Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spd fietswandelschoenen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

spd fietswandelschoenen

En daarom heb ik nu deze MT 90's gekocht: spd schoenen waar je ook de rest van de tijd op kunt lopen (hoop ik).
Wim
Prima redenering lijkt me. Ben benieuwd naar je ervaringen.
Probleem is dat vooral in voor een najaar 's morgens het gras zo nat is. Het is vooral daarom dat ik waterdichte schoenen wil.
Nat gras is het allerergste. Ik heb me laten vertellen dat uiteindelijk zelfs Goretex dat niet trekt. Tijdens het lopen slaat als het ware het water door je membraan heen. Het zal niet meteen gebeuren, maar op den duur wel.

Fietswandelschoenen hebben wel weer het voordeel dat de stijve zool ze redelijk geschikt maakt voor rotspaden, steentjes e.d. zul je niet snel door je zool heen voelen. Ik heb wel vaker een lange (+15 km) wandeling in de bergen gemaakt op die dingen. De demping in de zool is allicht knudde, maar verder ging het uitstekend.

Ik zou niet snel slechts één paar schoenen mee nemen. Schoenen, en zeker leer moet kunnen ademen. Er verzamelen zich best veel afvalstoffen in je schoen, en het kost tijd om dat te laten verdampen en uitwasemen :x . Afgezien van de stank, is het dus niet goed voor je schoenen om ze dag na dag aan te hebben. Ik heb in de winkel wel eens iemand gehad die een stel Meindl Perfects op die manier in 1 jaar helemaal tot gort had gelopen, het leer was gewoon verteerd! :shock:
Ik heb in de winkel wel eens iemand gehad die een stel Meindl Perfects op die manier in 1 jaar helemaal tot gort had gelopen, het leer was gewoon verteerd!
Erg slechthorend heet doof, zeer slechtziend is blind maar hoe heet het als je geen vermogen hebt om geur te ruiken? :roll:
Spironski schreef:
Probleem is dat vooral in voor een najaar 's morgens het gras zo nat is. Het is vooral daarom dat ik waterdichte schoenen wil.
Nat gras is het allerergste. ---
Fietswandelschoenen hebben wel weer het voordeel dat de stijve zool ze redelijk geschikt maakt voor rotspaden ---
Er verzamelen zich best veel afvalstoffen in je schoen ---
Dat van dat natte gras vind ik meevallen. Ik heb goedkope Shimano MT31-schoenen en die zijn na een kilometer of tien fietsen wel weer droog.
Lopen op rotspaden vind ik vanwege spd-plaatjes echter ronduit gevaarlijk. Precies op de plek onder de schoen waar je grip wilt hebben, heb je dat absoluut niet.
Het verzamelen van afvalstoffen in je schoen - huidvet, huidschilvers, zout van zweet, stof en zand - is best goed te voorkomen door het dragen van sokken.
Leon
Zwitserse schoenmaker die bergschoenen ombouwd:

http://www.newrada.ch/bike_hike.php

Afbeelding
Lopen op rotspaden vind ik vanwege spd-plaatjes echter ronduit gevaarlijk. Precies op de plek onder de schoen waar je grip wilt hebben, heb je dat absoluut niet.
Het verzamelen van afvalstoffen in je schoen - huidvet, huidschilvers, zout van zweet, stof en zand - is best goed te voorkomen door het dragen van sokken.
Ik moet ook wel zeggen dat ik die lange wandelingen deed op fietswandelschoenen waar nog geen SPD-plaatje in zat. Mij ging het meer om de inherente stijfheid van de zool die ook voordelen kan hebben bij wandelen.

Tuurlijk zullen sokken een groot deel van al die afvalstoffen (ammoniak, b.v.) opnemen, maar op een gegeven moment zijn die wel verzadigd en gaat het gewoon je schoen in hoor. Denk maar niet dat die jongen van de verteerde Meindls met blote voeten in die schoenen zat. :wink:
Als ikzelf in warm weer een flinke wandeling maak in mijn bergschoenen is het (binnen-)leer daarna ook echt wel vochtig, dat blijft niet allemaal in je sokken achter.
Zuiz schreef:Zwitserse schoenmaker die bergschoenen ombouwd:

http://www.newrada.ch/bike_hike.php

Afbeelding
interessante schoenen voor het echte zware werk, maar ik vraag me af of die hoge bergschoenen wel zo goed zijn om te fietsen. Je enkel moet toch ook wat bewegingsruimte hebben? Ook vraag ik me af hoe het zit met de grip als je dat stuk vervangt door een spd-bevestigingssysteem

Ik vertrek deze zomer gewoon met mijn meindl Borneo bergschoenen voor het wandelen (ja, dat weegt), en mijn MT41G shimano schoentjes om te fietsen. Goretex overschoenen en eventueel wandel-getten als het serieus regent er omheen houden de boel dan wel droog.
sorry, bericht dubbel gepost
De hoek die je voet maakt ten opzichte van je onderbeen verandert tijdens het fietsen nauwelijks. Dat zou een hoge schacht niet in de weg hoeven staan, zeker niet als je even de bovenste haakjes los laat.
Ik had enig tijd geleden ongeveer de zelfde vraag als de topic starter. Ik heb die gesteld op een ligfiets forum. Zie link

http://groups.google.nl/group/ligfiets/ ... d366?hl=nl#

Ik heb dus een extra setje lichte schoenen gekocht. Afgelopen week ben in wezen fietsen met trekking fiets. Het is me prima bevallen om 's avonds andere schoenen aan te trekken dan de schoenen waar je de hele dag mee fietst. Bovendien...wat had ik 's avonds aan moeten trekken als het K-weer zou zijn geweest en ik had maar 1 paar (natte) schoenen? Kortom. Een paar extra schoenen ipv een paar alles in 1 schoenen is zeker een alternatief.

Desalnietemin hoop ik dat Wim veel plezier heeft van zijn nieuwe schoenen en uiteraard veel mooi fietsplezier gewenst ;)

Groet Peter
Zuiz, die Rada oplossing ziet er geweldig uit. De eerstvolgende keer dat ik daar in de buurt ben ga ik er langs. Op de tandem heb ik jarenlang met wat lichtere bergschoenen gefietst (ik durfde daarop niet met klikpedalen te rijden), en dat is werkelijk heel handig. Je hebt stevige wandelschoenen, die ook echt slecht weer aan kunnen, en met de lichtere modellen kun je goed fietsen. Sinds een tijdje hebben we de tandem niet meer, en rij ik op een solofiets. Daarop vind ik klikpedalen werkelijk fantastisch. Omdat ik een beenlengteverschil heb heeft Marten Gerritsen mijn ene spd pedaal opgehoogd, zodat ook dat probleem elegant is opgelost. Gewone spd schoenen zijn echter niet waterdicht, en weinig geschikt om te wandelen. Daarom heb ik dus de Shimano MT 90 schoenen gekocht. Als ik op een langere tocht zou gaan zou ik zeker ook een paar makkelijke gewone schonen bij me willen hebben, al was het maar om inderdaad de schoenen wat te luchten. Op een kortere tocht is het echter fijn dat je geen extra paar hoeft mee te nemen. Die Rada oplossing lijkt de Rolls Royce variant daarop. Behalve de hogere Goretex modellen, waarvan ik vermoedelijk de lichtste zou prefereren, vond ik het lage Cinque Terre model ook erg aantrekkelijk voor iedereen die primair het comfort van een gewone wandelschoen zoekt, maar ook nog spd functionaliteit. Vaut le voyage, zegt de Michelin gids dan. Zuiz, je hebt een sterontdekkking gedaan.
Wim
En zoek je nu fietswandelsandalen voor een warme tocht: Keen heeft ze, de Keen Commuter! Ik heb alleen geen idee of ze in NL in het assortiment zitten... :?
Dit is wat ik vond: http://cyclingspokane.blogspot.com/2008 ... ow-up.html Ze zijn dus blijkbaar smal, en dat past mij niet. Het concept interesseert me wel.
Wim
[quote="Eric op de Fiets"
Erg slechthorend heet doof, zeer slechtziend is blind maar hoe heet het als je geen vermogen hebt om geur te ruiken?[/quote]

Het menselijk lichaam zit ook raar in elkaar toch?

WANT JE NEUS LOOPT EN JE VOETEN RUIKEN ???
Wim schreef:Ze zijn dus blijkbaar smal, en dat past mij niet. Het concept interesseert me wel.
Wim
Dan blijf ik dus maar gewoon met mijn Arroyo II sandalen fietsen, zonder SPD... Die zijn in maat 9 op het breedste punt van de zool dus 113 mm, waarbij ik door de sluiting, bijna vanaf de neus, zelfs met mijn orthopedische inlegzolen :twisted: een prima pasvorm heb.
Waarom ze de Commuter SPD-sandalen zoveel smaller maken dan hun andere modellen wordt in het genoemde blog ook nog door Keen uitgelegd... :shock:
Ik heb bij Zwerfkei de Keen SPD sandalen gepast, en ze zijn voor mijn voeten te smal. Het aantal maten is ook erg beperkt.
Eric op de Fiets schreef: Het aantal maten is ook erg beperkt.
Maar dat is niet de fout van Keen maar van de Nederlandse importeur of de inkoper van Zwerfkei. Kijk even op de website van Keen en zie dat alle modellen worden geleverd in halve maten. Eén van de weinige merken waar dat standaard is.
Als je met SPD's wilt fietsen dan ben ik voor mij zelf tot de conclusie gekomen dat fiets en wandel schoenen niet te combineren zijn. Dus in plaats van een compromis en de slechte kanten van alle twee deze type schoenen, of wel te zware schoenen om mee te fietsen and een cleat onder je loopschoenen, neem ik een paar lichte fiets schoenen en een paar lichte wandelschoenen mee.

Als iemand een oplossing kent die het mogelijk maakt om makkelijk SPD cleats aan een schoen te bevestigen en weer te verwijderen dan houdt ik me aanbevolen.

Stijn
Sinds ik ben overgestapt op spd, heb ik flinke problemen met mijn shimano fietswandelschoenen. Ze gaan namelijk piepen en kraken. :evil:
Eerst dacht ik dat mijn schoenen te oud waren, dus heb ik een paar nieuwe shimano's gekocht. Maar na een half jaar hadden die het zelfde euvel.

De oplossing die ik nu heb gekozen is mountainbike schoenen te gaan gebruiken voor de fietsvakantie. :D
En ze fietsen echt geweldig, veel beter dan fietswandelschoenen. Lopen gaat ook goed, je glij niet uit of zo. Je moet er natuurlijk geen lange afstanden mee gaan lopen.

Afbeelding

Zijn er mensen die ook zoiets gebruiken?