna).
Gerrit.