Ha Ies,
Ik hoop echt dat je het minstens net zo naar je zin zult hebben als ik in Pakistan. Hou er wel rekening mee dat je vrouw minder snel wordt aangesproken met jou in de buurt, dat is uit bescherming voor de vrouw (hoewel wij daar wat anders over denken
)
Kohistan is echt waanzinnig mooi en er zijn voldoende hotelletjes onderweg. Kamperen kun je daar beter niet doen. Het risico zijn dus de stenengooiers. En 's nachts gebeuren daar soms vage dingen, wil je niet bij zijn. Het wordt gelukkig al wat minder maar je wilt ook die ene steen natuurlijk niet naar je kop krijgen. Als je er voor gaat draag dan zeker een stevige helm en kleed je allebei in de lokale mode. (sjalwar kameez). In sommige dorpjes zie je alleen maar heel veel mannen op straat. Ik ben er met de jeep doorheen gegaan. Op stopplaatsen keken ze wel heel vreemd op. Ik ging gewoon mijn eigen gang en at wat iedereen at op de manier van iedereen. Ik werd er verder met rust gelaten en de mensen waren gewoon vriendelijk. Dat is wel eens anders geweest, nou die klerejochies nog...
De Kaghan vallei is een hele mooie optie maar april is te vroeg, dan zijn de passen nog dicht; juni t/m september is de beste periode. Als je echt die route wilt gaan geef me een seintje dan vraag ik het voor je na.
De NWFP is een vrij langgerekte provincie die grenst aan Afghanistan.
De Kunjerab (grenspas tussen Pak en China) is gesloten tussen 1 mei en 1 november. In maart de KKH op is behoorlijk vroeg en koud, in april in de lente staat de Hunzavallei volop in bloei, grote trekpleister voor o.a. japanners. Soms (2008) komt de lente erg vroeg. Die periode is erg mooi omdat alle toppen (7000+ en 8000+) nog flink onder de sneeuw zitten. Daarom zijn ze weer niet goed voor een trekking. De mooiste maand voor de KKH is eigenlijk september. Dan is de regen voorbij, zo'n beetje alle landslides weer opgeruimd.
De wind waait richting China.
Wil je de Kunjerab op fietsen dan moet je dat regelen met de immigratie in Sost. Ze houden je paspoort in. Je mag zeker niet fietsen China in via de pas.
In april en mei kan het weer alle kanten op. Zo is het snikheet dan weer ijzig koud of errug nat. Het klimaat is ook hier aan verandering onderhevig. In juni/juli regent het veel in Kaghanvallei. De weg is daar overigens best goed. Behalve wanneer er net landslides zijn geweest, die zijn er regelmatig.
Verder is de route naar Skardu errug mooi.
De Chapursanvalley is heel bijzonder. Best half juni t/m half september uiterlijk.
Gilgit naar Chitral via de Shandurpas (polo wedstrijden in juli) is ook fantastisch mooi en veilig. Wil je vanuit Chitral door naar Peshawar dan moet je dat even in de gaten houden of het rustig is. Anders kun je de bus pakken.
Wil je heel specifiek dingen weten stuur me dan een priveberichtje. Ik ben er ook op het voorjaarsweekend in Noordwijk.
groet,
Bernadette