Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verschil in tandwielen en versnellingen - Forum Wereldfietser

Verschil in tandwielen en versnellingen

Op mijn vorigere fiets had ik een zogezegd "wegcasette" opstaan. Er was dus niet zoveel verschil in de tandwielen achteraan in vergelijking met de originele tandwielen. Ik vond dat wel fijn rijden, met weinig verschil tussen de versnellingen. Op mijn easy rohler staan de tandwielen 42/16. Wanneer ik nu een van die tandwielen vervang door een groter of kleiner tandwiel zodat ik eigenlijk vlugger moet trappen gaan mijn versnellingen ook met minder verschil rijden of denk ik dat verkeerd? :)
Als je op een fiets met Rohloffnaaf achtertandwiel of voorblad verandert, dan schuiven alle verzetten op. De onderlinge verschillen tussen nr. 1 t.m. 14 blijven gelijk en even gelijkmatig verdeeld.
Iets veranderen doe je daarom alleen als het zwaarste verzet je niet zwaar genoeg is, of als het lichtste verzet niet licht genoeg is.
Leon
Ok, bedankt. :D
De Sjelle schreef:Op mijn vorigere fiets had ik een zogezegd "wegcasette" opstaan. Er was dus niet zoveel verschil in de tandwielen achteraan in vergelijking met de originele tandwielen. Ik vond dat wel fijn rijden, met weinig verschil tussen de versnellingen. Op mijn easy rohler staan de tandwielen 42/16. Wanneer ik nu een van die tandwielen vervang door een groter of kleiner tandwiel zodat ik eigenlijk vlugger moet trappen gaan mijn versnellingen ook met minder verschil rijden of denk ik dat verkeerd? :)
De enige manier om met een Rohloff naaf de versnellingen in kleinere stapjes te verdelen is met montage van een voorderailleur. Als je voor 3 tanden verschil monteert (bv 40 en 43) kun je door voor te schakelen een 'halve Rohloffstap' kiezen