Additionally, paste this code immediately after the opening tag: crankstel demonteren - Forum Wereldfietser

crankstel demonteren

hoe demonteer ik mijn Shimano FC M771-k crankstel om 2 kettingbladen te vervangen.
(moet ik de linkeradapter ACHTER de linkercrank (met speciale sleutel) ook verwijderen of komt de (rechter)crank al los als ik de kunststof fixing bolt en de beide boutjes van de linker crank losdraai?)
deze dus

maar als je gewoon de linker cranck verwijdert dan kun je de rechter met de interne as er zo uit tikken... Maar kun je niet gewoon beter het pedaal verwijderen en de twee bladen over de rechtercranck manouvreren om deze te vervangen?
Als je nog geen nieuwe gekocht hebt: in mijn ervaring gaan Specialites TA kettingbladen veel langer mee.
Wim
leob schreef:hoe demonteer ik mijn Shimano FC M771-k crankstel om 2 kettingbladen te vervangen.
(moet ik de linkeradapter ACHTER de linkercrank (met speciale sleutel) ook verwijderen of komt de (rechter)crank al los als ik de kunststof fixing bolt en de beide boutjes van de linker crank losdraai?)
De twee buitenste bladen kunnen ook wel gedemonteerd worden zonder de crank uit de fiets te halen, maar demonteren is altijd een goede gelegenheid om ook even te kijken hoe het met de lagers is gesteld, (draai aan de binnenring, die moeten spelingvrij en zuiver draaien)

*kunststof stelbout verwijderen, de twee boutjes en het borgplaatje uitnemen
*linker crank verwijderen, ev tikje met kunststof hamer
* rechter crank met trapas naar buiten schuiven, ev met hulp van de hamer, let op ev losse afstandsringen. As moet niet diep ingevreten zijn

Voor montage alles reinigen en invetten, plastic stelbout handvast draaien met de tl fc16, boutjes met het borgplaatje aanbrengen (als het borgplaatje niet past (punt naar binnen) zit de as nog niet ver genoeg in de crank, boutjes gelijkmatig op moment zetten (zie sticker)
Dank voor jullie adviezen: moet wel lukken!
De vervanging betreffen de 2 binnenste bladen: waren resp. 36 en 26 worden nu 32T en 22T.
Dealermedewerker met veel (trekking)ervaring adviseerde me om de STALEN 32T van Shimano te nemen (= versmalde uitvoering maar versterkt met carbon-rand) en de Chinook TA 22-tands als binnenblad die erg slijtvast is.

Vraag: Kan de adapter ACHTER de linkercrank niet met de hand worden losgedraaid (moet handvast worden aangedraaid!) of heb je daar toch de sleutel TL-FC32 voor nodig?
leob schreef:Dank voor jullie adviezen: moet wel lukken!
De vervanging betreffen de 2 binnenste bladen: waren resp. 36 en 26 worden nu 32T en 22T.
Dealermedewerker met veel (trekking)ervaring adviseerde me om de STALEN 32T van Shimano te nemen (= versmalde uitvoering maar versterkt met carbon-rand) en de Chinook TA 22-tands als binnenblad die erg slijtvast is.
hou er rekening mee dat je het buitenblad ook moet vervangen door een 44, anders blijft de ketting aanlopen in de kooi van de voorderailleur (als je een sti shifter zonder trim hebt)
Vraag: Kan de adapter ACHTER de linkercrank niet met de hand worden losgedraaid (moet handvast worden aangedraaid!) of heb je daar toch de sleutel TL-FC32 voor nodig?
Ik hoop het niet, want het vastzetmoment is 50Nm. De lagercups draai je er pas uit als je ze moet vervangen