Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring met een tarp! - Forum Wereldfietser

Ervaring met een tarp!

Hallo,

Het lijkt me handig om buiten een licht tentje ook een tarp mee te nemen.
Nu heb ik hier totaal geen ervaring mee.
Zijn die tarpen bij elke tent te gebruiken?

Groeten, Rob
Tarp??? Ik heb een veel betere oplossing! :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Deze "tarps" stonden voor me klaar! Je zet je Robens tentje ernaast.... en klaar is Rob(ens :wink: ).
Persoonlijk heb ik zelf vaak enkel en alleen een tarp bij me, maar zo ver ik heb meegemaakt ben ik de enige die dit in ieder geval op een event heeft gedaan.
Ik gebruik een Golite Lair 1 tarp die zeer goede bescherming geeft en eigenlijk een ouderwets punt tentje is met een open voorkant en zonder grondzeil.
Ik heb ook nog een lichtere tarp (Oware Cattarp 1) wat eigenlijk een rechthoekige lap doek is met wat afspanpunten.
Ik heb zelf nooit een tarp gebruikt in combinatie met een tent, maar volgens mij is een wing geschikter voor gebruik met een tent.
Een wing is meer een soort dierenhuid qua vorm en zou zich daarom beter laten combineren met een boogstoktent.

Groeten,

Martijn
Een tarp is een stuk tentzeil die je op iedere manier die je creatieve geestbedenkt, kunt gebruiken. Ik heb er ook één gebruikt op een ultralichte hiketocht in de Franse Pyreneeën in oktober/november. Yep, volop sneeuw. In de schaapherdershutjes hogerop werd het mijn grondzeil i.v.m. schapenkeutels... :?

In principe kunnen ze dus ook bij iedere tent gebruikt worden. Mits je 'm maar zo kwijt kunt zoals je wenst. Zowel de wens als de mogelijkheden kunnen iedere keer weer anders zijn.

Overigens zijn er 2 soorten/modellen: vierkante tarps, en "dierenhuid"-gevormde 'wings'. De laatste versie is bedoeld als verlenging van boogtenten.

Tijdens een regenachtig ATB-weekendje in zuid-Limburg kan het er dan ongeveer zo uitzien:
Afbeelding

Zoals je ziet heeft de getoonde tent ook een voorluifel. Op trektocht kun je natuurlijk ook dááronder eten. Op een (verregend) ATB-weekendje kun je het allemaal wat luxer doen, net zoals bij een oud-en-nieuw vieren op een paalkampeerplaats... :D
Mijn tarp/wing weegt 600 gram, en die neem ik niet mee als ik op de fiets ga. Als we eens een jaartje met de auto gaan (wandelen), dan neem ik hem wèl mee. Ik gebruik hem i.c.m. een koepeltent. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe wel blij was wanneer ik hem mee had: op regenachtige avonden in Noorwegen, maar ook op verschroeiend hete dagen in Spanje als de tarp schaduw gaf.

Dus handig is het zeker, maar je moet je wel afvragen of je het extra gewicht mee wil nemen.
Ik gebruik soms ook een wing (dierenhuidvorm) i.c.m. koepeltent. Het handigst is eigenlijk om hem los op te zetten, met één kant aan een boom of iets anders geknoopt. Dan blijft je tent makkelijker toegankelijk en heb je wel profijt van het afdak, dat je ook wat hoger kan ophangen. Inderdaad vooral handig bij slecht weer of juist als je schaduw wilt maken. Ook handig als 'garage' wanneer je met een fietskar op pad gaat.
Pas geleden op een weekendje "vuur en bivak" het nut geleerd van een vierkante tarp, die geeft veel meer mogelijkheden om een shelter te bouwen dan een rechthoekige. Handig is ook als er dan over de middellijn een stuk of vijflussen zijn bevestigd.

Door een punt hoog, diagonaal tegenoverliggende laag, krijg je een soort a-frame en met een lus van de middelijn kun je via een stok meer ruimte creeren door het midden omhoog te trekken via een lijn die over de stok loopt die achter het laagste bunt staat. Lastig zo voor te verwoorden. Maar het ziet er fantastisch uit als je een een boom ter beschikking hebt. :)
Hallo Rob,

Zelf gebruik al jaar en dag een 'custom' tarp van Lowland. Gemaakt van hetzelfde doek als firma's Hilleberg en anderen voor hun buitendoek gebruiken.
Donkergroen omdat ik het gebruik op plekken waar je beter niet opvalt.. :)
In combinatie met fietskamperen minder gebruikt en geef ik de voorkeur aan een tent. Al dan niet een geodeet (koepel).
Mocht je er een willen aanschaffen is een ruime afmeting te verkiezen boven een kleinere ondanks het feit dat ze iets zwaarder wordt. Je kunt dan namelijk als het echt niet anders kan een deel van je tarp als grondzeil gebruiken..
Mijn tarpje meet overigens 3x4 en gebruik ze in combinatie met een 'waslijn'.
Als het nodig blijkt zijn stevige takken zijn toch wel voorhanden .


Yohta
Roald schreef:Lastig zo voor te verwoorden.
"Halve frietzak-vorm" is toch niet zo'n moeilijke woordcombinatie... :wink: :D

Dat is inderdaad het handige van bijv. 3x3m: met 2 naast elkaar en een licht grondzeiltje erbij kom je dan heel licht een heel eind. Zeker als het nylon met siliconencoating is (550 gram? Grondzeiltje zo'n 850gr, dus een 2-persoons onderkomen voor zo'n 1400 gram?).
Ik heb zelf deze tarp:
http://www.backpackinglight.com/cgi-bin ... x_pro.html
Weegt 176gram inclusief 8 Aircore Nano scheerlijnen.
Dan heb ik nog twee alu tarpstokjes van 241gram en een 220x60cm Tyvek grondzeiltje van 124gram.
Ik zet de boel vast met Vargo Titanium Shepherd Hooks haringen, 8 stuks a 6.2gram stuk. (ook handig op de BBQ trouwens...)
Deze setup bevalt met prima, maar voor slechter weer neem ik m'n Golite Lair 1 tarp mee, die weegt totaal 297gram en de rest vand e setup is dan gelijk.

Groet,

Martijn