Hallo allemaal.
Ik ben geen wereldfietser, maar ik woon wel op een bijzondere plek. Ik woon in Kiruna, Zweden, ten noorden van de poolcirkel. Misschien zijn sommigen van jullie hier eens in de buurt geweest op weg naar Lofoten of Noordkaap. Van oktober tot mei zijn de straten hier met sneeuw en ijs bedekt, er wordt niet gestrooid. Ik heb mooie spijkerbanden Nokian Hakkapeliita W240. In december heerst de poolnacht. Ik heb nu batterijverlichting, maar dat werkt niet goed onder de -30. Ik fiets dagelijks naar de universiteit, 8 km met 150 m hoogteverschil, de laatste 2-3 km langs een tweebaansweg (E-10). Bij verse sneeuw is het best wel zwaar. Ik maak ook graag fietstochten, tot nu toe alleen dagtochten maar ik wil ook meerdaagste tochten gaan maken (niet meer dan een week).
Momenteel heb ik een Fortuna Pointer. Ik heb deze fiets twee jaar geleden tweedehands voor 40 euro gekocht. Ik ben toe aan een betere fiets. De fiets is zwaar en de lichtste versnelling is niet licht genoeg om door de sneeuw omhoog te fietsen, zeker niet met 20 kg boodschappen. Dan is de fiets bovendien instabiel. Kortom, ik wil iets beters en ik wil er tussen de 1000 en 2000 euro aan uitgeven.
Het aanbod in Kiruna is beperkt. De enige winkel met redelijk wat fietsen is Intersport. De verkoper daar raadt Nishiki Hybrid XC7 aan, maar dat is het enige dat'ie verkoopt dat in de buurt komt van wat ik zoek. Deze verkoper zegt onder andere dat staal als framemateriaal geen enkel voordeel heeft en dat over vijf jaar niemand meer stalen frames zal maken. Dat is tegenstrijdig met wat ik op internet lees, dus ik vertrouw dat niet echt.
Ik heb op internet gezocht, en ben o.a. de volgende fietsen tegengekomen. Surly Long Haul Trucker, Crescent Niak 707, Nishiki Hybrid XC7 (hier te koop), Scott Sportster P1 (hier te bestellen), Rocky Mountain Solo CXD, Trek T220 (hier te bestellen), of iets van Santos.
's Winters is en duisternis, kou en sneeuw. In sneeuw is een flesdynamo ongeschikt, in kou is batterijkverlichting ongeschikt, dus ik wil een naafdynamo. Ik lees dat de SON erg goed is. Kunnen mensen hier dat bevestigen?
De Rohloff naafversnelling ziet er interessant uit. De lichtste versnelling lijkt vergelijkbaar met lichte versnellingen in een gemiddeld/standaard derailleur-systeem. Het gesloten, onderhoudsarme systeem lijkt geschikt voor het extreme klimaat hier. Anderzijds, er is hier geen fietsenmaker die me kan helpen met dingen die ik zelf niet kan (en ik kan niet veel) wat betreft de Rohloff. Met een derailleur-systeem kan men me hier wel helpen.
Ik heb twee paar banden, een zomerpaar en een winterpaar. Na het wisselen vind ik het moeilijk het achterwiel goed terug te plaatsen. Het systeem in m'n huidige fiets ziet er uit als op deze foto. De stangen van m'n achterspatbord zitten in de weg waardoor ik met m'n sleutels niet bij de kettingspanners kan en als ik het wiel terugzet en links een beetje aandraai schuift het rechts tot over de schroefdraad, zeker als daar nog kettingkast en achterspatbord aan bevestigd moeten worden. Is dat met de Rohloff-naaf vergelijkbaar, of is het makkelijker? Welk van de kettingspanningssystemen zou voor mij de beste keus zijn?
Het lijkt me leuk, een Santos fiets met Rohloff-naafversnelling achter en SON-naafdynamo voor. Het valt echter ruim 50% boven mijn budget en hulp bij onderhoud kan wel eens lastig zijn. Ik zou vandaag nog bij Intersport een kant-en-klare Nishiki XC7 kunnen kopen (versnelling Shimano Deore/Shimano XT, hydraulische remmen SHimano M486, 27 versnellingen achter 11-32, voor 48/36/26), nog zonder bagagedragers, spatborden, slot, verlichting. In dat geval zou ik vermoedelijk een extra wiel met naafdynamo kopen. Makkelijker maar wel heel wat minder kwaliteit. Of valt dat wel mee?
Advies?
Ik ben geen wereldfietser, maar ik woon wel op een bijzondere plek. Ik woon in Kiruna, Zweden, ten noorden van de poolcirkel. Misschien zijn sommigen van jullie hier eens in de buurt geweest op weg naar Lofoten of Noordkaap. Van oktober tot mei zijn de straten hier met sneeuw en ijs bedekt, er wordt niet gestrooid. Ik heb mooie spijkerbanden Nokian Hakkapeliita W240. In december heerst de poolnacht. Ik heb nu batterijverlichting, maar dat werkt niet goed onder de -30. Ik fiets dagelijks naar de universiteit, 8 km met 150 m hoogteverschil, de laatste 2-3 km langs een tweebaansweg (E-10). Bij verse sneeuw is het best wel zwaar. Ik maak ook graag fietstochten, tot nu toe alleen dagtochten maar ik wil ook meerdaagste tochten gaan maken (niet meer dan een week).
Momenteel heb ik een Fortuna Pointer. Ik heb deze fiets twee jaar geleden tweedehands voor 40 euro gekocht. Ik ben toe aan een betere fiets. De fiets is zwaar en de lichtste versnelling is niet licht genoeg om door de sneeuw omhoog te fietsen, zeker niet met 20 kg boodschappen. Dan is de fiets bovendien instabiel. Kortom, ik wil iets beters en ik wil er tussen de 1000 en 2000 euro aan uitgeven.
Het aanbod in Kiruna is beperkt. De enige winkel met redelijk wat fietsen is Intersport. De verkoper daar raadt Nishiki Hybrid XC7 aan, maar dat is het enige dat'ie verkoopt dat in de buurt komt van wat ik zoek. Deze verkoper zegt onder andere dat staal als framemateriaal geen enkel voordeel heeft en dat over vijf jaar niemand meer stalen frames zal maken. Dat is tegenstrijdig met wat ik op internet lees, dus ik vertrouw dat niet echt.
Ik heb op internet gezocht, en ben o.a. de volgende fietsen tegengekomen. Surly Long Haul Trucker, Crescent Niak 707, Nishiki Hybrid XC7 (hier te koop), Scott Sportster P1 (hier te bestellen), Rocky Mountain Solo CXD, Trek T220 (hier te bestellen), of iets van Santos.
's Winters is en duisternis, kou en sneeuw. In sneeuw is een flesdynamo ongeschikt, in kou is batterijkverlichting ongeschikt, dus ik wil een naafdynamo. Ik lees dat de SON erg goed is. Kunnen mensen hier dat bevestigen?
De Rohloff naafversnelling ziet er interessant uit. De lichtste versnelling lijkt vergelijkbaar met lichte versnellingen in een gemiddeld/standaard derailleur-systeem. Het gesloten, onderhoudsarme systeem lijkt geschikt voor het extreme klimaat hier. Anderzijds, er is hier geen fietsenmaker die me kan helpen met dingen die ik zelf niet kan (en ik kan niet veel) wat betreft de Rohloff. Met een derailleur-systeem kan men me hier wel helpen.
Ik heb twee paar banden, een zomerpaar en een winterpaar. Na het wisselen vind ik het moeilijk het achterwiel goed terug te plaatsen. Het systeem in m'n huidige fiets ziet er uit als op deze foto. De stangen van m'n achterspatbord zitten in de weg waardoor ik met m'n sleutels niet bij de kettingspanners kan en als ik het wiel terugzet en links een beetje aandraai schuift het rechts tot over de schroefdraad, zeker als daar nog kettingkast en achterspatbord aan bevestigd moeten worden. Is dat met de Rohloff-naaf vergelijkbaar, of is het makkelijker? Welk van de kettingspanningssystemen zou voor mij de beste keus zijn?
Het lijkt me leuk, een Santos fiets met Rohloff-naafversnelling achter en SON-naafdynamo voor. Het valt echter ruim 50% boven mijn budget en hulp bij onderhoud kan wel eens lastig zijn. Ik zou vandaag nog bij Intersport een kant-en-klare Nishiki XC7 kunnen kopen (versnelling Shimano Deore/Shimano XT, hydraulische remmen SHimano M486, 27 versnellingen achter 11-32, voor 48/36/26), nog zonder bagagedragers, spatborden, slot, verlichting. In dat geval zou ik vermoedelijk een extra wiel met naafdynamo kopen. Makkelijker maar wel heel wat minder kwaliteit. Of valt dat wel mee?
Advies?