Additionally, paste this code immediately after the opening tag: LED koplamp - Welke? - Forum Wereldfietser

LED koplamp - Welke?

Goedendag,

Ik ben op zoek naar een fatsoenlijke LED-koplamp voor op mijn fiets.

Al een tijdje heb ik een BBB-alloyhead:

Afbeelding

Zeker in combinatie met de steun waarmee hij boven m'n voorspatbord gemonteerd zit vind ik het een vrij lompe verschijning. Daar komt bij dat hij opzich wel vrij veel licht geeft, maar dit niet doet in een nette bundel.

Nu zag ik dat er op de 2009-koga's standaard de Cateye HL-EL135 gemonteerd wordt:

Afbeelding

Dit lampje valt met 20 euro ook mooi binnen mijn budget. Mijn vragen:

- Zijn er mensen met ervaringen met dit type lampje? Geeft het fatsoenlijk licht, en is het waterdicht?
- Op de Koga's zit het lampje met een mooi slank beugeltje gemonteerd (zie afbeelding). Weet iemand waar dit te koop is? Of heeft iemand wellicht een detailfoto zodat ik het na kan maken?
- En last but not least: moet ik m'n Aluminium Alloyhead inwisselen voor zo'n Cateye of ga ik er dan op achteruit?

Afbeelding

Alvast bedankt!
Ik zou kiezen voor een dynamo als de B&M dymotec 6 met led koplamp als de B&M IQ Fly. Dan heb je een betrouwbaarder systeem en misschien wel tien keer zoveel licht. Als het om een nieuwe fiets gaat, dan zou ik kiezen voor een goede naafdynamo (SON is het best, maar de dure Shinamo schijnt ook best goed te zijn).
Wim
Hoi Gerwald


Wellicht kun je hier wat mee.. :idea:

http://pilom.com/BicycleElectronics/Bic ... ronics.htm


Groet, Yohta
Of anders dit: http://www.peterwhitecycles.com/headlights.asp
Als ik zelf een batterijkoplamp zou kopen werd het een B&M IXON IQ. Die geeft een heel mooie bundel, en veel licht. Maar mij is het allemaal teveel gezeur om aan de batterijen te denken: wegwerpbatterijen zijn duur en slecht voor het milieu, en oplaadbare zijn gedoe.

Goedkope dynamo's zijn inderdaad een ramp, maar moderne als de Axa HR en vooral de B&M Dymotec 6 zijn betrouwbaaar en lopen best licht. Een naafdynamo is dan weer een hele klasse mooier, omdat het nog betrouwbaarder werkt, en je bij de goede (niet bij de goedkope Shimano's) niet of nauwelijks merkt dat ze aanstaan. Samen met een moderne led koplamp heb je dan een sloot aan licht. Sinds afgelopen vrijdag heb ik een Schmidt edelux koplamp (een soort super opgevoerde IQ Fly) op mijn Son, en dat is werkelijk ongelooflijk veel en mooi licht. Maar een gewone dynamo en een IQ Fly komen op een bestaande fiets dicht in de buurt, voor heel veel minder geld (minder dan 100 euri).
Wim
Ik zou kiezen voor een dynamo als de B&M dymotec 6 met led koplamp als de B&M IQ Fly. Dan heb je een betrouwbaarder systeem en misschien wel tien keer zoveel licht. Als het om een nieuwe fiets gaat, dan zou ik kiezen voor een goede naafdynamo (SON is het best, maar de dure Shinamo schijnt ook best goed te zijn).
Wim
Dat wordt meteen weer een stuk duurder dan die 20 euro die ik in gedachten had ;-) en dat kan ik niet opbrengen. Om een nieuwe fiets gaat het ook niet, dus een naafdynamo is ook geen optie.
Hoi Gerwald


Wellicht kun je hier wat mee.. :idea:

http://pilom.com/BicycleElectronics/Bic ... ronics.htm


Groet, Yohta
Thanks! Zelf bouwen is ook een leuk idee. Zal er eens naar kijken.
Gerwald schreef: - Op de Koga's zit het lampje met een mooi slank beugeltje gemonteerd (zie afbeelding). Weet iemand waar dit te koop is? Of heeft iemand wellicht een detailfoto zodat ik het na kan maken?
Dit beugeltje is te koop bij de Santos dealer, op de Travelmaster is ie ook gemonteerd.
Ik heb het gekocht bij Cycletrend in Groningen, op aanraden van Santos tijdens de fiets en wandelbeurs vorig jaar.

groet, roosje
Als het echt goedkoop moet dan zou ik een gewone dynamo (Axa HR is iets goedkoper dan een dymotec 6) nemen met een B&M halogeen koplamp. Dat is weliswaar nog wel duurder dan 20 euri, maar dan heb je ook goed licht, en spaar je de kosten van batterijen uit. Goedkope led koplampjes zijn rommel: ze geven geen licht, en ze gaan ook nog eens snel kapot.
Wim
Gerwald schreef: Mijn vragen:

- Zijn er mensen met ervaringen met dit type lampje? Geeft het fatsoenlijk licht, en is het waterdicht?
- Op de Koga's zit het lampje met een mooi slank beugeltje gemonteerd (zie afbeelding). Weet iemand waar dit te koop is? Of heeft iemand wellicht een detailfoto zodat ik het na kan maken?
- En last but not least: moet ik m'n Aluminium Alloyhead inwisselen voor zo'n Cateye of ga ik er dan op achteruit?
Alvast bedankt!

Gerwald,

Ik kan een deel van je vragen beantwoorden. Ik heb op onze fietsen zo'n lampje genomen omdat ik geen koplamp en dynamo heb. Het zijn practische lampjes maar wel met een paar nadelen. Zo plak ik het batterijdekseltje met een plakbandje vast want anders gaat hij wel snel los. Het knopje wil nog wel eens 'vanzelf'aangaan als je hem in de tas hebt zitten. Voor zichtbaar zijn voldoen ze prima maar ik vind ze niet echt veel licht geven. Als het echt pikkedonker is en je zou op een hobbelpad zitten dan is het een uitdaging.
Voordeel vind ik wel dat het ook als zaklampje bij het kamperen kan functioneren. Scheelt weer een lampje meenemen.
De beugeltjes kun je onder andere bij Cycletrend in Groningen kopen.
Gerwald,

Ik kan een deel van je vragen beantwoorden. Ik heb op onze fietsen zo'n lampje genomen omdat ik geen koplamp en dynamo heb. Het zijn practische lampjes maar wel met een paar nadelen. Zo plak ik het batterijdekseltje met een plakbandje vast want anders gaat hij wel snel los. Het knopje wil nog wel eens 'vanzelf'aangaan als je hem in de tas hebt zitten. Voor zichtbaar zijn voldoen ze prima maar ik vind ze niet echt veel licht geven. Als het echt pikkedonker is en je zou op een hobbelpad zitten dan is het een uitdaging.
Voordeel vind ik wel dat het ook als zaklampje bij het kamperen kan functioneren. Scheelt weer een lampje meenemen.
De beugeltjes kun je onder andere bij Cycletrend in Groningen kopen.
Dat zo'n lampje ook als zaklamp inzetbaar is is voor mij ook een groot voordeel.

Groningen is me voor zo'n beugeltje wel heel ver weg ;-), eens kijken of er hier in de buurt een Koga- of Santosdealer is die me aan zo'n beugeltje kan helpen.

Maar als ik het zo lees ben ik met mijn stevige aluminium alloyhead wat beter uit. Ik ga wel eens langs een fietsenmaker om eea aan lichtopbrengst te vergelijken! Mocht het nou allemaal niets zijn dan kan ik een dynamo met vaste koplamp overwegen.

Iedereen bedankt iig!
Gerwald schreef: Groningen is me voor zo'n beugeltje wel heel ver weg ;-), eens kijken of er hier in de buurt een Koga- of Santosdealer is die me aan zo'n beugeltje kan helpen.
Mocht het echt niet lukken, dan wil ik wel een beugeltje voor je halen en opsturen, beide tegen kostprijs. :wink:
Gerwald schreef:

Groningen is me voor zo'n beugeltje wel heel ver weg ;-), eens kijken of er hier in de buurt een Koga- of Santosdealer is die me aan zo'n beugeltje kan helpen.

Iedereen bedankt iig!
cycletrend heeft tegenwoordig ook een vestiging in Bussum, zie hun website http://www.cycletrend.nl
Volgens Robbert van Santos kan iedere dealer van hun aan het beugeltje komen. En er is vast wel een Santos dealer bij je in de buurt.

roosje
Beiden bedankt!

Ik zie zojuist dat er een dealer in Arnhem zit - hier in de buurt. Gaat vast goedkomen dus!

Gerwald
persoonlijk zou ik zeggen ga een kletsen op de steenstraat, hebben veel kennis van zaken en zijn aardige mensen. (en ze hebben/hadden en raze santos staan...)

Maar heb zelf een aantal lampkes, oa een ixon IQ en een bbb ultra beam en idd met de Ixon zie je waar je wilt fietsen, de bbb is wel handig als je wilt opvallen. Dus als je wat zou willen zien in het donker zou ik voor wat anders gaan dan zo een batterij led lampje met weinig vermogen. de Ixon IQ is idd best aan de prijs maar dan heb je ook licht op je fiets.

Bas
bbb heeft ook zo'n beugeltje. Heb zo'n beugel al eens op mijn vrouw haar fiets geplaatst om een lamp op te monteren. :)
De Sjelle schreef:bbb heeft ook zo'n beugeltje. Heb zo'n beugel al eens op mijn vrouw haar fiets geplaatst om een lamp op te monteren. :)
BBB heeft inderdaad een universele lampsteun, maar die waarop de cateye's gemonteerd zitten zijn een stuk slanker.

Ik heb nu een zelfgemaakte steun die lijkt op die van BBB:

Afbeelding
B@se schreef: ...
Maar heb zelf een aantal lampkes, oa een ixon IQ en een bbb ultra beam en idd met de Ixon zie je waar je wilt fietsen, de bbb is wel handig als je wilt opvallen. Dus als je wat zou willen zien in het donker zou ik voor wat anders gaan dan zo een batterij led lampje met weinig vermogen. de Ixon IQ is idd best aan de prijs maar dan heb je ook licht op je fiets.

Bas
Maak inderdaad eerst de keuze waar je het lampje voor wil gebruiken; wil je alleen gezien worden dan voldoet een simpel LED-lampje meestal wel, maar je hebt er niets aan om er de weg vóór je mee te verlichten. Vooral het (meestal) blauwige licht zorgt ervoor dat je de berm slecht ziet, ook omdat de bundel vaak erg smal en dus onbruikbaar is.
Voor het betere LED-licht (batterij én dynamo) heeft B&M zoals genoemd mooie maar wel prijziger lampjes (Ixon IQ /Fly, ben ik zelf héél tevreden over), maar daar heb je dan ook echt wat aan.
Als je low-budget met een dynamo de weg wilt verlichten dan voldoet ook een B&M Lumotec halogeenlampje van een tientje heel goed, maar ja, niet als zaklantaarn te gebruiken...
Beste Gerwald,

Ik heb recentelijk mijn koplamp geupgrade naar een B&M Lumotec IQ Fly, en dan de meest luxe optie. Via Ebay gekocht voor 4 tientjes, nieuw en origineel verpakt. Met mijn oude Axa HR dynamo gaf dit heerlijk veel licht. Onlangs heb ik mezelf nog verwend met een nieuwe wielset op mijn Vittorio, zodat ik nu ook nog een SON naafdynamo ipv die Axa HR aan de Lumotec kan hangen: zeeën van licht en minder zwaar trappen.
Eerder kocht ik al de Ixon IQ (eveneens 40lux) voor op mijn MTB, die met dezelfde LED techniek werkt als de Lumotec. Dit zijn beide heerlijke lampen, die echt super veel licht geven. Mijn eerdere ervaringen met dit toch wel superieure Duitse merk zijn louter en alleen postitief. Voor mij niets anders meer, maarja, het kost dan ook wel wat.

Mocht je toch overwegen om deze verlichting aan te schaffen en iets goedkoper uit willen zijn dan bij de fietsenmaker om de hoek, kijk dan eens op http://www.bike-components.de. Deze betrouwbare (ik koop hier al jaren) shop in Aken (D) verzendt voor nog geen €5,- naar NL.

Succes! :wink:

Oja en nog een berichtje aan iedereen die gebruik maakt van de 3-leds "ik wil gezien worden" lichtjes: jullie worden NIET gezien. Met name bij regenachtig weer (en dan uiteraard in het donker) vallen jullie amper op. Het komt regelmatig voor dat ik op het allerlaatste moment pas een fietser met dergelijke verlichting waarneem. Met name als de zijramen van de auto beregend zijn. Hierbij wil ik dan ook nog opmerken dat ik zelf veel fiets en zodoende als ik autorijd zoveel mogelijk rekening probeer te houden met fietsers. Maar sommige mensen vragen er gewoon om...
Maargoed, dat is een andere discussie.
Ik heb zojuist een CatEye EL/HL135 met stalen lamphaak voor op de kroonbout (Koga Miyata accessoire) besteld bij de fietsenmaker om de hoek. De Koga-dealer hier in de buurt kon ironisch genoeg niet aan een los beugeltje komen :wink: én het lampje was er flink duurder :roll: .

De lichtopbrengst viel me nog mee, al is het uiteraard inderdaad niet te vergelijken met de wat duurdere ( :wink: ) merken.
Voordelen voor mij zijn het lage gewicht en de bruikbaarheid als zaklampje.

Wellicht dat ik in de toekomst wat meer geld investeer in m'n verlichting. Een dynamo + bevestigingsset + fatsoenlijke voorlamp komt toch al minimaal neer op zo'n 40 euro - toch een stuk duurder!

Iedereen nogmaals bedankt voor de adviezen!
Ik ben het heel erg met Seb eens. Als automobilist in een studentenstad heb ik precies dezelfde ervaring. Maar als fietser merk je het ook zelf. Ik had een tijdje een Cateye led koplamp van een vroege generatie op een van de fietsen. Ik merkte al snel dat ik gewoon later opgemerkt werd - het was een enge ervaring die ik niet lang heb laten duren. Zelfs met een ronde lumotec halogeenkoplamp van 10 euro heb ik dit nooit meegemaakt, en bij het licht van die lamp kun je zelf ook redelijk goed zien. De sprong van zulke verlichting naar bijvoorbeeld SON + Edelux is inderdaad gigantisch, in lichtopbrengst, lichtkwaliteit, en helaas ook in geld.
Wim