Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Doe het zelf voordrager projekt - Forum Wereldfietser

Doe het zelf voordrager projekt

Voor de meeste waarschijnlijk meer een curiositeit, maar wellicht interessant.

Afgelopen weekend de laatste hand gelegt aan mijn meest recente poging om bagage aan een geveerde voorvork te monteren. In het verleden heb ik de Tubus Swing, Faiv, en R&M voordragers voor geveerde voorvorken geprobeert maar ik vondt deze altijd of te zwaar of het stuur gedrag te slecht. Dit is mijn vierde generatie zelf gemaakte voordrager. Hij weegt 300gr inclusief RVS klemmen. Het half ronde schaaltje is van Carbon met epoxy en de zwarte steuntjes zijn van aluminium en glasvezel.

Voor mij is dit de beste plek op de fiets voor mij slaapzak of een lichte tent, of andere lichte spullen. De eerste rij impressie was erg goed en stabiel.

Afbeelding

Afbeelding
Kun je nog wel een stuurtas kwijt? Zo te zien niet, ik zie geen adaptor aan je stuur. Leuk project! Heb zelf toevallig een Tubus lowrider om geknutselt tot een "swing". Zal asap foto's plaatsen.
stijn de klerk schreef:Voor de meeste waarschijnlijk meer een curiositeit, maar wellicht interessant.

Afgelopen weekend de laatste hand gelegt aan mijn meest recente poging om bagage aan een geveerde voorvork te monteren.
Je weet zeker dat je de afdichtingen nooit tegen je klemmen gaat heien?
Hi Marten,

Dit is een Reba SL 100mm lucht geveerde vork. Met een positive/negative preload van ongeveer 15-20mm heb ik nog nooit mee gemaakt dat ik de volle lengte van de veerweg gebruikte. Dat kwam ook nooit voor met twee van mijn andere voorvorken, waarschijnlijk omdat ik vrij licht ben en op een lang frame met een korte stem fiets, wat weinig druk op het voorwiel oplevered. Het extra afgeveerde gewicht aan de voorkant van de fiets, maakt de vering wat actiever en geeft meer druk op het voorwiel wat voor mij een voordeel is.


Er kan inderdaad geen stuur tas meer bij. Ik ben benieuwd naar het lowrider idee, alhoewel ik me wel een beetje zorgen maak over de veiligheid van een lowrider op de ondervork van een geveerde voorvork. Als hij maar goed vast zit, zodat de de lus van de drager over het voorwiel nooit de band kan raken, want dan krijg je er heel snel een gratis vlieg les bij... :wink:

Groet,

Stijn
Nog in expirimenteel stadium, maar in grote lijnen moet dit hem worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De plastic klemmetjes worden nog vervangen en er komen nog dwarsstangetjes op om scharnieren te voorkomen.

Je ziet, er is nog ruimte genoeg tussen drager en band.

Ik vind jouw rvs klemmen wel mooi, Stijn. Hoe kom je daaraan?
stijn de klerk schreef:Ik ben benieuwd naar het lowrider idee, alhoewel ik me wel een beetje zorgen maak over de veiligheid van een lowrider op de ondervork van een geveerde voorvork. Als hij maar goed vast zit, zodat de de lus van de drager over het voorwiel nooit de band kan raken, want dan krijg je er heel snel een gratis vlieg les bij... :wink:
een los voorspatbord doet het ook:
http://www.youtube.com/v/-Q0zbYNYseM&hl=en&fs=1
Wow da's een hele constructie.

heb je de Faiv al eens gezien, da's soortlijk concept, niet goedkoop maar we goed en degelijk

http://www.faiv.de/

De RVS klemmen heb ik hier gekocht
http://www.stagonset.co.uk/fasteners

Ik heb er nog een paar over voor buis maat 40-43mm, als je intresse hebt stuur me dan even een PB'tje met je adres.

Groet,

Stijn
50er schreef:Afbeelding
Zo te zien heb je hier een half-geveerde voordrager. Het wordt spannend wat er gebeurt als je door een kuil rijdt; bij elke invering gaat de tas immers roteren. Het zit er wel in dat je iets krijgt met slijtplekken. De voorste ophanghaken krijgen het ook te verduren.
Succes,
Leon
Ik had al een low-rider voor, maar wilde ook mijn slaapzak er nog kwijt. Dus met een tientje of drie naar de DHZ-er geweest stripjes en profieltje en nog eea. gehaald en op een zaterdagmiddag dit in elkaar geflanst:
Afbeelding
grotere afbeelding

Hij staat op twee van de bevestigingspunten van mijn lowrider (op de remnokken) en op het puntje waar ooit een beugeltje over het wiel zat. Ik heb ondertussen wel de onderste beugels van de lowrider vervangen voor wat zwaarders, want ik vertrouwde de originele kunststof beugeltje niet met de extra torsiekracht die erop kwam te staan.

ps. mijn excuses voor de ietwat donkere foto, maar ja, wat wil je met een typisch donkere-dagen klus...
Leon..Als je goed kijkt zie je dat de (nu nog) kunststof beugels om de onderpoot open zijn en zuiver als geleiding dienen. Het geheel veert dus mee. Het zou anders zijn als die beugel de boel aan de onderkant zou fixeren. Dan zou je inderdaad een scharnierende werking hebben en de tas roteren.

Inmiddels zijn er verbindings strippen tussen de horizontale bovenkant en de middelste schuine buis aangebracht op de al aanwezige bout gaatje's.