Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Touren in de jaren '30 - Forum Wereldfietser

Touren in de jaren '30

Het nieuwe nummer van Bicycle Quarterly heeft een item over touren in de jaren '30. Zie http://www.vintagebicyclepress.com/imag ... aillet.jpg voor een tandem met proto Bob
Wim
Wat een prachtplaat.
8)
Schitterend!!! En geen zadels, maar zetels... :D
Ik wist niet dat de Bobtrailer al zo lang bestond...
Die vooroorlogse Franse bouwers hebben zowat alles al een keer bedacht. Daarom is zo'n blad als Bicycle Quarterly zo leuk, met alle aandacht voor het moderne randonneur gebeuren, maar ook veel aandacht voor de historische antecedenten.
Wim
Wim schreef:Die vooroorlogse Franse bouwers hebben zowat alles al een keer bedacht. Daarom is zo'n blad als Bicycle Quarterly zo leuk, met alle aandacht voor het moderne randonneur gebeuren, maar ook veel aandacht voor de historische antecedenten.
Wim
Ook leuk: 'the data book' wat ook wel gekscherend de Shimanocatalogus 2010 genoemd wordt. Een collectie van tekeningen uit le Cycle, van alle nieuwtjes van de fietsbeurzen van '30-'50.

Goeland:
Afbeelding

Jack Taylor:
Afbeelding
Is dat jaren 30? Zo op het eerste gezicht is er de afgelopen 70-80 jaar eigenlijk niks veranderd aan de fiets........
Op welke locatie is de zwart-wit foto gemaakt? Ergens aan de Franse zuidkust? Wel nostalgisch....
M'n vader fietste in oktober 1937 naar Parijs. Hij was toen 21 jaar jong. Zijn vader, mijn opa dus, was daar zo boos over: voor straf tien jaar geen buitenlandse fietstochten, maar doorwerken in de kapperszaak!
Opa overleed in 1947, en mijn vader ging weer lekker fietsen! Helaas kon ik in zijn oude negatieven (formaat 6 x 9 cm) niets vinden waar zijn fiets op staat. Maar wel een aardige foto van de auberge de jeunesse (jeugdherberg) van Parijs in 1937:


Afbeelding
Ik heb nog geen nadere info over deze foto. Ik heb hem gevonden op de site van Bicycle Quaterly, maar mijn eigen exemplaar van dat tijdschrift is nog niet verzonden/of nog onderweg. Ziet er een beetje uit als Annecy of zo. Ik kom er nog wel op terug (ik kan niet wachten totdat ik dit nummer in mijn bus heb).
Wim
eric190173 schreef:Is dat jaren 30? Zo op het eerste gezicht is er de afgelopen 70-80 jaar eigenlijk niks veranderd aan de fiets........
Inderdaad opmerkelijk:
* 40 spaken achter, 32 voor
* dunne banden want men fietse toen vooral op de hoofdwegen
* dragers in de kleur van de fiets!
* frogleg brakes
* vrij platte racesturen
* lugloos frame

Groet,
Leon
Wim schreef:Ik heb nog geen nadere info over deze foto. Ik heb hem gevonden op de site van Bicycle Quaterly, maar mijn eigen exemplaar van dat tijdschrift is nog niet verzonden/of nog onderweg. Ziet er een beetje uit als Annecy of zo. Ik kom er nog wel op terug (ik kan niet wachten totdat ik dit nummer in mijn bus heb).
Wim
Volhouden Wim, het duurt nog wel een week: de nederlandse zending is pas 24/3 verstuurd
Leon schreef: ...
* vrij platte racesturen
...
Heeft iemand ervaring met zo'n stuur? Ik zag laatst zo'n zelfde soort stuur ergens op een site van iemand waar ik via dit forum op terecht kwam (maar ik weet niet meer van wie). Zo te zien loopt het onderin iets in de breedte uit.
Vincent Schol schreef:
Leon schreef: ...
* vrij platte racesturen
...
Heeft iemand ervaring met zo'n stuur? Ik zag laatst zo'n zelfde soort stuur ergens op een site van iemand waar ik via dit forum op terecht kwam (maar ik weet niet meer van wie). Zo te zien loopt het onderin iets in de breedte uit.
Nitto heeft ze niet zo extreem, de On-One midge/ wtb dirtdrop zijn erg plat schuin en breed onderin

De remgrepen staan schuin en vrij dicht bij elkaar, dat is lekker voor je polsen maar laat minder ruimte over voor een stuurtas. Onderin de beugel is niet erg diep maar je hebt wel een flinke hefboom
Zo belangrijk is het niet maar..
Ik vind het lastig om die tandem te dateren, vlgs. mij werden bidonhouders pas begin jaren '70 zonder frameklemmen gemonteerd en ik kan het niet heel goed zien maar zijn de verstellers nou ook zonder klemband?
Ik hou het op begin jaren '70 dus.. :?
pedalman schreef:Zo belangrijk is het niet maar..
Ik vind het lastig om die tandem te dateren, vlgs. mij werden bidonhouders pas begin jaren '70 zonder frameklemmen gemonteerd en ik kan het niet heel goed zien maar zijn de verstellers nou ook zonder klemband?
Ik hou het op begin jaren '70 dus.. :?
Mijn vader had een ouderwetse bidonfles uit de jaren '40. Die was van aluminium, van boven gezien langwerpig achthoekig van vorm, van voren gezien breder dan diep.
Hoe de houder eruit zag weet ik niet, maar er zaten leren riempjes aan. Eén horizontaal om het midden van de fles en één vertikaal onder de fles door.
Op de onderstaande foto mijn fiets Raleigh in de Amerikaanse staat Massachusetts in juli 1973. Aan de zadelbuis zit alleen een metalen klemband die de bidon vasthoudt, geen houder.

Afbeelding
Tweemaal klikken op de foto en je hebt een vergroting.
pedalman schreef:Zo belangrijk is het niet maar..
Ik vind het lastig om die tandem te dateren, vlgs. mij werden bidonhouders pas begin jaren '70 zonder frameklemmen gemonteerd en ik kan het niet heel goed zien maar zijn de verstellers nou ook zonder klemband?
Ik hou het op begin jaren '70 dus.. :?
Moeilijk te zien, maar ik denk dat die taylor toch wel uit de vroege sixties stamt.

Raceframes hebben een hele periode doorgemaakt waarin de klanten overtuigd waren dat klemmetjes beter waren dan extra werk door de framebouwer ;), tourfietsenbouwers zaten daar niet zo mee. Dat de Taylor geen 70 er jaren is leidt ik af aan de derailleur (ziet eruit als een Cyclo touriste oid)

Update: bouwjaar is 01 Apr 1963 (http://www.blackbirdsf.org/taylor/seria ... andem.html)
Haa, dat is het betere speurwerk Marten!
Grappig, ik kwam stomtoevallig dit tegen: http://www.flickr.com/photos/meauxtown/ ... 870580060/
niko
Wow wat een schoonheid en wat een details.
Wim