Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Riemaandrijving, gebruikersverslag - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Riemaandrijving, gebruikersverslag

238 berichten
eric190173 schreef:Kan riemaandrijving wel gemeengoed worden als je als detaillist dan heel wat verschillend lengtes aandrijfriemen in huis moet hebben.........
Of valt de spreiding van lengtes mee en heb je aan stel 3 lengtes genoeg. Zo niet dan lijkt me dat er dan een paar fanatiekelingen zullen zijn die er mee bezig gaan, maar dat uiteindelijk de riemaandrijving als een nachtkaars uitgaat.....

Gr
Eric
tandwielen voor 94 x5, 76 x 5, 104 x 4 130 x 5, 110 x5, 135 x 5, 144x5.....
cassettes/achtertandwielen voor 7sp, 8sp, 9sp, 10sp, 9 sp campa, 10sp campa, rohloff, Shimano, singlespeed...
schroefpignons in 5,6 7 en 8v
kettingen voor baan, stadsfiets 5-6-7v, 8v, 9v, 10v in drie of vier verschillende merken.....

kunnen die paar riempjes er ook nog wel bij ;)


om met Sheldon te spreken, 'Standards are lovely, there are sooooo many to choose from'
Het Zwitserse merk Simpel brengt ook trekkingsfietsen (staal) met dit systeem, maar ik heb er nog niet veel meer gezien. Hopen dat Santos ook met een stalen versie gaat komen...
Alternatieven voor de "smerige" ketting steken af en toe de kop op. De cardan probeert al jaaaren door te breken. Ook riemen zijn al enkele keren ter vervanging van de ketting verschenen. Hij is nooit een commerciëel succes geworden. Wat heeft deze riem dat zijn voorgangers niet hadden? Beter techniek? Sterker? Soepeler? Minder elastisch? Hoe groot is het prijsverschil met een kettingfiets? Bij een fiets vanaf 1500 euro maakt de prijs allicht geen belangrijk verschil.
In het verleden is inderdaad geexperimenteerd met verschillende soorten riemen. Ik ken niet alle uitvoeringen maar ik kan mij wel herinneren dat de riem toen geen succes was. Even flink veel kracht zetten en de riem rekte uit waardoor een groot gedeelte van je kracht verloren ging in de uitrekking.
Dat is bij deze riem allemaal niet het geval. De riem voelt erg strak aan.

Beter techniek?
Beter is om aan de klant om te beoordelen. Wat wel anders is is dat de riem geen "rubber" bandje is maar is opgebouwd uit carbon draden die rondom lopen.

Sterker?
Ik denk het wel. Volgens de labuitslagen wel. Maar vraag me dat over 20000 km nog een keer.

Soepeler?
Geen flauw idee. Hoe soepel wil je een riem hebben? Zolang de riem soepel rond de tandwielen draait zonder verlies van vermogen dan vind ik het prima.

Minder elastisch?
Ja, dat denk ik wel. De riem is nu niet elatisch dus dat lijkt me wel minder :lol:

Hoe groot is het prijsverschil met een kettingfiets?
Even contact opnemen met de fietsenbouwers die dit leveren en je weet het. Volgens mij kan je op de site van Santos de prijs ook zien.
De lengte van de riem die maar in beperkte maten komt lijkt me ook wel een redelijk nadeel hoor. Ik ben al een tijdje de Surly Big Dummy aan het bezien omdat mijn fotografie wat meer ruimte begint te eisen, maar deze riemaandrijving lijkt me ook wel wat. Ik vrees dat bijde echter nog niet te combineren zijn wegens de speciale lengten van de riem die zou nodig zijn.

Ook voor ligfietsen zal dat een probleem zijn vrees ik. Want bij hen is de ketting variabel in lengte naar gelang de beenlengte. Hoewel een niet vettige ketting voor een ligfiets wel vrij aantrekkelijk is bedenk ik zo.
Waarom is de lengte een nadeel? Wanneer een fietsfabrikant een fiets met riem levert dan mag je ervan uitgaan dat de lengte van de riem passend is op de fiets....
ah.....ik zie het frame van de Surly Big Dummy nu pas. Tsja, dan kan wel eens een probleem zijn. Maar ach, een mens kan niet alles hebben :lol:
ottovds schreef:De lengte van de riem die maar in beperkte maten komt lijkt me ook wel een redelijk nadeel hoor. Ik ben al een tijdje de Surly Big Dummy aan het bezien omdat mijn fotografie wat meer ruimte begint te eisen, maar deze riemaandrijving lijkt me ook wel wat. Ik vrees dat bijde echter nog niet te combineren zijn wegens de speciale lengten van de riem die zou nodig zijn.

Ook voor ligfietsen zal dat een probleem zijn vrees ik. Want bij hen is de ketting variabel in lengte naar gelang de beenlengte. Hoewel een niet vettige ketting voor een ligfiets wel vrij aantrekkelijk is bedenk ik zo.
Gates maakt carbondrive riemen van 64 tot 448 cm lengte, die staan alleen niet in de fietsdocumentatie.
In het kader van riemaangedreven fietsen wilde ik jullie deze niet onthouden:

Afbeelding

Schijnbaar een nieuwe ontwikkeling (trend) die wel eens kon gaan doorzetten...

Ik vind hem trouwens erg mooi, met wat aanpassingen een strakke snelle wereldfiets van te maken.
Zie ik het goed dat dit een ander systeem is dan de carbondrive van Gates?
Wim
Wim schreef:Zie ik het goed dat dit een ander systeem is dan de carbondrive van Gates?
Wim
neen, trek staat in de lijst op de gates website
http://www.carbondrivesystems.com/contact.php

als ik die lijst zo zie valt me vooral die Simpel op, een echte trekkingsbike uit staal... En Simpel
ottovds schreef:
Wim schreef:Zie ik het goed dat dit een ander systeem is dan de carbondrive van Gates?
Wim
neen, trek staat in de lijst op de gates website
http://www.carbondrivesystems.com/contact.php
als ik die lijst zo zie valt me vooral die Simpel op, een echte trekkingsbike uit staal... En Simpel
En dat voor 'slechts' 3895 euro! :shock:
Leon
Poeh....heftige constructie op de achtervork :roll:
Leon schreef:
ottovds schreef:
Wim schreef:Zie ik het goed dat dit een ander systeem is dan de carbondrive van Gates?
Wim
neen, trek staat in de lijst op de gates website
http://www.carbondrivesystems.com/contact.php
als ik die lijst zo zie valt me vooral die Simpel op, een echte trekkingsbike uit staal... En Simpel
En dat voor 'slechts' 3895 euro! :shock:
Leon
is 1 CHF = 1 EUR :?: :roll:
Toon
http://www.xe.com en je kunt omrekenen.
Circa € 2.555 dus..
Kan dit werken met terugtraprem? Ik zou zelf denken van niet, maar ik weet onvoldoende over fietstechniek om het te beargumenteren.
gerritholl schreef:Kan dit werken met terugtraprem? Ik zou zelf denken van niet, maar ik weet onvoldoende over fietstechniek om het te beargumenteren.
Moet prima kunnen, je kunt vooruit niet harder trappen dan achteruit. En er is geen kettingspanner die roet in het eten kan gooien (Nb in de 50 jaren zijn er wel derailleurs geweest icm een terugtraprem, maar om begrijpelijke reden was dat geen succes!!!)
Tandwielen voor Nexusnaven passen ook op een terugtraprem
Marco Meijerink schreef:Riemaandrijving, gebruikersverslag



Afbeelding
Voorlopig alleen maar fietsen in Europa volgen de baas van Santos, als ik het goed heb gelezen....

Nou ken ik de kwaliteit van de fietspaden bij onze directe oosterburen.... De wasbord stukken in Spanje steken daar maar bleekjes bij af. Ik moet er toch niet aan denken dat die twee boutjes of schroefjes, (wat zijn het?) op foto 5 lostrillen, en je dat ene kleine stukje frame verliest.......

En hoeveel stijfheid lever je nu in?