Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshandvatten - Forum Wereldfietser

Fietshandvatten

Hallo...,
Momenteel fiets ik met een vlinderstuur naar volle tevredenheid. Er is wel één probleem nl.: handvatten. Momenteel zitten er schuimrubberen handvatten op die als het droog weer is en ik zelf niet erg tanspireer gewoon lekker aanvoelt. Het grootste probleem is zodra het regent of wanneer ik transpireer, en dat heb je al heel snel in de tropen, het materiaal alle vocht opzuigt als een spons waardoor de handvatten gewoon loskomt van het stuur wat daardoor niet prettig aanvoelt.
Nu zocht ik een vervanger daarvoor en dacht daarbij aan een stuurlint. Mijn vraag: "wat is een goede stuurlint of is er überhaupt alleen maar één soort"? Of zijn er andere alternatieven :?: "

Wim
Vroeger had je echt lint, eventueel met schellak behandeld. Het alternatief was echt kurk. Dat is mooier en comfortabeler. Zelf heb ik een licht dempend kunststof stuurlint. Dat is minder klassiek dan kurk of het dure leer, maar wel het meest praktisch.
Wim
Wim Tjan schreef:"wat is een goede stuurlint of is er überhaupt alleen maar één soort"? Of zijn er andere alternatieven :?: "
Hallo Wim,
Het nadeel van (dun) stuurlint is dat het stuur er nog dunner van wordt. Voor mijn handen met handschoenmaat 12 is het toch vaak al behelpen. Ik denk met weemoed aan de dikke giek van mijn vreegere surfplank.
Dus ik heb ook foam op mijn fietsstuur. Er is dan wel foam en foam. Een van de beter soorten is van Grab-on. Dat is wat harder en ruwer dan het sponzige spul wat bij nattigheid vanzelf van het stuur afdrijft. Ook wat duurder.
Succes,
Leon
Dat is ook een kwestie van voorkeur. Ik heb niet bepaald de kleinste handen, maar wel het liefst een dun stuur met lint (leder) of dunne handvatten.

.tsooJ
Ik heb ook zo'n stuur gehad. Zomers handschoenen aan helpt wel tegen het bezweette schuim, maar bij regen, 's ochtends dat ijskoude stuur? Nee dat was niet prettig. Heb ook gedacht aan een stuurlint maar dat is er nooit van gekomen. Ondertussen heb ik een andere fiets met een ander stuur dus is het geen issue meer.
Alien schreef:Dat is ook een kwestie van voorkeur. Ik heb niet bepaald de kleinste handen, maar wel het liefst een dun stuur met lint (leder) of dunne handvatten.
.tsooJ
Je bent dan ook een Alien :shock:
Marianne schreef:Ik heb ook zo'n stuur gehad. Zomers handschoenen aan helpt wel tegen het bezweette schuim, maar bij regen, 's ochtends dat ijskoude stuur? Nee dat was niet prettig. Heb ook gedacht aan een stuurlint maar dat is er nooit van gekomen. Ondertussen heb ik een andere fiets met een ander stuur dus is het geen issue meer.
Hoe werkt dat danbij die andere fiets?
Leon
Leon schreef:Hoe werkt dat danbij die andere fiets?
Leon
Geen vlinderstuur meer, maar recht met "gewone" handvatten
Wim Tjan schreef:waardoor de handvatten gewoon loskomt van het stuur wat daardoor niet prettig aanvoelt.
Leon schreef: het sponzige spul wat bij nattigheid vanzelf van het stuur afdrijft
Er moet één of andere (Snel(le)) manier zijn om dat dat sponzige spul goed om het stuur te bevestigen. Ik heb ook foam op mijn stuur. Na ruim 5 jaar is het wel hier en daar beschadigd en al héél wat keren nat geweest van regen en zelfs zweet :lol: . Er is, ook kleddernat, nooit beweging in te krijgen!

Bedenk ik me opeens: ik heb een probleem als ik het ooit moet vervangen..... :?
Ik heb hetzelfde probleem bij mijn vlinderstuur. Bovendien heb ik van het stallen en schuren allemaal kleine scheurtjes erin. Kortom, als ik het netjes wil houden dan moet ik om het jaar dit schuimrubbertype vervangen.

Nu zijn er van o.a. BBB de leren handvatten te krijgen. (type BHG-29)

http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=19951

Op iedere Koga (en ook ander merken) met vlinderstuur zit tegenwoordig de lederen variant.
Hoe houdt dit zich in de regen ??? en bij hitte??

Kom op koga signature, world traveler's en radonneur gebruikers, laat is wat van je ervaring horen :D

Nadeel is de prijs. Boven de € 40,00 tegen € 6,00 voor het schuimrubbertype.



Groetjes, Gijs
Dick,

Je probleem om dit te vervangen is zeer eenvoudig.

Voorzichtig met een stanley mesje het oude foam verwijderen.

Als je perslucht met een pistool met dunne mond hebt dan tussen het stuur en schuimrubber lucht blazen, en een beetje heen en weer tjotteren en het komt vanzelf op zijn plek.

Ikzelf heb geen perslucht thuis, maar als je de binnenkant van het schuimrubber flink nat maakt met bijv. Glassex dan schuif je 'm er ook op. Kost wel wat meer handkracht maar is ook redelijk te doen. (Tip van een FM)

Groetjes, Gijs

Ik heb nog nooit last gehad dat het met een regenbui ineens ging schuimen. :lol:
Hoi Wim,

Al eens aan Ergon handvatten gedacht?
Afbeelding

John.
Hallo Wim,


Ik herken je probleem. Rijd al jaren op een Traveler en na een tijd is het
foam toe aan vervanging. Bij nat weer reed ik met een soort van sponzen
onder m'n handen. Waardeloos. Orginele foam was op dat moment slecht
te krijgen en heb dus genoegen genomen met een dunnere, kwetsbaarder,
variant. Deze was na enkele maanden reeds gescheurd.
Monteren doe je overigens met WATER.. eventueel druppie dreft toevoegen :D

Maar..
Nu rijdt ik al enige tijd met Brooks stuurlint (leder) en dit bevalt uitstekend.
Voelt warmer aan en is ijzersterk in vergelijking met foam.
'Dode' vingers zijn bij mij nu ook stukken minder.

Het is prijziger als standaard ribbon (ongeveer € 40,00) maar vele malen duurzamer.

Suc6 met je keuze.


Groet, Yohta
Ook lekker. De San Marco lederen handvatten. Kosten ong. 17 Eurie's nieuw.

Afbeelding

Zitten nu op de atb en worden vervangen door Ergon's. Wel een beetje tegenstrijdig als ik dit zo terug lees, maar wil toch voor de meest luxe. Als je een stukje foam afsnijd van je vlinderstuur en je plaatst deze Marco'tjes heb je lekkere stevige (dikke) handvatten.

Je handen zitten toch het meest bij de handels, en als je dan een andere positie kiest op het stuur heb je ook meteen een heel andere grip. En dat is weer lekker voor dooie, krampachtige, tintelende etc vingers.

Om ze te proberen kun je de Marco's aanschaffen bij mij voor... een glimlach. Jep, als je in de buurt woont kun je ze gratis ophalen. Ik stuur ze niet op. Zien er nog als nieuw uit, alleen het logo is een beetje dunnetje's.

En mocht je toch ook voor de Ergon's gaan die bij de rubriek "Te koop" staan, Jammer Joh...die zijn voor mij hihi.
Wat betreft losse handvatten, meen ik op dit forum ergens gelezen te hebben, dat gewone plakband (cellotape, heet dat zo ? ) gewikkeld om je stuur ook helpt. Beetje wasbenzine erover dan lost het plastic op, dus de lijm blijft achter. Handvat er meteen op en, voila, vast als een huis.

Deze tip volgens mij hier ergens gelezen. Van Flip? :D
Er moet één of andere (Snel(le)) manier zijn om dat dat sponzige spul goed om het stuur te bevestigen.
Spuit het stuur in met haarlak, het foam schuift makkelijk over je stuur en na het drogen heb je een milde lijm. Verwijderen gaat, maar niet te makkelijk. Haarlak is ook in kleine flesjes te koop bij de drogist, mocht je het niet zo vaak nodig hebben.
Allemaal bedankt voor jullie response. Eén ding is zeker de zachte foam gaat vervangen worden. Wel wil ik dezelfde dikte aanhouden.
Kortom ik kan een rechte stuur aanschaffen en zijn de mogelijkheden legio.
en/of een van de mogelijkheden die hier eerder zijn geopperd. Ik heb ik ieder geval de tijd tot eind juni want dan ga ik Java en Bali met mijn bezoek vereren :) en hopelijk met minder van de zweet doordrenkte handvatten.

Wim
Yohta schreef:Monteren doe je overigens met WATER.. eventueel druppie dreft toevoegen :D
Die dreft is niet zo'n goed idee. Het gaat namelijk niet weg en de handvatten blijven los zitten. Beter zijn de andere hier benomde opties en/of spiritus.
Leon
Dick Schuurman schreef:Er moet één of andere (Snel(le)) manier zijn om dat dat sponzige spul goed om het stuur te bevestigen.
Eric op de Fiets schreef:Spuit het stuur in met haarlak, het foam schuift makkelijk over je stuur en na het drogen heb je een milde lijm.
Dat was de truc, Eric! :idea:
En bij mij drijft het foam dus niet van het stuur af!
Ik heb ooit in Duitsland mijn foam laten vervangen door rubber. Dus neit alleen handgrepen, maar net zo'n formaat als het foam. Kan het nergens vinden hier in Nl. Iemand een idee?
Leon schreef:
Wim Tjan schreef:"wat is een goede stuurlint of is er überhaupt alleen maar één soort"? Of zijn er andere alternatieven :?: "
Hallo Wim,
Het nadeel van (dun) stuurlint is dat het stuur er nog dunner van wordt. Voor mijn handen met handschoenmaat 12 is het toch vaak al behelpen. Ik denk met weemoed aan de dikke giek van mijn vreegere surfplank.
Dan doe je toch gewoon twee stuurlintjes over elkaar? Sommige veldrijders doen dat ook, om meer 'body' in de hand te hebben. Een standaard zelfklevend stuurlint van tien euro heeft al aardig wat dikte. En met twee over elkaar ben je nog steeds niet zo duur uit als met leer.