Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pakistan omzeilen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Pakistan omzeilen

Klopt Wilbert, vergat ik steeds. In Kohistan heb je op zijn minst een stevige helm nodig. Maar je kunt Kohistan omzeilen door via de Kaghan vallei te fietsen, schitterend mooi daar! Door de hoge passen en vele landslides alleen in de zomer te fietsen; de weg is inmiddels enorm verbeterd.
wilbert thoonen schreef:Normaal gesproken is het geen probleem als mensen stenen gooien (...)
Wilbert, mag ik het niet met je eens zijn. Ik vind het een heel groot probleem als ik lekker aan het fietsen ben en dan met stenen bekogeld wordt. Voor mij is dat nog steeds een reden om landen waarin dat kan gebeuren te mijden.

Gerd
Ik kom net terug van een paar dagen Dublin en zie een dat er een geweldig interessante conversatie is ontstaan! Heb nog niet alles kunnen lezen, maar dat ga ik wel zo snel mogelijk doen. Bedankt voor de hulp en moeite die je tot nu toe gedaan hebben!

Groet,

Ies
Hallo, weer net terug, nu van een paar dagen op de fiets naar Texel :-)

Eindelijk heb ik tijd gehad om de hele discussie goed te lezen.

Ik heb aan alle antwoorden veel gehad, aan de directe antwoorden op mijn vraag, maar misschien toch nog wel meer aan de pleidooien voor het reizen door Pakistan. Hannah en ik hebben het er nog eens over gehad en zijn nu toch vrij vast van plan wel door Pakistan te gaan.
Als ik het goed heb begrepen zijn er wel een paar gebieden die we beter kunnen vermijden en dat zijn:
- Kohistan
- Swat (daar was ik al wel uit)
- en NWFP --> Welk gebied wordt daarmee bedoeld?
- Aanvullingen?

Voor Kohistan gaf Bernadette een alternatief via de Kaghan vallei in de zomer, wat moet ik verstaan onder de zomer? Is het fietsen daar al mogelijk in bijvoorbeeld April?

De route die we nu in ons hoofd hebben is ongeveer als volgt:
- Nederland, Oost Europa, Georgië, Armenië, Iran, Pakistan, India, Nepal. Vanaf India/Nepal weten we het nog niet zo, of in het voorjaar via KKH naar Centraal Azië, of via bv een vliegreis naar ZO Azië. Tips over de laatste optie zijn trouwens ook welkom :-)

Groet,

Ies
snorbaarder schreef:Ik heb aan alle antwoorden veel gehad, aan de directe antwoorden op mijn vraag, maar misschien toch nog wel meer aan de pleidooien voor het reizen door Pakistan. Hannah en ik hebben het er nog eens over gehad en zijn nu toch vrij vast van plan wel door Pakistan te gaan.
8)
Uj Ies,

NWFP is de Noth West Frontier Province.

Groet,
Samuel.

PS: misschien weer eens tijd voor barbecuetje?
Ha Ies,

Ik hoop echt dat je het minstens net zo naar je zin zult hebben als ik in Pakistan. Hou er wel rekening mee dat je vrouw minder snel wordt aangesproken met jou in de buurt, dat is uit bescherming voor de vrouw (hoewel wij daar wat anders over denken :wink: )

Kohistan is echt waanzinnig mooi en er zijn voldoende hotelletjes onderweg. Kamperen kun je daar beter niet doen. Het risico zijn dus de stenengooiers. En 's nachts gebeuren daar soms vage dingen, wil je niet bij zijn. Het wordt gelukkig al wat minder maar je wilt ook die ene steen natuurlijk niet naar je kop krijgen. Als je er voor gaat draag dan zeker een stevige helm en kleed je allebei in de lokale mode. (sjalwar kameez). In sommige dorpjes zie je alleen maar heel veel mannen op straat. Ik ben er met de jeep doorheen gegaan. Op stopplaatsen keken ze wel heel vreemd op. Ik ging gewoon mijn eigen gang en at wat iedereen at op de manier van iedereen. Ik werd er verder met rust gelaten en de mensen waren gewoon vriendelijk. Dat is wel eens anders geweest, nou die klerejochies nog...

De Kaghan vallei is een hele mooie optie maar april is te vroeg, dan zijn de passen nog dicht; juni t/m september is de beste periode. Als je echt die route wilt gaan geef me een seintje dan vraag ik het voor je na.

De NWFP is een vrij langgerekte provincie die grenst aan Afghanistan.

De Kunjerab (grenspas tussen Pak en China) is gesloten tussen 1 mei en 1 november. In maart de KKH op is behoorlijk vroeg en koud, in april in de lente staat de Hunzavallei volop in bloei, grote trekpleister voor o.a. japanners. Soms (2008) komt de lente erg vroeg. Die periode is erg mooi omdat alle toppen (7000+ en 8000+) nog flink onder de sneeuw zitten. Daarom zijn ze weer niet goed voor een trekking. De mooiste maand voor de KKH is eigenlijk september. Dan is de regen voorbij, zo'n beetje alle landslides weer opgeruimd.
De wind waait richting China.
Wil je de Kunjerab op fietsen dan moet je dat regelen met de immigratie in Sost. Ze houden je paspoort in. Je mag zeker niet fietsen China in via de pas.

In april en mei kan het weer alle kanten op. Zo is het snikheet dan weer ijzig koud of errug nat. Het klimaat is ook hier aan verandering onderhevig. In juni/juli regent het veel in Kaghanvallei. De weg is daar overigens best goed. Behalve wanneer er net landslides zijn geweest, die zijn er regelmatig.

Verder is de route naar Skardu errug mooi.

De Chapursanvalley is heel bijzonder. Best half juni t/m half september uiterlijk.

Gilgit naar Chitral via de Shandurpas (polo wedstrijden in juli) is ook fantastisch mooi en veilig. Wil je vanuit Chitral door naar Peshawar dan moet je dat even in de gaten houden of het rustig is. Anders kun je de bus pakken.

Wil je heel specifiek dingen weten stuur me dan een priveberichtje. Ik ben er ook op het voorjaarsweekend in Noordwijk.

groet,
Bernadette
persoonlijk zou ik proberen India te omzeilen, maar dat is weer een andere discussie... 8)

FDR zei het al: there is nothing to fear but fear itself. Ik moet me bij Bernadette aansluiten, Pakistan is een van de mooiste landen door ons bezocht en we hebben nu al besloten terug te gaan! En gaan we weer de Kaghan Valley in en de Babusar Pass over... alhoewel ik het pad geen weg zou willen noemen :D http://vimeo.com/3150757

Conclusie: Niet overslaan Pakistan

Sonya heeft een stuk geschreven over wel of niet Pakistan, kijk maar even op http://www.transitionsabroad.com/listin ... stan.shtml

en http://www.tour.tk natuurlijk, boordevol info.
Pakistan Zindabad !
gegroet,
Ali en Son vanuit San Cristobal de las Casas, Chiapas, Mexico
De weg door de Kaghanvallei is grotendeels klaar. Vanuit de KKH de vallei in de pas op is het eerste stuk gloednieuw asfalt. In juli 2008 werd hard gewerkt aan het vervolg. Een stuk voorbij de pas begint sowieso het asfalt weer. Alleen als er net een landslide is geweest is vaak het asfalt ook kapot, dat zijn relatief kleine stukken.
Goed idee om weer terug te gaan Sonali! Ik probeer in september/oktober er weer te zijn.