Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gebroken voorvork - Forum Wereldfietser

Gebroken voorvork

Ja hoor, ik heb het weer voor elkaar. Tijdens het rondje Rotterdam op 22 maart j.l. brak de rechterpoot van mijn voorvork af boven in de lug. Ik had al een paar weken het idee dat de voortrein wat slapjes werd, maar kon niets vinden. Tijdens een stop op de markt in Delft werd het wel heel erg. Toen ik met ingeknepen voorrem duwde knapte hij af. Aan het breukvlak te zien, waarvan de eene helft al een beetje bruin was van de roest, was het proces al een tijdje aan de gang. Lang leve de stevige tubus drager die alles nog bij elkaar gehouden heeft op de terugweg naar Rotterdam. Op mijn werk is de vork weer keurig gelast en zie je er bijna geen barst meer van. Zo kan ik tenminste toch nog mee naar het Paasweekend. Daarna zien we wel weer verder.

Afbeelding

Afbeelding
Ronald van der Perk schreef:Ja hoor, ik heb het weer voor elkaar. Tijdens het rondje Rotterdam op 22 maart j.l. brak de rechterpoot van mijn voorvork af boven in de lug. Op mijn werk is de vork weer keurig gelast en zie je er bijna geen barst meer van.
Gaan de zaken slecht op het werk? kan er geen ontslagvergoeding meer af? Vinden ze je niet aardig?

Een las is nooit sterker dan het basismateriaal zonder las, als je een gelaste vork wil construeren dan maak je hem zeker niet zo. Nu heb je bovendien de complicerende factor van de soldeernaad. Heb je inbranding dan blaas je al het koper door je lasbad en krijg je een hele rare legering (type fondant), aai je er overheen dan heb je geen penetratie en zit het ook alleen maar cosmetisch vast.
Ronald van der Perk schreef:Daarna zien we wel weer verder.
Praatje maken met vittorio of ze een nieuwe vork mee willen geven? of is het een erg oude fiets?
Ronald van der Perk schreef:waarvan de eene helft al een beetje bruin was van de roest, was het proces al een tijdje aan de gang
Ik had op mijn vittorio een antal plekje op de frame waar de lak los liet, en corrosie ontstond, dit hebben ze keurig opnieuwe gespoten voor dat het erg werd(wel zelf de frame af moeten bouwen), maar dit laat nu al weer los. Op mijn nieuwe vittorio bagage dragen liet de lak ook binnen een maand loss op de las naatjes. Gaat het goed in de spuiterij van vittorio? of heb ik gewoon pek gehad.
Ronald, hoeveel kilometers heb je al met deze fiets gemaakt? Je hebt nu kort na elkaar al zoveel soms ernstige problemen gehad, dat de fiets wel eens aan zijn eind zou kunnen zijn.
Wim
m-gineering schreef:
Een las is nooit sterker dan het basismateriaal zonder las, als je een gelaste vork wil construeren dan maak je hem zeker niet zo. Nu heb je bovendien de complicerende factor van de soldeernaad. Heb je inbranding dan blaas je al het koper door je lasbad en krijg je een hele rare legering (type fondant), aai je er overheen dan heb je geen penetratie en zit het ook alleen maar cosmetisch vast.
Sorry Marten, ik begrijp niet wat je bedoelt. Welke soldeernaad. Blaas je al het koper door je lasbad? Welk lasbad? De stalen lug was gebroken, de vork zat nog goed in de lug. De lug is TIG gelast. Eerst is de breuk opengeslepen aan de buitenkant en de las opgevuld, daarna is het spatbord en de voordrager verwijderd en is op dezelfde wijze de andere zijde gelast. Ik begrijp niet wat daar verkeerd aan is maar ik ben geen expert, jij misschien wel, maar misschien kan je dan een poging doen het begrijpelijk te maken voor een leek.

Voor wat betreft de garantie. Vittorio geeft levenslange garantie op frame en vork mits normaal gebruikt. Maar de vork moet opgestuurd worden en dat komt op dit moment erg slecht uit. Ik wil volgende week naar het Paasweekend en begin mei gaan we op vakantie. Met de lak van deze fiets heb ik geen problemen, alleen roestplekjes op de beschadigde plekjes die ik regelmatig aantip.

Wim, ik heb er nu 43000 mee gefietst. Geen idee of dat veel of weinig is en of ik eigenlijk aan een nieuwe fiets toe ben
Ronald van der Perk schreef:Sorry Marten, ik begrijp niet wat je bedoelt. Welke soldeernaad. Blaas je al het koper door je lasbad? Welk lasbad? De stalen lug was gebroken, de vork zat nog goed in de lug. De lug is TIG gelast.

Voor wat betreft de garantie. Vittorio geeft levenslange garantie op frame en vork mits normaal gebruikt. >> ik heb er nu 43000 mee gefietst. Geen idee of dat veel of weinig is en of ik eigenlijk aan een nieuwe fiets toe ben
Marten bedoelt dat de oorspronkelijke verbinding tussen vorkpoot en lug níet is gesoldeerd met staal (want dat kan niet), dus als je op die plek gaat lassen vermeng je staal met het soldeermateriaal (wat tussen poot en lug zit), wat een recept is voor een zwakke las.
Daarvoor bedoelt hij te zeggen dat de vorm van de vork niet bepaald ideaal is om te lassen op die plaats. Die vork moet dus zo snel mogelijk worden vervangen.
43000 km lijkt mij toch al vrijwel een leuke gelegenheid om naar een mooie nieuwe fiets uit te kijken.
Groet,
Leon
Ronald van der Perk schreef: Sorry Marten, ik begrijp niet wat je bedoelt. Welke soldeernaad.
de naad tussen de voorkschede en de sok van de lug, maar ik geef toe, op de foto lijkt het niet of er veel koper in de spleet zit
:roll:
Blaas je al het koper door je lasbad? Welk lasbad?
wie was er nou aan het lassen? Lasbad is de benaming voor het vloeibare staal waarmee je de lasnaad aan het modelleren bent. Als de vloeibare druppel over de soldeernaad loopt, lost het soldeer op in je las. Je krijgt dan een ongewenste legering met onbekende eigenschappen


De stalen lug was gebroken, de vork zat nog goed in de lug. De lug is TIG gelast. Eerst is de breuk opengeslepen aan de buitenkant en de las opgevuld, daarna is het spatbord en de voordrager verwijderd en is op dezelfde wijze de andere zijde gelast. Ik begrijp niet wat daar verkeerd aan is maar ik ben geen expert, jij misschien wel, maar misschien kan je dan een poging doen het begrijpelijk te maken voor een leek.
Een las is , zeker als het om vermoeiing gaat, niet sterker dan het uitgangsmateriaal. Normaal pas je de verbinding daar op aan, hier volg je de scheur.
OK, Leon en Marten, ik begrijp het en ook dat het beter is de vork zo snel mogelijk te vervangen.

Bedankt voor jullie reacties, Ronald
Leon schreef: 43000 km lijkt mij toch al vrijwel een leuke gelegenheid om naar een mooie nieuwe fiets uit te kijken.
Dit vindt ik toch niet veel km's om al een versleten fiets te hebben.
Alles verslijt natuurlijk, maar om een fiets al na 43000km versleten te
noemen....
Het simpelste is natuurlijk de vork te laten vervangen, en op de korte termijn van naderende vakanties zit er ook niets anders op. Tegelijk is 43000 km wel een afstand dat vrij veel onderdelen wel degelijk flinke slijtage kunnen vertonen. Vergeet niet dat Ronald erg groot en sterk is. Als dan blijkt dat er allerlei problemen beginnen te komen, dan is het niet gek te denken aan vervanging op termijn van de hele fiets. Steeds losse onderdelen kopen is niet echt goedkoop, en je wilt ook nog vertrouwen houden in je fiets.
Wim