Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanschaf nieuwe fiets woon-werkverkeer - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Aanschaf nieuwe fiets woon-werkverkeer

Moet je vel het voortandwiel vervangen (is nu 45T, Chaingliders zijn 44,42 of 38), en controleer of de achtervork niet te kort is
Thanx Marten :lol: .
Inderdaad, ik heb helemaal niet perse een wereldfiets of vakantiefiets nodig. Mijn oorspronkelijke vraag was dan ook eigenlijk of ik mijn geld aan een van de bekende standaard merken (Gazelle etc..) moet uitgeven, of dat ik voor hetzelfde geld betere kwaliteit kan krijgen bij een minder bekend merk. De features van een normale stadsfiets zijn meer dan toereikend voor mijn toepassing. En een bagagedrager, verlichting en slot zijn eigenlijk wel een must voor het normale stadfiets-gebruik.
kvd schreef:Inderdaad, ik heb helemaal niet perse een wereldfiets of vakantiefiets nodig. Mijn oorspronkelijke vraag was dan ook eigenlijk of ik mijn geld aan een van de bekende standaard merken (Gazelle etc..) moet uitgeven, of dat ik voor hetzelfde geld betere kwaliteit kan krijgen bij een minder bekend merk. De features van een normale stadsfiets zijn meer dan toereikend voor mijn toepassing. En een bagagedrager, verlichting en slot zijn eigenlijk wel een must voor het normale stadfiets-gebruik.
De meeste lezers op dit forum zijn volgens mij niet zo gecharmeerd van de Hollandse standaardtraktor met lichtgewicht aluminiumframe van 5 kilo, genoeg overbodig design in kunststof om een vuilniszak mee te vullen en andere features. De suggesties gaan dan al gauw in de richting van iets leukers.
Wil je toch een hollandse stadsfiets dan zou ik ook naar de kleintjes zoals Azor, Multicycle etc kijken voor je iets van de grote drie koopt
m-gineering schreef:
kvd schreef:Inderdaad, ik heb helemaal niet perse een wereldfiets of vakantiefiets nodig. Mijn oorspronkelijke vraag was dan ook eigenlijk of ik mijn geld aan een van de bekende standaard merken (Gazelle etc..) moet uitgeven, of dat ik voor hetzelfde geld betere kwaliteit kan krijgen bij een minder bekend merk. De features van een normale stadsfiets zijn meer dan toereikend voor mijn toepassing. En een bagagedrager, verlichting en slot zijn eigenlijk wel een must voor het normale stadfiets-gebruik.
De meeste lezers op dit forum zijn volgens mij niet zo gecharmeerd van de Hollandse standaardtraktor met lichtgewicht aluminiumframe van 5 kilo, genoeg overbodig design in kunststof om een vuilniszak mee te vullen en andere features. De suggesties gaan dan al gauw in de richting van iets leukers.
Wil je toch een hollandse stadsfiets dan zou ik ook naar de kleintjes zoals Azor, Multicycle etc kijken voor je iets van de grote drie koopt
Hoewel multicycle volgens mij een prima (Hollands) merk is heeft ook deze volgens mij voldoende overbodig plastic om je vuiniszak mee te vullen :wink: en waarschijnlijk niet veel goedkoper.
Azor zou een betere keuze zijn? Zijn er nog andere (betere) alternatieven voor de grote merken?
Als je een gewone Hollandse fiets wilt hebben dan lijkt Azor me zowat de beste keus. Alles is net een beetje beter, en niet duurder.
Wim
kvd schreef:Aantal km's is beperkt, ongeveer 50 km/week woon-werk verkeer.
Wat ik zou doen is, een goede fietsenmaker zoeken in de buurt,
kijken welke merken hij verkoopt, en dan daaruit mijn keuze maken.
Voor 10km's per dag te fietsen zijn alle nieuwe fietsen vanaf een
500€ goed.
Zorg er wel voor dat je fiets de juiste maat heeft. Dat is de grootste fout
die er gemaakt wordt. De meeste fietsenmakers willen namelijk een fiets
verkopen uit hun stock.
Bedankt voor alle reacties.

Ik heb alle eisen en mogelijheden nog even op een rijtje gezet en ben uitgekomen op deze twee fietsen:

Stevens Courier
http://www.stevensbikes.de/2009/index.p ... bik_id=626

Stevens Elegance
http://www.stevensbikes.de/2009/index.p ... bik_id=628

Zaterdag ga ik deze in het echt bekijken en een proefritje maken.
Beide fietsen die je laat zien hebben voorvering. Bij woon-werk is dat gewoonlijk niet nodig (tenzij er een bonkig pad in je route zit). Als er geen lockout op zit - er staat bij 'verstelbaar' en ik weet niet of dat hetzelfde is - kost het extra energie en het is in elk geval extra gewicht, het slijt meer dan een vaste vork en vergt beperkt onderhoud. Ik zou eerder voor zoiets (aangekleed met spatborden en drager) of zoiets gaan.
Die Elegance heeft bovendien de gewone Nexus naaf en niet de betere premium.
Ja, de City Flyer was al eerder voor bij gekomen, maar naast de 'touring kit' (bagagedrager+spatboard) zal er ook nog een kettingbeschermer, verlichting (+dynamo) en slot op moeten komen. Ik weet eigenlijk niet of dat allemaal wel goed mogelijk is?

De Courier SL is ook een erg mooie fiets, maar helaas buiten budget. Eigenlijk zou een 'gewone' Courier zonder verende voorvork de meest ideale fiets zijn, maar die zit niet in het assortiment.

Elegance heeft inderdaad wat mindere kwaliteit onderdelen, maar dat komt ook in de prijs terug.
Voor de bevestiging van accesoires zijn allerlei beugeltjes in de handel, dus dat moet lukken. Overleg eens met je fietsenmaker.
kvd schreef:
Elegance heeft inderdaad wat mindere kwaliteit onderdelen, maar dat komt ook in de prijs terug.
Maar is meer dan goed genoeg voor die paar km's, ik zou me daar geen zorgen over maken.
Zorg er wel voor dat je de juiste maat koopt.
Ik heb uiteindelijk vanmiddag na een proefrit een Stevens Courier gekocht.

Iedereen van harte bedankt voor de goed input en ideeen!
Ik hoop dat je blij bent met je aankoop.

Ik rij sinds 3 jaar op een KTM (nee geen motor) Veneto 8 light en dit is een zeer prettige woon werk fiets.
8 versnellingen shimano(Nexus premium). Naafdynamo ( Shimano 72 , na een ongeluk afgelopen okt vervangen door een 80 )die ook het achterlicht voed, en erg licht ( 15,iets kilo).

Voor jou niet meer nuttig maar wel voor iemand die dit nog leest...

Groet Han