Gerwald schreef:Poedercoating is keihard, en roest krijgt geen kans. Heb verschillende motorfietsframes laten poedercoaten. Het frame van mijn huidige motorfiets is 20 jaar geleden gepoedercoat en dat ziet er nog steeds perfect uit.
je hebt of mazzel, of niet goed gekeken. Poedercoat levert een slagvaste laag op, maar de corrosiebescherming is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de voorbewerking, de kwaliteit van de poedercoat en of de lak juist is uitgehard. Een fietsframe stelt heel andere eisen dan een kantoorkast, en het werk van veel poedercoaters is dan ook matig.
Poedercoat zal meestal niet loslaten, maar onder de laag kunnen zich aardige roesttaferelen afspelen. Met alleen transparant gaat het roesten veel harder maar kun je het goed zien
Nadeel (tegenover gewoon spuitwerk) is dat het frame echt helemaal kaal moet zijn en dat je alles (balhoofd etc.) netjes moet afdoppen.
Ook voor natlak geldt dat demonteren minder werk is dan onderdelen afplakken.
Poedercoat heeft minder glans (ook als je een blanke toplaag toepast) en de kleuropties zijn beperkter. Maar omdat het tijdrovende schuurwerk tussen de lagen vervalt is het wel veel goedkoper