Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe licht kan een vakantiefiets eigenlijk zijn - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Hoe licht kan een vakantiefiets eigenlijk zijn

Inmiddels een jaar gelden 2 Van Herwerden fietsen aangeschaft.
Mijn vrouw heeft een Roadmaster C (maatfiets) deze weegt ca. 12 kg
Ik zelf heb een Roadmaster (opbouwfiets) deze weegt ca. 13 kg.

Het zijn beide stalen fietsen, XT afgemonteerd met Magura HS 33 remmen.
Mijn vrouw heeft een 26 inch alu Santos, in een kleine maat, afmontage LX/XT, met HS 33 remmen, TA Vega cranks en stevige banden. Inclusief voor en achter dragers, bidonhouders, stuurtas beugel, fietscomputer, een ringslot, Son verlichting, en een zwaar geveerd Brooks zadel is dat 17 kg.
Mijn eigen wat grotere stalen M-gineering Rohloff fiets weegt vergelijkbaar compleet uitgerust (plus goede fietspomp) ook precies 17 kg. Wel heb ik er op dit moment iets lichtere banden op zitten.
Zonder verlichting, met een licht zadel, en zonder slot kunnen we elk rond de 15 kg uitkomen. Daarna weet ik het niet meer zo. Ik heb zelf al lichte chique TA Zephyr cranks, op de dubbelzijdige spd pedalen is ook niets meer te winnen zonder een heel ander systeem te kiezen. Ik zou op mijn fiets een iets minder stevige zadelpen kunnen nemen (ik heb nu een Nitto S 83 van iets van 250 gram) maar dit is er een met twee bouten, en eerdere eenbouts zadelpennen schoten wel eens los. Een lichter stuur dan een Nitto 177 is ook mogelijk, maar ik heb geen zin in breuk. Idem stuurpen (ik heb nu een stalen custom pen). Lichtere remmen dan de HS 66 zijn inderdaad mogelijk, maar de zware Magura's remmen wel erg mooi. Er zijn lichtere velgen dan de SP 19, maar ook hier geldt dat je dan aan stevigheid inboet.
Kortom, ik zie niet echt hoe ik op 12-3 kilo kan uitkomen zonder dingen niet mee te tellen, of aan functionaliteit in te boeten.
Wim
Leon schreef:En dan komt de man van de bagage-afhandeling en die .... :roll: :evil: :cry:
Afbeelding

deze kende ik nog niet: een deuk in een balhoofdcup!
En de balhoofdbuis?
Wim
Gokje... de balhoofdbuis, met de rest van het frame er nog aan, lag al bij het oud ijzer..... :cry:
Dick Schuurman schreef:Gokje... de balhoofdbuis, met de rest van het frame er nog aan, lag al bij het oud ijzer..... :cry:
[quizmaster slijm] Jammer, maar aan het eind van deze ronde moeten we weer van een kandidaat afscheid nemen ....[/quiz]

Frame had niks (het betrof het uitstekende deel van het balhoofdstel),

En een M-gineering gooi je niet bij het oud-ijzer, daar kun je ook een nieuwe buis in laten zetten ;)
:cry: In een loterij win ik ook nooit iets... :cry:

Maar in de liefde..... :D !!!!!
deze kende ik nog niet: een deuk in een balhoofdcup!
Tjeeses, hoeveel moeite moet je wel niet doen om dàt voor elkaar te krijgen??

Zo had ik een keer totaal verbogen snelspanners, terwijl die nog in de assen zaten?

Het lijkt wel een ontmoedigingsbeleid. Alsof ze er met z'n allen op staan te springen...
Wim schreef: En dan moet je niet van de weg af gaan.
Volgens mij kom je voor een goede volledig allround inzetbare en compleet afgemonteerde vakantiefiets ook met dure onderdelen niet echt goed onder de 16 kg.
Afbeelding

Mijn Cannondale is circa 12,5 kg, en gaat inmiddels al meer dan 18 jaar mee(bouwjaar 1990). Volledig inzetbaar en niet eens zo'n dure onderdelen. Ik geef toe hij heeft geen spatborden, geen verende voorvork en een spartaans zadel. Wel is het frame circa 1,5 kg (er staat nog 3.0 pounds op).

De bagage afhandeling heeft hij al vaak overleefd. Het gaat dus niet alleen om het frame, maar zeker ook om de rest.
Wat de gewichten ook allemaal mogen zijn, het meest ben ik altijd onder de indruk van de fietser die 's avonds iets erg lekkers uit de tassen tevoorschijn haalt en deelt met zijn/haar mede-fietsers... :wink:

(Kan dan gaan om een lekkere fles alcohol, een dikke worst voor het eten, een zak chips, of bijv. 's ochtends een lekker ontbijt als een expeditie-ontbijt of bijv. pannenkoeken... :D )
Ook leuk... twee volle bidons aan je frame, of anders een camelback met twee liter vocht erin... dat wordt meestal niet meegerekend. Vroeguhh een atb-koersie gereden en stond bij de inschrijving naast een "pocher" die roemde hoe licht zijn nieuw aangeschafte bike wel niet was. Hij vergat zijn inherente gewicht op te tellen met het gewicht aan vocht wat hij meezeulde. Nog leuker...op 3/4 van de ronde "pakte" ik hem. Whoehaha.
On-topic
De UCI stelt een minimum gewicht van 6,8 kg aan een racefiets. Ik zou dan verwachten dat het klaarblijkelijk technisch mogelijk is om de fiets lichter te maken. Nu weet ik onvoldoende van de achtergrond van het UCI reglement. Ik veronderstel (en weet dus niet zeker) dat onder het gewicht van 6,8 kg er consessie gedaan worden aan de constructie of de sterkte van de fiets. Met andere woorden een licht kereltje kan op een lichtere fiets kan rijden dan een zwaardere kerel en zou dan een materiaalvoordeel hebben. Ook stelt het UCI regelement (vrij vertaald) dat een racefiets voor een consument te koop moet zijn. Dan zou ik als consument en relatieve leek verwachten dat ik (misschien 90 kg zwaar) op een recefiets kan stappen en zonder (veel) problemen wegrijden.
Op een moderne racefiets passen in de regel geen spatborden en ik weet niet of een bagagedrage er op gemonteerd kan worden. Echter met deze zaken erbij ben je wel al een heel eind opweg om lichtbepakt een meerdaagse fietstocht te maken.

In dit draadje staat een voorbeeld van een fiets van 10 kg. Dat is nogaltijd 3,2 kg zwaarder. Voor spatborden en een bagagedragen lijkt het me veel.
Stevens heeft de Xenith - 9,85 kg in maat 55 (incl. verlichting, naafdynamo pedalen, dragers, bredere banden,etc...)

Er is nu ook de Road Marathon van idworx. Met spatborden en dikkere banden Ultremo R 28 mm weegt hij 8,4 kg. Je kan een bagagedrager monteren (montage openingen zijn voorzien) zoals een tubus Airy titanium drager van 210gr die een belading van 30 kg toelaat.Dit brengt het gewicht op 9,1 kg.
Deze fiets kan je perfect gebruiken als vakantiefiets en het rijden is zeer comfortabel.

meer info http://www.idworx-bikes.de/nl/bikes/road-marathon/
Die Road Marathon is een mooie fiets van het soort audax of brevet fiets. Dat is inderdaad het type fiets waaraan ik dacht toen ik zei dat het ook lichter en sneller kan, mits je bereid bent inzetbaarheid op te geven. Het is een soort fiets waar ik in de praktijk niet meer dan 10-12 kilo bagage op zou willen hangen, en waarmee ik niet van het asfalt af zou willen. Op het eerste gezicht zien ze er uit als "gewone" racefietsen, totdat je iets beter kijkt. Zulke fietsen hebben zijoptrekremmen met 57 mm drop (dat is de sleutel tot het verhaal), zodat er bredere banden (tot ongeveer 32 mm) op passen, eventueel samen met spatborden. Ze zijn toegespitst op de langeafstand races als zelfs Parijs Brest Parijs (1200 km), en hebben ook daarom over het algemeen een tamelijk rustige stuurkarakteristiek, en een comfortabele geometrie. Tegen de tijd dat je er verlichting, spatborden en het bij langeafstandracers zo populaire Brooks zadel op hebt gemonteerd zijn ze zo rond de 10 kilo. Deze is van alu, maar vanwege het comfort zijn de meeste brevet/audax fietsen van staal, en ook wel van titanium. Degelijke onderdelen zijn er belangrijker dan de allerlichtste. Het zijn geen fietsen voor een vakantie in de derde wereld, en evenmin voor routes met meer dan kleine stukjes slecht wegdek. Het zijn wel geweldige fietsen voor wie snel grote afstanden wil afleggen over redelijke wegen, en met echt weinig bagage. Het zijn ook mooie fietsen om met een tweewiel aanhanger metg wat meer bagage snel naar bijvoorbeeld Zwitserland te rijden, om dan eenmaal daar zonder bagage cols te rijden.
Wim
Volgens Gerrit (Gaastra) moet je geen 30 kilo op de drager van de Road Marathon hangen. Hooguit een kilo of 10.
Zodra hij binnen is, ga ik het eens uitproberen. En het is natuurlijk geen echte vakantiefiets, maar wij zijn hier met z'n allen een beetje verliefd op die fiets geworden toen wij vorig jaar het prototype zagen. En schoonheid valt niet in kilo's uit te drukken :lol:

Ik ga hem testen in stappen van vijf kilo; het bekende kopje van Bloemendaal op en neer en dan eens kijken wanneer hij gaat schudden.
Tests mag ik niet op dit forum zetten, dus kijk t.z.t. maar op de site van de winkel.
Wim schreef:Die Road Marathon is een mooie fiets van het soort audax of brevet fiets.

Hoe kom je erbij?
citaat:

"VOOR HET EERST ZIJN CONCEPTEN ALS LANGE, COMFORTABELE RITTEN EN ZORGELOOS GEBRUIK, GECOMBINEERD MET EEN SNELLE RACEFIETS"

Maar ik geef toe dat ik na deze regels niet meer verder durfde te lezen :D