@ Leon:
Interessant artikel. Heb het door geneusd, maar kon niet vinden wat je hierboven zegt. Kan je aangeven waar het staat?
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Weekmakers zijn stoffen die aan het plastic worden toegevoegd om het elastisch te houden. Sommige plasticsoorten zoals PVC zijn hard en niet erg buigzaam, om daar een zeil van te maken is niet erg practisch want het vouwt meer dan het buigt.Theo B schreef: Ik lees altijd (vraag me niet waar) dat plastic weekmakers bevat (en vraag me niet wat dat zijn)....en dat je daarom 'speciaal plastic' moet gebruiken.......volgens mij lees ik dat bv in folders van Bever Sport en zo en zou je daarom geen plastic bij de Karwei, Hornbach en Boerenbond moeten kopen en gebruiken. Of dit waar is weet ik niet, maar ben er wel benieuwd naar.
Ik ben het roerend met je eens, maar in de praktijk blijken zelfs dure tenten soms grondzeilen te hebben die poreus worden al lang voordat de rest van de tent versleten is. Die eigenschap wordt er niet bij vermeld als je de tent koopt.Jan Eleveld schreef:Een tent die niet op zijn taak berekend is en waarvoor je een beschermend grondzeil zou moeten gebruiken, hoef ik niet. Ik plaats het in dezelfde categorie als een stuk plastic óver je tent om tegen weersinvloeden te beschermen...
Grotendeels mee eens, maar als je in bergachtig gebied je tent opzet kan een beetje extra bescherming geen kwaad. Het lukt je namelijk niet om de grond 'scherpe' steen vrij te krijgen!Een tent die niet op zijn taak berekend is en waarvoor je een beschermend grondzeil zou moeten gebruiken, hoef ik niet.
Reken eens uit hoe vaak je dat zeil zult gebruiken dan is het per nacht een koopje. Zeker als je dat afzet tegen het bedrag dat je neergelegd hebt voor je tent.Pathfinder_II schreef:Maar een Terra Nova zeiltje op maat is €45 :shock:Wouter
Als je alle spullen die je bij je hebt in de prijsklasse 10xnormale prijs koopt wordt fietsen voor de meesten onbetaalbaar.Blanche schreef:Reken eens uit hoe vaak je dat zeil zult gebruiken dan is het per nacht een koopje. Zeker als je dat afzet tegen het bedrag dat je neergelegd hebt voor je tent.Pathfinder_II schreef:Maar een Terra Nova zeiltje op maat is €45 :shock:Wouter
Ik ervaar het grootste voordeel van de HB footprint dat je hem vast kunt knopen (houtje touwtje) aan de tent. 5 Haringen eruit, 2 stokkenspanner los, 2 stokken eruit en dan de tent proppen in de zak. Eventueel het grondzeil dubbel vouwen zodat de "vieze" delen tegen elkaar zitten. Je bent zo weg en het opzetten is net zo makkelijk en snel. Buitentent, binnentent en grondzeil/tentluier blijven aan elkaar zitten. Zo droog ik de tent ook thuis en eventueel zet ik hem onderweg op of hang em uit om te drogen in een pauze.Wij hebben onlangs de Hilleberg Nallo 3 GT gekocht en een bijpassend grondzeil.
Voordeel van dat dunne landbouwplastic is dat het zwart is, dat droogt veeel sneller in de zon. Ervaring: 1x doorzichtig plastic meegenomen naar de Eiffel, beetje regen, doen we nooit meer.Pathfinder_II schreef:Drie jaar lang een stuk doorzichtig landbouwplastic onder mijn perry sport tentje gehad.
Wij laten het uitsteken buiten de binnentent. Gaat er water staan in een kuil waar toevallig je tent staat, of staat de tent op een hellend vlak, dan blijft je binnentent lekker droog en 's ochtend bij het oppakken blijft niet de hele gras, bladeren en modder bende aan het kuipzeil van je tent hangen (opbergen in een drysack) . Grondzeil moet wel binnen de buitentent vallen (let op de windrichting) want anders regent het op je grondzeil en komt er juist water tussen het grondzeil en de binnentent.Monique Fiets schreef:Hoeveel centimeter moet het uitsteken of juist niet uitsteken?
marjan schreef:Ik heb de fietshoes voor in het vliegtuig als grondzeil gebruikt,mn neergelegd onder de plek waar m'n slaapmatje lag.en om te zitten gebruik ik al jaren zo'n klein zitmatje wat je zo grot/klein als je broekzak kan vouwen.Beviel zeer goed.
gr,Marjan.
marjan schreef:Ik heb de fietshoes voor in het vliegtuig als grondzeil gebruikt...