Additionally, paste this code immediately after the opening tag: keuze kettingbladen - ketting - Forum Wereldfietser

keuze kettingbladen - ketting

Hallo,

ik heb nog niet zolang een SRAM PC-971 ketting (1200 km mee gefietst) en die is nu al 3x gebroken. Helaas heb ik geen bon meer dus ik probeer hem voor woon-werk verkeer zo veel mogelijk op te gebruiken.

Ik ben van plan dit seizoen een flinke reis te maken (5000 tot 10.000 km) en ik wil alle tandbladen en ketting (preventief) vervangen. Ik heb een Sanotos Travelmaster alu (28 inch wielen) met Deore groep. Nu vraag ik mij af wat voor merk / groep ik het beste kan nemen: van Shimano kies ik normaalgesproken Deore, maar ik lees ook positieve berichten over bijv. de Truvativ crankset / kettingbladen. Is dit een betere keuze dan Shimano? En is het raadzaam het crankstel preventief te vervangen na 20.000 km, of volstaat het om alleen de tandbladen te vervangen?
Truvativ doet dacht ik alleen nog maar externe lagers, en dat zou ik niet willen. Je kunt stalen bladen op je bestaande cranks monteren, voor extra levensduur. Ik ben zelf in het verleden echter niet erg onder de indruk geweest van Shimano stalen bladen (evenmin van die van Travativ). De beste alu bladen zijn in het algemeen van Specialites TA. Voor 15 euro koop je een goede nieuwe vierkante Shimano trapas.
Wim
Hi, zou idd kijken wat er op je hudige cranckstel past....

Maar truvativ heeft nog een behoorlijk aantal modellen die gewoon op square/ isis bb's gaan, ze hebben ook een powersplined bb met bijpassende cranckstellen.

FSA heeft bv ook de dyna cranckstellen in het licht van nix-mis-mee JIS.

Maar een Tune cranckstelletje is wel heel erg mooi, wel een beetje kostbaar...

Bas
j.postema schreef:Hallo,

ik heb nog niet zolang een SRAM PC-971 ketting (1200 km mee gefietst) en die is nu al 3x gebroken. Helaas heb ik geen bon meer dus ik probeer hem voor woon-werk verkeer zo veel mogelijk op te gebruiken.
Hier klopt iets niet. Een ketting breekt niet, en zeker niet drie keer. En als je de prijs van een ketting, en de mogelijke gevolgen van kettingbreuk tegen elkaar afzet blijf je er ook niet mee knoeien!

Een ketting breekt:
Als er iets heel erg mee mis gegaan is in de fabriek
Als je hem enige tijd in zuur 'milieuvriendelijk' schoonmaakmiddel laat liggen
Als je hem met een kettingpons in elkaar zet (bij 8sp kan het nog net, bij 9, 10 en 11 sp beslist niet. Heb je nu vier gouden powerlinks in de ketting?
Als je onder volle belasting schakelt en de ketting het schakelspoor niet kan volgen, of wanneer je een ketting op versleten tandwielen maltraiteert.

Ik zou dit probleem eerst oplossen !

Niks mis met de oudere Deore crankstellen, met TA of Blackspire bladen heb je wat beters dan wanneer je een nieuw middenklasse crankstelletje koopt
j.postema schreef:En is het raadzaam het crankstel preventief te vervangen na 20.000 km, of volstaat het om alleen de tandbladen te vervangen?
Een cranckstel preventief vervangen doe je volgens mij alleen
* als je er heel hard mee tegen een dikke steen bent geramd en bang bent dat het ding gescheurd is. In dat geval is staand tegen de berg op gaan een risico. Stalen crancks wilden nog wel eens krom worden wat slecht voor je knieën is.
* als een pedaal heeft losgezeten en je de schroefdraad hebt gemold.
* als je zo vaak hebt zitten (de)monteren dat pedaalschroefdraad of aspassing niet meer functioneert.
Bij normaal gebruik zie ik geen technische reden om een cranckstel te vervangen.
Leon
Hallo mensen,

bedankt voor jullie reacties.

Wat betreft de ketting: ik heb deze slechts 1x schoongemaakt, met normaal afwasmiddel en water. Ik smeer de ketting meestal met een dunne olie en heel af en toe met teflon. Wel heb ik de ketting toen hij de 1e keer brak ( er zat een scheur in het buitenste plaatje) ingekort met de kettingpons en ik begrijp van Marten dat dit een oorzaak van de opvolgende problemen kan zijn? Hoewel de 1e breuk dan vreemd blijft en vorige kettingen heb ik ook wel eens op deze manier ingekort, zonder problemen.

Ik heb besloten het huidige crankstel te behouden en ik ga zoeken naar stalen crankbladen.
Het lijkt me adviseerbaar om ook de casette te vervangen.
Misschien dat de anderen dit kunnen bevestigen of ontkennen?

Ik kan me voorstellen dat deze na zoveel kettingbreuken de casette toch ook een opdonder heeft gekregen. Danwel zoals Marten suggereerde dat er iets mis mee kan zijn.

Voorbladen gaan veel langer mee dan achtertandwielen. Dus als de voortandwielen nu versleten zijn heb ik mijn vraagtekens bij de achtertandwielen.

Daarbij... Een cassette heeft geen eeuwig leven. (Als vuistregel moet je bij de vierde ketting ook de casette vervangen) Je gaat best wel een lange reis maken. Thuis op je gemak vervangen is prettiger dan onderweg maar zien wat er te krijgen is.

Wat me doet aarzelen is dat er ook sprake kan zijn van een productiefout in de ketting waardoor deze brak. Als dat het geval is dan begrijp ik nog niet waarvoor je de voorbladen zou gaan vervangen.

Dus: is het voorblad beschadigd of versleten dan voor en achterbladen en ketting vervangen.
Anders misschien eens testen met een nieuwe ketting? Als die ook breekt zou ik het voorgaande doen (en laten doen door een fietsenmaker)
Als de ketting doorslaat casette en ketting vervangen.

Verder eens goed controleren of de deraileurs wel goed staan afgesteld, klopt het kettingspoor op de tandwielen, etc..
Beste,

je kunt bij Vittorio nog een deore crankstel kopen met stalen bladen.
deze kost 57 euro. Heb je tenminste ook een normale trapas.

Mijn advies: koop deze met een nieuwe cassette, en 2 nieuwe kettingen. Om de 500 km verwissel je de kettingen. Je kunt er dan makkelijk 10.000 km mee fietsen. Wel onderweg schoon maken natuurlijk.

Tip!!!!! Koop je fiets spullen bij het duitse internet bedrijf Rose versand.

Deore cassette bij ons in de fietsenwinkel 28 euro, bij Rose 13 euro
Shimano of Sram ketting bij ons 18 euro Bij Rose 12 euro.

Scheelt veel geld. Voor het geld hoef je het dus niet te laten.

Mario
Als tip op de tip kijk ook eens bij chainreactioncycles in engeland deze hebben soms hele scherpe aanbiedingen en liggen kwa prijsnivo veelal onder die van Rose of Bike24.de
Hallo iedereen,

bedankt voor jullie tips en bijdragen!