Luchtvaartmaatschappij: Delta Airlines, met Boeing 767
Traject: Amsterdam-San Fransisco retour met tussenlanding/overstappen op New York JFK Airport.
Datum: heen 11 juni 1999, terug 19 juni 1999 voor familiebezoek even ten oosten van Sacramento (California).
Vervoerstarief fiets: onder protest 70 US Dollar op de heenreis, 75 US Dollar op de terugreis. Gewicht samen met de Karrimor-zijtas precies 20 kg, behalve een kleine tas met regenkleding plus fietspomp + Simson-doosje voor op de bagagedrager en stuurtas met papieren en fototoestel die ik in de cabine mee droeg. Ik schrok me werkelijk kapot voor de zeer hoge tarieven om mijn fiets mee te nemen, want ik heb tot dan al sinds 1973 totaal 51 keer gevlogen met eigen fiets gratis mee aan boord.
Toegepaste verpakkingswijze fiets: fietsdoos van de KLM voor 13,50 gulden op de heenreis en op de terugweg fietsdoos van Delta Airlines, gratis op de luchthaven van San Fransisco. Banden leeg, stuur kwart slag gedraaid, pedalen eraf. Zadel ongewijzigd gelaten (110 cm boven de grond, langs de buis gemeten).
Fiets tevoren aangemeld?: Nee, op goed geluk naar de Delta Airlines-balie afgekomen.
Ervaringen: Beide vluchten gingen prima zonder één krasje. Maar de beenruimte in het vrij kleine toestel Boeing 767 is erg krap, ik kon op de terugvlucht ('s nachts) erg slecht slapen. Een tweemotorig toestel over de Atlantische Oceaan vind ik best eng, wat als één motor uitvalt? Plons en het is afgelopen met ons.
Mijn vrouw en ik werden in San Fransisco opgehaald door mijn Amerikaanse zwager die in zijn "van" (bestelwagen) reed, mijn zwarte Giant kon zo makkelijk mee! Het was mijn negende reis naar Amerika met eigen fiets mee, maar voor het eerst in California.
Traject: Amsterdam-San Fransisco retour met tussenlanding/overstappen op New York JFK Airport.
Datum: heen 11 juni 1999, terug 19 juni 1999 voor familiebezoek even ten oosten van Sacramento (California).
Vervoerstarief fiets: onder protest 70 US Dollar op de heenreis, 75 US Dollar op de terugreis. Gewicht samen met de Karrimor-zijtas precies 20 kg, behalve een kleine tas met regenkleding plus fietspomp + Simson-doosje voor op de bagagedrager en stuurtas met papieren en fototoestel die ik in de cabine mee droeg. Ik schrok me werkelijk kapot voor de zeer hoge tarieven om mijn fiets mee te nemen, want ik heb tot dan al sinds 1973 totaal 51 keer gevlogen met eigen fiets gratis mee aan boord.
Toegepaste verpakkingswijze fiets: fietsdoos van de KLM voor 13,50 gulden op de heenreis en op de terugweg fietsdoos van Delta Airlines, gratis op de luchthaven van San Fransisco. Banden leeg, stuur kwart slag gedraaid, pedalen eraf. Zadel ongewijzigd gelaten (110 cm boven de grond, langs de buis gemeten).
Fiets tevoren aangemeld?: Nee, op goed geluk naar de Delta Airlines-balie afgekomen.
Ervaringen: Beide vluchten gingen prima zonder één krasje. Maar de beenruimte in het vrij kleine toestel Boeing 767 is erg krap, ik kon op de terugvlucht ('s nachts) erg slecht slapen. Een tweemotorig toestel over de Atlantische Oceaan vind ik best eng, wat als één motor uitvalt? Plons en het is afgelopen met ons.
Mijn vrouw en ik werden in San Fransisco opgehaald door mijn Amerikaanse zwager die in zijn "van" (bestelwagen) reed, mijn zwarte Giant kon zo makkelijk mee! Het was mijn negende reis naar Amerika met eigen fiets mee, maar voor het eerst in California.