Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanschaf nieuwe fiets woon-werkverkeer - Forum Wereldfietser

Aanschaf nieuwe fiets woon-werkverkeer

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets voor dagelijks woon-werkverkeer en incidenteel een weekendtochtje. Een fiets moet voor mij vooral praktisch zijn en is (nog) niet perse bedoeld als sport of hobby. Enig comfort (7 versnellingen, verkende vork/zadelpen) is wel welkom. Met dit soort eisen en geen ervaring kom je al snel bij een stadsfiets van een van de 'bekende' merken; Gazelle, Batavus, Giant, enz...

Als ik iets verder zoek blijken er ook een hoop (voor mij) minder bekende merken te zijn die in dezelfde prijscategorie fietsen aanbieden (bijv Stevens). Het is echter zeer moeilijk om een goede vergelijking te vinden van al deze merken.

Mijn vraag is daarom als volgt: loont het met mijn eisen de moeite (prijs/kwaliteit) om mijzelf verder te verdiepen in de minder bekende merken, of zal ik uiteindelijk toch uitkomen bij een bekend merk? Welk merk zou goed bij mijn eisen passen? Budget is trouwens max. €750,-

Alvast bedankt voor de reacties!
In deze prijsklasse is een verende voorvork meestal meer ballast dan dat het ding iets doet. Zoek verder eens op dit forum naar de Fahrradmanufaktur T 400.

Er zijn verschillende forumleden die deze fiets als budgetoplossing promoten voor een vakantiefiets. Al denk ik wel dat dit net even boven jouw budget ligt. Echter dan heb je wel een goede fiets en geen marketing geval die er leuk uitziet in de winkel maar verder moeilijk te onderhouden is.

Als ik uit eigen ervaring en wel een beetje overdreven iets mag opmerken.
Ieder nieuwe (stads)fiets rijd heerlijk als hij nieuw is. En naar een paar maanden rijdt zo' n fiets toch ook wel weer erg vergelijkbaar met je oude fiets. Dan is de fiets vuil en loopt de hele zaak niet soepel meer. Het verschil met een vakantiefiets is dat deze zelfs na jaren nog lekkerder rijdt dan willekeurig welke nieuwe stadsfiets.

Het verschil zit voornamelijk in het gemak van het onderhoud. Een stadfiets heeft zoveel toeters en bellen.. Als je dat na een jaar uit elkaar haalt krijg je het in veel gevallen slechts met veel moeite inelkaar. Een vakantiefiets daarentegen is geoptimaliseerd om in verwegiestan met beperkte middelen tot een oplossing te kunnen komen.
De bekende Nederlandse merken leveren meestal zware fietsen van aluminium met overbodige verende voorvorken, verende zadelpennen die binnen de kortste keren speling vertonen, brakke zadels, rollerbrake remmen die het niet lang volhouden en die warm lopen als je een echte helling af fietst. Kortom, ik vind het bijna allemaal rommel. De enige vaderlandse fiets die in zijn soort goed is is de klassieke stalen fiets met terugtraprem. Die is niet geschikt voor lange ritten of voor tochten, maar voor elke dag een paar kilometer heb je een probleemloze oplossing.
Wil je iets meer dan kom je inderdaad uit bij Duitse merken als Fahrradmanufaktur. Hun 28 inch T300 serie en de 26 inch T400 serie zijn uitmuntend afgewerkte en zeer functionele fietsen waar je ook echt mee kunt fietsen. Kies de uitvoeringen met 8 of 9 versnellingsnaven als je echt een woon werk fiets bedoelt. Kies de 27 speed derailleur versies als je ook buiten Nederland met vakantie wilt. Die laatse behoeven natuurlijk wel wat extra onderhoud, maar als je dat zelf doet (het is niet moeilijk) blijft het best betaalbaar. Kies de 28 inch T300 versies als je vooral over gladder asfalt wilt rijden, kies de 26 inch T 400 versies als je ook over slechter wegdek gaat rijden, of zelfs over onverharde wegen (zoals op veel fietsvakanties), en als je het comfort zoekt van wat bredere banden.
Dat comfort noem je uitdrukkelijk, en het is de moeite waard er stil bij te staan, want het is inderdaad belangrijk. Comfort begint bij de juiste maat, dus ga naar een winkel waar ze je echt goed aanmeten. Vanwege het comfort geef ik de voorkeur aan stalen frames, maar het verschil dat dat uitmaakt is niet heel erg groot. Bedenk wel dat alu frames niet echt lichter zijn (deze stalen T 300 en T 400 zijn met hun ruim 16 kilo duidelijk lichter dan de Nederlandse alu trucs van 21 kilo of zo). Vering helpt weinig (vooral voor hele grote hobbels, en nauwelijks bij de kleine hobbeltjes die je vooral tegenkomt),en slobbert trapenergie op. Kijk maar eens naar een stevig trappende fietser op zo'n fiets met verende voorvork. De voorkant gaat op en neer in het ritme van het trappen. Wie denk je dat daarvoor de energie levert? Brede banden geven veel meer comfort, en rijden tegenwoordig niet zwaarder. Probeer eens een fiets met 50mm Schwalbe Big Apple banden, en je zult versteld staan.
Helaas zijn deze fietsen wel iets duurder dan het budget dat je noemt. Bedenk echter dat je veel maar dan ook veel meer kwaliteit koopt, met een ruim grotere levensduur, en een veel bredere inzetbaarheid.
Wim
kvd schreef:Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets voor dagelijks woon-werkverkeer en incidenteel een weekendtochtje. Een fiets moet voor mij vooral praktisch zijn en is (nog) niet perse bedoeld als sport of hobby. Enig comfort (7 versnellingen, verkende vork/zadelpen) is wel welkom. ... max. €750,-
Als je redelijk normale lichaamsmaten hebt en genoegen neemt met een niet van nieuw te onderscheiden tweedehandsje heb je erg veel keuze bij veel fietsenmakers in middelgrote niet-studentenplaatsen.
Leon
Dit T-300 is inderdaad een prima fiets, als je 'm te duur vindt dan is misschien de http://www.stevensbikes.de/2009/index.p ... lang=de_DE een optie, prima fiets, wel alu frame en geen vering.
Zoals Leon al aangaf: dan is er nog de optie van een goede gebruikte fiets :!:
Als je denkt een bedrag van € 750,- te besteden is er heel veel moois te koop, waarop nauwelijks gefietst is!
Kijk bijvoorbeeld eens op Marktplaats naar Koga Miyata of Santos..(er staat b.v. een Santos STR01, 61 cm. in Groningen... hoogste bod...? gauw kijken!)
Maar ik weet zeker dat je bij een goede gebruikte fiets binnen je budget blijft en geld overhoudt voor b.v. nieuwe banden, ketting en cassette... zelfs evt. voor een goede verende zadelpen!
Je kunt natuurlijk ook een aantal goede rijwielzaken aflopen om te zien wat daar te koop is, kun je meteen nieuw en gebruikt vergelijken, ook qua prijs.. :roll: Dan natuurlijk wél appels met appels en peren met peren vergelijken!
En het allerbelangrijkste: zorg dat je een passende fiets krijgt! (nou ja... koopt natuurlijk.)
Allemaal hartelijk dank voor de zeer goede input! Ik ga waarschijnlijk niet voor een gebruikte fiets, zoals ik al aangaf is fietsen (nog) geen echte hobby, en wil ik dus ook het bijbehorende klussen tot een minimum beperken. Ik vind het echter zonde om mn geld uit te geven aan een bepaald merkje of kleurtje zonder daarvoor goede kwaliteit te krijgen.
kvd schreef:... wil ik dus ook het bijbehorende klussen tot een minimum beperken. ...
In dat geval zijn er twee opties:
1. Neem een fiets met een dichte kettingkast, een naafversnelling, wel een naafdynamo, spijkerproofe banden, geen verende zadelpen, geen leren zadel, en geen verende weetikveelwatallemaal.
2. Koop een fiets met derailleurs en open ketting en gooi die na twee winters in de container, maar zelfs dan zul je de ketting moeten smeren om dat te halen.
Leon
kvd schreef:Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets voor dagelijks woon-werkverkeer en incidenteel een weekendtochtje.
De vraag is natuurlijk, over hoeveel woon/werk km's gaat het?
Dit maakt heel veel verschil............
Hallo,

Kijk ook op marktplaats, ik heb daar mijn Gazelle vandaan en moet zeggen niets mis mee, wel even zoeken en geduld hebben tot de goede fiets voorbij komt.
En als ik zie hoe hij zich houd prima 4 dagen per week 16 km in weer in wind ook met de sneeuw en niet vergeten de pekel.
Inderdaad dichte ketting kast met naaf versnelling en naafdynamo zijn ideaal.
susses bij het verder zoeken.

martin
Leon, Je bent te somber over een fiets met derailleur Ik heb hier nog een nu negen jaar oude intensief gebruikte Giant woonwerk etc fiets staan met derailleur. Die fiets heeft meer dan de helft van de tijd 's nachts buiten gestaan, en is in weer en wind gebruikt, zomer en winter. Het onderhoud is beperkt geweest, zal ik maar zeggen. Wel heb ik met een zekere regelmaat ruim olie op de ketting gedaan. De 8sp cassettes hielden het met dure kettingen een kilometer of 5000 uit. Behalve cassettes, banden, kettingen, remblokjes en kabels heb ik het goedkope balhoofd moeten laten vervangen, de crankset (vanwege de bladen), de achterrem (alivio V brake), en hebben we een keer een nieuw achterwiel moeten laten maken. Maar realiseer je wel dat deze fiets jarenlang dagelijks gebruikt werd met twee kinderen in zitjes, plus bagage/boodschappen. Ik vind het geen slechte score. Nu de kinderen wat groter zijn (en we dus meer tijd hebben) en we veel duurdere fietsen hebben doe ik meer aan onderhoud. De Santos vakantiefiets van mijn vrouw wordt door haar dagelijks gebruikt, en daar hoef ik echt niet meer aan te doen dan om het andere jaar of nog minder vaak een nieuwe cassette plus ketting te monteren. En met de oliekan langs de ketting, natuurlijk. Deze fiets staat wel binnen overigens.
Kortom, zo erg is het nu ook weer niet. Toch zou ook ik voor een echte woon werkfiets liever een naafversnelling hebben. Tochtjes in Nederland kun je er ook prima mee maken. Maar als het echte klimmen aan de orde is, dan kom je niet heel ver, zeker niet met bagage.
Wim
Leon,
Ik heb geen problemen met af en toe de ketting te smeren en de fiets bijv. schoon te houden, maar ik zal er bijvoorbeeld niet elk weekend aan zitten te klussen.

Ik ben ondertussen wel erg geinteresseerd geraak in de door whave genoemde Stevens Cityflyer. Heeft een naafversnelling, is zeer licht, er is een 'tracking' set (bagagedrager) beschikbaar en de prijs is zeer interessant. Zijn er nog anderen die ervaring met deze fiets hebben of specifieke voor/nadelen kunnen noemen?
Er zijn een paar dingen waar ik bij deze fiets niet van houd. Allereerst het alu frame, maar dat is een kwestie van smaak. In de tweede plaats de smalle banden (minder comfort, maar vast wel enigszins aan te passen). In de derde plaats het geintegreerde balhoofd (kwetsbaarder). In de vierde plaats wat zo te zien externe trapaslagers zijn (kwetsbaar). In de vijfde plaats het ontbreken van een naafdynamo. Tegen de tijd dat je deze fiets van bredere banden, verlichting, spatborden en een achterdrager hebt voorzien ben je heel wat geld kwijt, en is de fiets vast vrijwel even zwaar als de T300. En dan heb je ook nog geen Magura hydraulische remmen, maar gewone Shimano v brakes.
De Stevens Courier SL is overigens vermoedelijk dezelfde fiets, maar dan aangekleed met alles wat je nodig hebt - voor 849 euri. Ik zag een T300 nexus staan voor 899. De fietsen zijn duidelijk vergelijkbaar, met een iets degelijker afmontage bij de wat zwaardere T 300.
Wim
kvd schreef:Leon,
Ik heb geen problemen met af en toe de ketting te smeren en de fiets bijv. schoon te houden, maar ik zal er bijvoorbeeld niet elk weekend aan zitten te klussen.
Meer hoef je ook eigenlijk niet te doen.
Ieder weekend klussen is echt onzin, dat doet niemand.

Er wordt op dit forum wat negatief gedaan over derailleurfietsen. Voor sommigen is de Rohoffnaaf de heilige graal van de fakantiefiets. Voor jou is dit echter geen optie. Een Rohoffnaaf kost evenveel of meer dan wat jij voor jouw fiets wilt uitgeven. Een derailleurfiets na een paar jaar weggooien is absurd.

Als hier op het forum over meer onderhoud van een derailleurfiets wordt gesproken dan betekend dat met mijn eigen fiets in de praktijk dat jaarlijks de ketting wordt vervangen. En om de drie, vier jaar worden de achtertandwielen vervangen. Voor een fietsenmaker is dit een werkje van niks.
Bovendien zou je voor een woon- werk fiets de ketting gewoon kunnen laten voor wat het is. Na een aantal jaren moet je dan de ketting tegelijk met de tandwielen vervangen. (Afhankelijk van de omstandigheden doe je dan vier of vijf jaar met tandwielen en ketting).

Nexus naafdynamo en naafversnelling worden op dit forum afgeraden voor vakantiefietsen, omdat het onvoldoende duurzaam is. Wanneer je dat binnen jouw budget zou moeten gaan vervangen dan overschrijden de kosten de dagwaarde van de fiets. Dit juist in tegenstelling tot een derailleurfiets.
De vraag over het aantal kilometers per dag/week is niet beantwoord. Mijn kettingen slijten niet van het verstrijken van de tijd, maar van fietskilometers.
Aantal km's is beperkt, ongeveer 50 km/week woon-werk verkeer.
Dat is inderdaad weinig: ongeveer hetzelfde als bij mij. Ik doe dat op een goede tweedehands Gazelle met terugtraprem (onderhoud, wat is dat?). Het enige wat eraan mankeert is dat die fiets van de generatie is die nog geen naafdynamo heeft. Anderzijds, als Gazelle een naafdynamo monteert dan is het bijna steeds de goedkoopste Shimano, en die hoef ik niet. Als je vlot en lekker wilt fietsen op zo'n stadsfiets, dan is de keuze voor (duurdere) lekkere banden doorslaggevend, en veel belangrijker dan gewicht.
Kortom, met deze afstanden kun je ook kiezen voor een heel simpele woon werk fiets, en je eigenlijke geld besteden aan een mooie vakantiefiets.
Wim
Volgens mij heb je voor dat werk een prima fiets aan die Stevens City Flyer (of de door Wim genoemde Courier SL). Daar heb je geen "wereldfiets" voor nodig.
De Nexus naaf is de Premium. Wel wordt dat ook, vooral bij slecht weer, ketting schoonmaken en smeren... net als bij een derailleurfiets: géén gesloten kettingkast.
Waarschijnlijk is het verstandig om voor woon- werkgebruik wel de touring kit te laten monteren op de City Flyer, de Courier Sl is compeet, zelfs als het onderweg donker wordt :idea:

Toch denk ik dat je langer plezier zou hebben van een goede gebruikte fiets (waarschijnlijk voor nog wat minder €.... ) zonder de nadelen van deze Stevens modellen, die Wim in zijn laatste HERSTEL! één na laatste posting noemde...
Wel wordt dat ook, vooral bij slecht weer, ketting schoonmaken en smeren... net als bij een derailleurfiets: géén gesloten kettingkast.
Ha Dick, ik heb het idee dat je op beide Stevens fietsen wel een chainglider kwijt kan, prijs wordt wel iets hoger maar je hoeft wat minder vaak te poetsen. De T300 van FM heeft zo'n ding.
whave schreef:
Wel wordt dat ook, vooral bij slecht weer, ketting schoonmaken en smeren... net als bij een derailleurfiets: géén gesloten kettingkast.
Ha Dick, ik heb het idee dat je op beide Stevens fietsen wel een chainglider kwijt kan, prijs wordt wel iets hoger maar je hoeft wat minder vaak te poetsen. De T300 van FM heeft zo'n ding.
Moet je vel het voortandwiel vervangen (is nu 45T, Chaingliders zijn 44,42 of 38), en controleer of de achtervork niet te kort is