Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frame poederlakken en vernissen - Forum Wereldfietser

Frame poederlakken en vernissen

Enkele weken geleden hebben we tegen een goed prijsje een tweedehands tandem op de kop kunnen tikken. Nu willen we het frame herspuiten en ik heb begrepen dat voor fietsen poederlak wordt gebruikt omwille van de hardheid. Is het dan nog nodig om er nadien een vernislaag op het frame aan te brengen?

Heeft er trouwens iemand ervaring met autolak i.p.v. poederlak om een frame te lakken?
Ik geloof dat op het moment natte lak ("verf") als de beste oplossing geldt vanwege de anti corrosie werking, gevolgd door een transparante poedercoating als bescherming tegen krassen. Enkel poedercoating schijnt toch wel vrij snel te kunnen gaan roesten.
Wim
Poedercoating is keihard, en roest krijgt geen kans. Heb verschillende motorfietsframes laten poedercoaten. Het frame van mijn huidige motorfiets is 20 jaar geleden gepoedercoat en dat ziet er nog steeds perfect uit.

Nadeel (tegenover gewoon spuitwerk) is dat het frame echt helemaal kaal moet zijn en dat je alles (balhoofd etc.) netjes moet afdoppen.
Gerwald schreef:Poedercoating is keihard, en roest krijgt geen kans. Heb verschillende motorfietsframes laten poedercoaten. Het frame van mijn huidige motorfiets is 20 jaar geleden gepoedercoat en dat ziet er nog steeds perfect uit.
je hebt of mazzel, of niet goed gekeken. Poedercoat levert een slagvaste laag op, maar de corrosiebescherming is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de voorbewerking, de kwaliteit van de poedercoat en of de lak juist is uitgehard. Een fietsframe stelt heel andere eisen dan een kantoorkast, en het werk van veel poedercoaters is dan ook matig.

Poedercoat zal meestal niet loslaten, maar onder de laag kunnen zich aardige roesttaferelen afspelen. Met alleen transparant gaat het roesten veel harder maar kun je het goed zien :shock:

Afbeelding

Nadeel (tegenover gewoon spuitwerk) is dat het frame echt helemaal kaal moet zijn en dat je alles (balhoofd etc.) netjes moet afdoppen.

Ook voor natlak geldt dat demonteren minder werk is dan onderdelen afplakken.

Poedercoat heeft minder glans (ook als je een blanke toplaag toepast) en de kleuropties zijn beperkter. Maar omdat het tijdrovende schuurwerk tussen de lagen vervalt is het wel veel goedkoper
m-gineering schreef:
je hebt of mazzel, of niet goed gekeken. Poedercoat levert een slagvaste laag op, maar de corrosiebescherming is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de voorbewerking, de kwaliteit van de poedercoat en of de lak juist is uitgehard. Een fietsframe stelt heel andere eisen dan een kantoorkast, en het werk van veel poedercoaters is dan ook matig.

Poedercoat zal meestal niet loslaten, maar onder de laag kunnen zich aardige roesttaferelen afspelen. Met alleen transparant gaat het roesten veel harder maar kun je het goed zien :shock:
Laten we het dan op mazzel houden ;-) Ik ben veel bezig met de restauratie van oldtimer motorfietsen, en in de 'oldtimerwereld' is het vrij normaal om je frame te poedercoaten, ik ken geen beter alternatief.

Ook voor natlak geldt dat demonteren minder werk is dan onderdelen afplakken.
Maar bij natlak hoef je niet bang te zijn voor een dikke laag lak in je balhoofd, boutgaten etc. --> bij poedercoaten moet je alle 'gaten' afdoppen.
Gerwald schreef:Maar bij natlak hoef je niet bang te zijn voor een dikke laag lak in je balhoofd, boutgaten etc.
[ervaring]Als je een reparatie door Gazelle laat uitvoeren wel.[/ervaring]
Grappig om na een aantal jaren te horen dat mijn gevloek toen ik destijds de cups er weer in mepte terecht was.
Leon
Ik heb begin dit jaar m'n fietsframe laten stralen + poedercoaten.

Het ziet er mooi uit! (mijn mening, mat-zwart)

Één van de lagercups kwam zónder afplaktape terug, moest ik dus schoonmaken. Grrr.
Later vanwege vermissing van een ring tussen een lager en het balhoofd een hele nieuwe balhoofdset erin geslagen.

Ben benieuwd hoe lang ik er plezier van ga hebben.
Roesten wordt lastig; het is een aluminium frame.

Groet, victor.