Additionally, paste this code immediately after the opening tag: afbouwen voedingspatroon/stofwisseling na intensieve reis - Forum Wereldfietser

afbouwen voedingspatroon/stofwisseling na intensieve reis

Niet zozeer ter voorbereiding van een reis maar meer als "afbouw" bij thuiskomst.

Op een stevige fietsreis veranderd je stofwisseling voor een aardig energie verbruik, meer eten gaat vanzelf ( en toch verlies ik nog kilo's :) ).

Maar weet/heeft iemand info beschikbaar/te vinden hoe je weer op een goede manier afbouwt na de reis naar een "normaal nivo"?
Of hier informatie over is weet ik niet. Sport dieetiste mischien?
Mijn eigen ervaring zegt dat als je thuiskomst en minder energie gaat verbruiken je ook wel automatisch minder gaat eten.
Ik zelf heb nauwelijks schommelingen in mijn gewicht of ik nou fiets of in de normale thuis situatie ben, maar ben ook thuis nogal een actief mannetje :wink:
Als je ondanks veel eten tijdens je fietsreis veel afvalt ben je mischien ook met wat overgewicht begonnen :wink:
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er een groot verschil is in Roalds energie verbruik thuis, of tijdens het fietsen.
Zomaar een hypothese: Als je thuis alle avonden met een zak chips op de bank ligt en niet sport, zal je met overgewicht aan je fietsreis beginnen , en dan waarschijnlijk flink gaan afvallen ondanks dat je meer gaat eten.
Als je weer thuis bent en je oude gewoonte :wink: weer oppakt heb je denk ik dikke kans dat je problemen krijgt met je gewicht en je energie behoefte. :o
Hoi Roald,

Als ik begin met een fietsreis dan moet ik de eerste dagen wennen aan het grote ontbijt s'ochtends. Idem bij thuiskomst. Verstandelijk weet ik dat mijn lichaam minder nodig heeft dus daar hou ik me dan ook aan. Omdat je abrupt stopt met zoveel fietsen moet je ook abrupt stoppen met zoveel eten. Wat er niet meer uitgaat als energie moet je er ook niet instoppen. :wink: Kwestie van er ff aan denken (denk ik), meer niet. Maar goed ik ben geen voedings/sportdeskundige. Ik val trouwens niet af tijdens een reis maar kom ook niet aan.

Blanche
Roald schreef:Niet zozeer ter voorbereiding van een reis maar meer als "afbouw" bij thuiskomst.

Op een stevige fietsreis veranderd je stofwisseling voor een aardig energie verbruik, meer eten gaat vanzelf ( en toch verlies ik nog kilo's :) ).

Maar weet/heeft iemand info beschikbaar/te vinden hoe je weer op een goede manier afbouwt na de reis naar een "normaal nivo"?
Bedoel je afbouwen qua eten of qua lichaamsbeweging?

Ik raak ook enkele kilo's kwijt op fietsreis terwijl ik genoeg eten voor een heel weeshuis wegwerk.

Ik moet zeggen dat het enorme bunkeren bij mij meteen ophoudt zodra de reis achter de rug is, heel apart. Ik hoef dus eigenlijk niets "af te bouwen".
Het lijkt me voornamelijk een "gezond verstand"-kwestie. Als je stopt met fietsen en je lichaam blijft na een week nog steeds signalen afgeven dat het twee hele broden en drie warme maaltijden per dag wil (bij wijze van spreken) is er volgens mij iets meer aan de hand ;).

Wat afbouwen qua lichaamsbeweging betreft, dat moet je natuurlijk gewoon niet doen, dat afbouwen dan he ;). Ieder gezond mens doet regelmatig aan sport en/of lichaamsbeweging en het lijkt me dat als je na een fietsreis terugkomt en je normale sportritme weer oppakt, dat er niets aan de hand is.

Groeten,

Maarten
Schlauch schreef:Tja ik zou de bloedsuikerspiegel in de gaten houden, of de calorie inname.
Impliceert dat "of" dat wanneer je de bloedsuikerspiegel in de gaten houdt je de calorie-inname niet in de gaten hoeft te houden?
Leon
M. schreef:Als je stopt met fietsen en je lichaam blijft na een week nog steeds signalen afgeven dat het twee hele broden en drie warme maaltijden per dag wil (bij wijze van spreken) is er volgens mij iets meer aan de hand ;).
Nee hoor. Het afbouwen en de problemen daarbij na een langdurige sportieve prestatie is een welbekend fenomeen in de sportfysiologie.
Ik verwacht dat je de beste antwoorden dan ook kunnen vinden in sportkringen.
Leon
Schlauch schreef:Het zijn twee afzonderlijke dingen.
Dat zeg je nu, maar daarnet zei je iets heel anders.
Schlauch schreef:Calorieverbruik vergelijken met normaal verbruik zonder inspanning.
Dat is veel werk. Maar stel Roald houdt precies bij wat hij eet en wat hij normaal zou eten. Er komt dan een getal uit in KJ of kcal. Wat moet Roald dan doen?
Schlauch schreef:En de suikerspiegel zegt iets over de verteringssnelheid/energiebehoefte van de spieren.
Ja, Roald kan een bloedsuikermeter kopen en de suikerspiegl meten. Dan komt er een reeks getallen in mmol/l. Wat moet Roald dan doen?
Schlauch schreef:Als het suikergehalte constant laag zou zijn doen de spieren nog hun best.
Is dat vervelnd of fijn? Zo ja/nee, wat moet Roald dan doen?
Schlauch schreef:Maar het kan ook iets zeggen over de verkeerde voeding op het verkeerde moment.
Hoe moet Roald bepalen welke van de twee geldt? En wat moet hij dan doen?
Jac, ik begrijp niet veel van wat je mensen aanraadt. Ik hoop dat de meeste anderen het wel begrijpen.
Leon
Sonja Bakker
Met afbouwen heb ik doorgaans geen problemen. "Niet fietsen, dan ook niet eten." lijkt mijn lichaam dan te zeggen. Veel moeilijker vind ik opbouwen. Als ik in het voorjaar vanuit mijn kantoorbestaan begin met fietsen, geeft dat kuren bij mijn stofwisseling. Vooral bij de eerste meerdaagse tochten. Als iemand daar nog een goede tip voor heeft?
Inderdaad, ik ben geen type lichtgewicht. Ik sport in de winter minder maar blijf toch 3-6 uur per week bezig na werktijd. Bloedsuikerspiegel ben ik mee bekend, ik vermoed ,(weet eigenlijk wel zeker) dat medicijngebruik een rol speelt, vertaald in een tragere reactie in de stofwisseling.

Natuurlijk doe ik mijn best om bij thuiskomst gewoon weer "normaal te eten" maar mijn lichaam schreeuwt dan gewoon om meer... erg frustrerend

Daarom dus deze vraag op het forum gedropt.
Misschien een bruikbare tip van een collega die vanwege zwangerschap bovenmatig hongerig was. Zij pakte 's ochtends voor het werk een heleboel kleine porties gezond voedsel in, samen niet meer dan de benodigde hoeveelheid energie. Die at ze gespreid over de dag één voor één op. Dat zou moeten helpen om de bloedsuikers gelijkmatig te houden.
Hoi Liz,

Dat is wat ik in weze ook al probeer zo gelijk matig mogelijk verdeeld.

Maar ik vroeg me ook af of de samenstelling invloed heeft, door bijvoorbeeld in de ochtend veel eiwitten te eten ofzo...
Roald schreef:Dat is wat ik in weze ook al probeer zo gelijk matig mogelijk verdeeld.
Maar ik vroeg me ook af of de samenstelling invloed heeft, door bijvoorbeeld in de ochtend veel eiwitten te eten ofzo...
Hallo Roald,
Ik heb eens wat voor je gezocht via:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=voe ... eken&meta=
Ik vond dit: (als illustraitie...)
http://www.sportzorg.nl/bibliotheek/afbouwen.html
Over voeding tijdens het sporten kwam ik via
http://duursport.startkabel.nl/
bij deze:
http://www.triathlonweb.nl/twn/show.php ... &ID=seneca
Succes,

Leon

Ik las ook:
"Overzicht van mogelijke klachten en problemen bij afbouwen.
hartritmestoornissen
· prikkelbaarheid
· sufheid en lusteloosheid
· slapeloosheid
· vergrote slaapbehoefte
· toename of vermindering van eetlust
· gestoorde thermoregulatie
· gestoorde bloeddrukregulatie
· depressie en angst "
Waaruit moge blijken dat wereldfietsen vrijwel ongemneeslijk is :D

--------------------------------------------------------------------
Ik ben geen medicus, dus als ik aanraad dat je tegen de dorst water en sap moet mengen moet je dat met een korreltje zout nemen
--------------------------------------------------------------------
Ik ben geen voedingsdeskundige hoor. Maar het lijkt me logischer om 's ochtend 'de kachel aan te maken' met weinig snelle en veel langzame suikers (vb. boterhammen met appelstroop) en de eiwitten later te nemen. Om een voller gevoel te krijgen kun je vezelrijke produkten eten, zoals (gedroogd) fruit.
Schlauch schreef:Tja ik zou de bloedsuikerspiegel in de gaten houden, of de calorie inname.
Onzin.
Bij fietsers die geen diabeters hebben is de bloedsuikerspiegel altijd tussen de 4 en 8 mmol.l. Met deze waardes kun je prima elke berg te lijf gaan. Je lijf reguleert dat zelf. Dat doet de alvleesklier. Wanneer je bloedsuiker tegen de 4 mmol/l zit wordt de insulineafgifte geminimaliseerd. Bij hoge waardes wordt de afgifte omhoog gebracht. Dat is volledig geautomatiseerd.....schitterend een menselijk lichaam :D
Mocht de waarde hoger of lager zijn dan heb je diabetes en moet je voordat je de berg te lijf gaat, even langs de internist/huisarts fietsen.

De kachel aanmaken doe je beter met snelle suikers. Een boterham met kaas doet er 1,5 uur over om de maximale hoeveelheid koolhydraten in het bloed te krijgen (iets sneller wanneer je in beweging bent). Een boterham met een flinke laag pasta kan dat in 3/4 kwartier doen.
Het beste is om een combinatie van snelle en langzame suikers te nemen. De snelle voor de opstart en de langzame om het fietsen ook nog een paar uur vol te houden.

Kleine porties eten is altijd beter dan 3 grote maaltijden. De productie van insuline kost energie (veel eten resulteert in veel insulineaanmaak). gelijkmatig eten zorgt ervoor dat je alvleesklier een gelijmatige insulineafgifte heeft en daar voel je je als mens lekker bij.
Schlauch schreef:
Roald schreef:Een schommeling van 4 naar 8 is 100%.
Dat klopt alleen wanneer de schaal lineair is wat niet het geval is bij bloedsuikerspiegels.

Het klopt wel dat enkelvoudige suikers in het bloed door middel van insuline opgenomen worden door spiermassa. Alles wat je eet wordt afgebroken tot enkelvoudige suikers (of tot vet :cry: ). Dat afbreken kost energie. Daarom wordt je ook vermoeid na een hele zware maaltijd. Het lichaam is bezig dit tot enkelvoudige suikers terug te brengen.
Daar staat tegenover dat snelle mannen in snelle auto's die snel bij een benzinepomp een red bull kopen (spul met heel veel enkelvoudige suikers) vooral hun vet spekken. Natuurlijk gaat een deel van de enkelvoudige suikers naar de hersenen voor het snelle denkwerk voor die snelle deadline, maar dat is absoluut niet zoveel als in een drankje als red bull zit. De rest gaat keurig naar de borst/buik/billen. Maar goed, daar heb je weer snelle sportscholen voor op dat probleem (en stuk minder snel) op te lossen :lol:
Roald schreef: Natuurlijk doe ik mijn best om bij thuiskomst gewoon weer "normaal te eten" maar mijn lichaam schreeuwt dan gewoon om meer... erg frustrerend
Ik herken het fenomeen. Ik heb het ook.
De enorme inspanning van 6 of 7 uur fietsen met bagage wordt door je lichaam terecht geinterpreteerd als een aanslag op je fysieke gestel. Het leidt o.a. tot spierpijn (en supercompensatie om dat in de toekomst te voorkomen), maar ook tot een hongergevoel om aan te geven dat er meer brandstof nodig is.
Mijn reactie is om na afloop van de fietsvakantie gewoon weer over te schakelen naar een normaal dieet en het hongergevoel te negeren. Meestal duurt het maar een week. Overigens hoop ik die week nog wat extra af te vallen omdat mijn lichaam ingesteld is geraakt op het verbranden van veel calorieen en ik weer matig eet; maar ik weet niet of het echt werkt. :wink:
@Leon , bedankt, ik had het kunnen bedenken.... ik ben VERSLAAFD.. :) :)
normaal gesproken google ik alles wat los en vast zit maar hiermee was het nog niet in me opgekomen, thanks.

@Liz, het gaat me niet om tijdens maar na afloop, vandaar om dan misschien wel eerst de eiwitten te pakken.

@Marco, bedankt voor de opfrissing van de info, familielid van mij gebruikt regelmatig insuline "uit een pompje", zodoende was ik al enigzins op de hoogte.
Hallo Roald,

Wees getroost Roald, je bent niet alleen..
99 % procent van alle mensen zijn verSLAAFd.
Verslaafd aan eten en daarmee dus slaaf van het lichaam.

Op- of afbouwen is lariekoek en is voor ieder individu verschillend.
En wat betreft Sonja B.
Nou ja, laat ik het er maar op houden dat je er door de bank genomen
NIET gezonder van wordt gezien welke produkten zij durft aan te raden en zich verschuilt achter 'voedingscentrum.nl'.
Die site vind ik onderhoudender dan de fabeltjeskrant.

Succes & remember:

Jij hoort niet naar je lichaam te luisteren, het lichaam dient naar jou te luisteren. Period

Yohta
Yohta, het klinkt wel een beetje pro-ana :?.

Ik heb na mijn fietsreis geprobeerd gebruik te maken van het hongergevoel en wat extra gewich te krijgen. Hiemelijk gefaald, ik weeg nog steeds 64 kilo met 192 cm. :roll:. Zo licht zijn heeft juist weer nadelen.