Additionally, paste this code immediately after the opening tag: down tub shifters - Forum Wereldfietser

down tub shifters

op mijn Eddy Merckx racefiets uit de jaren '90 is de rechter shifter voor de achterderailleur, een shimano ultegra, versleten. Daar de aankoop van een nieuwe shimano 600 shifter meer zou kosten dan de ganse fiets ('t was een koopje van 12,5 euro..) heb ik er een down tub shifter (shimano SIS) op geplaatst.
Het probleem is nu dat de derailleur niet in zijn gekozen versnelling blijft en iedere keer, door de kracht van de derailleurveer, naar het buitenste tandwiel, zwaarste verzet, verspringt.
Wat scheelt er aan die shifter? Heb ik iets verkeerd gemonteerd of is die ook versleten? Indien ja, is dit te verhelpen?
Is er ergens op het internet een technische tekening te vinden van die shifter?

Kwestie van in heuvelachtig landschap Einstein in gedachte te zijn :lol:
cabonga schreef:op mijn Eddy Merckx racefiets uit de jaren '90 is de rechter shifter voor de achterderailleur, een shimano ultegra, versleten. Daar de aankoop van een nieuwe shimano 600 shifter meer zou kosten dan de ganse fiets ('t was een koopje van 12,5 euro..) heb ik er een down tub shifter (shimano SIS) op geplaatst.
Het probleem is nu dat de derailleur niet in zijn gekozen versnelling blijft en iedere keer, door de kracht van de derailleurveer, naar het buitenste tandwiel, zwaarste verzet, verspringt.
Wat scheelt er aan die shifter? Heb ik iets verkeerd gemonteerd of is die ook versleten? Indien ja, is dit te verhelpen?
Is er ergens op het internet een technische tekening te vinden van die shifter?

Kwestie van in heuvelachtig landschap Einstein in gedachte te zijn :lol:
Aannemende dat je een commandeur voor de onderbuis ipv de badkuip hebt...

klikt de shifter wel, staat de ring wel op SIS (pijltje), heb je al geprobeerd het schroefje aan te draaien?
dank, 't is nog in orde gekomen voor de aankomst van de Ronde van Vlaanderen.
Het was een combinatie van de twee redenen die je opgaf.