Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos STR01/ Koga Randonneur ?? - Forum Wereldfietser

Santos STR01/ Koga Randonneur ??

Binnenkort hoop ik dan eindelijk mijn nieuwe fiets aan te schaffen. Maar ik vind het tot nu toe erg moeilijk! :( Ik heb een ritje gemaakt op een Koga Traveller 57 cm. maar vond de afmontage te licht (geen achterwiel van 40 spaken, geen voordrager, teveel Shimano LX) Ik ben wel erg gecharmeerd van het Koga stuur. Ik vond de Koga rustig sturen en was er bijna uit. Toch nog maar even naar Van Herwerden in Voorburg. Het advies van VH: je kan echt niet op een Koga. 8O Ik heb een vrij lang bovenlichaam en korte benen. VH heeft mijn maten opgenomen en de Koga bovenbuis was eigenlijk te kort. Kan ik bijvoorbeeld niet op een 60 cm. Koga gaan rijden?
Die is 17 mm. langer, en kan ik niet een langere stuurpen nemen? Toch maar even een ritje op een Santos. Die vond ik heel anders fietsen. Erg sportief/ strak!, klopt dat of is dat alleen mijn idee? En rijd een Randonneur (staal) erg anders dan de Traveller(alu)?

Richard,

De keuze van een fiets is zeer persoonlijk, evenals de voorkeur voor een aluminium of stalen frame.
Het advies van van Herwerden moet je dan ook zien als niet meer dan hun mening. Als jij prettig fietst op een Koga is een Koga prima voor jou.

Je commentaar op de Traveller geeft mij echter het idee dat je er helemaal nog niet uit was/bent:
Geen 40 spaaks achterwiel (de keus voor 36, 40 of 48 spaaks hangt van heel veel factoren af) geen voordrager (is er natuurlijk zo opgezet) en teveel Shimano LX (wat is daar mis mee???).
Overigens ben je wel erg gecharmeerd van het Koga stuur (je bedoelt toch niet die Meccano doos?).

De Randonneur is nu kennelijk kandidaat (Koga Randonneur of Santos STR01?), maar daar geef je helemaal geen commentaar op. Heb je daar wel op gefietst...???

Je idee over de STR01 komt wel overeen met mijn gevoel, maar daarnaast vond ik die fiets ook erg stijf en stug, zeg maar oncomfortabel voor langere ritten ... (zeer persoonlijke mening!).
Een voordeel bij het concept van Santos is wel dat je heel veel keus hebt in de afmontage (maar dat heb je ook bij de hieronder genoemde merken).

Ik weet niet waar je je fiets voor wilt gaan gebruiken, maar als het voor (lange) fietsvakanties is moet je beseffen dat je fietskeuze voor een groot deel kan bepalen of dat prettige dan wel minder prettige ervaringen worden. Mijn advies: Ga bij de keuze niet over een nacht ijs, maar neem de tijd.
Denk bijv. ook eens aan een Avaghon, Vittorio of Snel en als dat een beetje binnen je budget valt: afspraak maken en (langere) proefrit maken.

Beter nu een paar weken of maanden "vertraging" dan jarenlang spijt dat je niet de tijd genomen hebt om tot de beste keuze te komen.

Mijn nieuwe fiets wil ik gebruiken voor de vakantie (3 weken Europa) en daarnaast voor woon/werkverkeer (± 5000 km. p/j) Ik ben wel zwaar (100 kg.) Vandaar voorkeur voor 40 spaken. Traveller viel daardoor af.

Ik heb wel twee maal op de traveller gereden. Ik vond de lengte van de bovenbuis iets te kort. De geometrie van de traveller/ randonneur is volgens specificaties identiek. Kan jij mij zeggen in hoeverre het nadelig is om een langere stuurpen te nemen? Wat is er mis met het vlinderstuur van Koga? Ik vond het wel zo prettig sturen. Op de randonneur heb ik inderdaad nog niet gereden.
Het nadeel van de Koga is dat natuurlijk alles vastligt. In het begin van het zoeken naar een fiets was dat nog niet zo'n probleem maar nu ik mij er iets meer in verdiept heb krijg je toch bepaalde voorkeur voor onderdelen.

Bij Snel ook geweest. Maar kreeg toen eerst een veel te groot stalen frame mee en daarna een race alu frame. Het was beiden geen succes. Ze moeten toch van die hele mooie fietsen maken. Misschien moet ik ze nog een tweede kans geven.

Dick Schuurman schreef:Richard,

De keuze van een fiets is zeer persoonlijk, evenals de voorkeur voor een aluminium of stalen frame.
Het advies van van Herwerden moet je dan ook zien als niet meer dan hun mening. Als jij prettig fietst op een Koga is een Koga prima voor jou.

Je commentaar op de Traveller geft mij echter het idee dat je er helemaal nog niet uit was/bent:
Geen 40 spaaks achterwiel (de keus voor 36, 40 of 48 spaaks hangt van heel veel factoren af) geen voordrager (is er natuurlijk zo opgezet) en teveel Shimano LX (wat is daar mis mee???).
Overigens ben je wel erg gecharmeerd van het Koga stuur (je bedoelt toch niet die Meccano doos?).

De Randonneur is nu kennelijk kandidaat (Koga Randonneur of Santos STR01?), maar daar geef je helemaal geen commentaar op. Heb je daar wel op gefietst...???

Je idee over de STR01 komt wel overeen met mijn gevoel, maar daarnaast vond ik die fiets ook erg stijf en stug, zeg maar oncomfortabel voor langere ritten ... (zeer persoonlijke mening!).
Een voordeel bij het concept van Santos is wel dat je heel veel keus hebt in de afmontage (maar dat heb je ook bij de hieronder genoemde merken).

Ik weet niet waar je je fiets voor wilt gaan gebruiken, maar als het voor (lange) fietsvakanties is moet je beseffen dat je fietskeuze voor een groot deel kan bepalen of dat prettige dan wel minder prettige ervaringen worden. Mijn advies: Ga bij de keuze niet over een nacht ijs, maar neem de tijd.
Denk bijv. ook eens aan een Avaghon, Vittorio of Snel en als dat een beetje binnen je budget valt: afspraak maken en (langere) proefrit maken.

Beter nu een paar weken of maanden "vertraging" dan jarenlang spijt dat je niet de tijd genomen hebt om tot de beste keuze te komen.

Je kunt ook voor een second opion naar bijvoorbeeld de Vakantiefietser gaan in de Amsterdamse Jordaan. Ook de Vakantiefietser heeft Santos en Koga, overigens ook Snel. Als je met Eric van de Vakantiefietser een afspraak maakt neemt hij de tijd voor je. www.vakantiefietser.nl

Richard,
Ik stuurde je een pb (persoonlijk bericht), mnaar betwijfel of het overgekomen is. Mail mij svp, zodat ik je e-mailadres weet en je een mailtje kan sturen: ericleijenaar@euronet.nl

Eric.

Realiseer je goed dat het niet goedkoop is een dergelijke fiets met derailleur versnelling en velgremmen te gebruiken voor woon-werk verkeer. Je zit dan vast aan een keer per jaar nieuwe kransjes, ketting en remblokken. Bovendien moet je er toch wel regelmatig wat onderhoud aan doen. Zelf heb ik daar voor een woon werk fiets geen zin in. Wij hebben dat een tijdlang gedaan omdat het niet anders kon, maar we stoppen ermee. Te duur, en teveel gezeur. Mijn voorkeur gaat dan toch echt uit naar een gewone Hollandse stalen fiets met drie versnellingen, trommelremmen en wel een naafdynamo. Helaas is dat niet eens makkelijk te krijgen (simpel maar wel met naafdynamo is een vanzelfsprekende maar nauwelijks leverbare combinatie). Voor die 10 km of minder heen en terug die jij rijdt is zo'n fiets snel genoeg.

Voor vakantie geef ik de voorkeur aan een stalen randonneur met 26 inch wielen (Fahrrad Manukaktur T 400, Santos, Viliger Cabonga of diverse mogelijkheden bij Snel, Vittorio of andere maatbouwers). Wie genoeg geld heeft kan dan gaan voor een fiets met Rohloff naaf (wel wat lastig te combineren met een racestuur), en bijvoorbeeld Magura velgremmen. 26 inch wielen zijn steviger, en laten bij gelijk gewicht een bredere band toe, wat je meer comfort geeft en meer mogelijkheden op onverharde wegen.
hartelijke groeten,
Wim

Nu ik er nog eens over nadenk is de combinatie van vakantiefiets en woon werk fiets wel mogelijk als je een Rohloff naaf neemt. Dat wordt dan wel wat duurder dan die Koga (2000 euro?), maar je hebt er vervolgens nauwelijks onderhoud aan. Zet er ook nog een Schmidt naafdynamo op en het is helemaal ideaal (tenzij je in de binnenstad van Amsterdam werkt en je fiets overdag buiten staat. Dat zal niet lang goed gaan.
Wim

Je vakantiefiets niet gebruiken voor woon-werk verkeer? Ik denk daar toch wat anders over hoor.
Anders gezegd: ik vind mijn vakantiefiets te duur om in de garage te zetten en hem alleen tijdens langere fietstochten te gebruiken. Ik zit de meeste dagen minimaal een uur op de fiets en dan zit ik graag optimaal. En natuurlijk betekent dat dat ik meer onderhoud heb. Nou ja, dat is dan maar zo. Onderhoud heb je ook aan een goedkope fiets. Maar ik heb er wel het plezier van!

Groeten,
Sandra

Mijn suggestie is niet meer dan een economische calculatie (gedaan uit ergernis over al dat onderhoud). Stel dat het extra onderhoud van een dagelijks gebruikte vakantie fiets euro 100 per jaar extra kost (dat denk ik), en stel dat rente en afschrijving per jaar samen 15 % van de nieuwprijs van de stadfiets uitmaken, dan kun je 100/15 x 100 = +/- euro 700 uitgeven aan een alternatief, en niet duurder uit zijn. Deze getallen komen in elk geval ongeveer met de werkelijkheid overeen, en impliceren niet alleen dat het duur is om een derailleur fiets dagelijks in regen, zand en pekel te gebruiken, maar ook dat de alternatieven (een Gazelle Primeur als tweede fiets of een Rohloff naaf op je ene - vakantie - fiets) financieel heel reeel zijn. Wat je leuk vind is inderdaad wat anders, net als de vraag waar je al die fietsen moet laten.
hartelijke groeten,
Wim
Mij niet gezien hoor, mijn vakantiefiets gebruiken als woon-werkfiets. Nog los van eventueel onderhoud.... in de grootstad ben je je blinkende vakantiefietsje gewoon binnen de drie maanden kwijt, zeker als je hem dagelijks stalt bij stations, supermarkten en andere "gevaarlijke" plaatsen . En dan wordt het toch wel een héél dure hobby. Laat mij maar lekker door de stad stampen op mijn dertig jaar oude degelijke Raleightje...

Natuurlijk kan dat anders liggen als je buiten de stad woont en het beestje keurig in de stalling hebt staan...

Groetjes,

Astrid

Willem Jongman schreef:Realiseer je goed dat het niet goedkoop is een dergelijke fiets met derailleur versnelling en velgremmen te gebruiken voor woon-werk verkeer. Je zit dan vast aan een keer per jaar nieuwe kransjes, ketting en remblokken. Bovendien moet je er toch wel regelmatig wat onderhoud aan doen. ...
Oh, echt? Ik geloof dat ik dan niet zo goed voor mijn fietsje zorg. Ik heb hem al meer dan twee jaar voor vakanties en woon- werkverkeer (ongeveer een uur per dag). Op schoonmaken en invetten na heb ik in die tijd nog niets aan onderhoud gedaan. Volgens mij moet ik binnenkort wel de remblokjes vervangen, maar qua kransjes en ketting lijkt het me nog wel ok. Hoelang kun je daarmee doen?

bert sitters schreef:Je kunt ook voor een second opion naar bijvoorbeeld de Vakantiefietser gaan in de Amsterdamse Jordaan. Ook de Vakantiefietser heeft Santos en Koga, overigens ook Snel. Als je met Eric van de Vakantiefietser een afspraak maakt neemt hij de tijd voor je.
Mag ik dit zeggen: bij de Vakantiefietser krijg je weliswaar een goed advies, maar de service is naar mijn smaak buitengewoon slecht. Onlangs kocht ik voor € 300,- artikelen waarvan twee gemonteerd moesten worden op mijn fiets. De medewerker wilde dit nog wel even snel doen, totdat Eric grapte dat dit hem onbetaald overwerk zou opleveren. Ik was verbijsterd. Er werd niets gemonteerd. Monteren kon tegen een uurloon van € 45,-. Bovenop € 300,- is dat niet mis! Het monteren zou volgens hem ook nog eens ruim een uur in beslag nemen 8O (en nee, het was niet eens druk in de winkel)

Hoe dan ook, ik wilde mijn onvrede hierover even kwijt en wees erop bedacht dat wanneer je de VAkantiefietser binnenstapt en je zelf niet echt handig bent, je een hoop geld kwijt bent. In elke andere winkel zou dit onder service vallen.
Het goede aan dit verhaal is dat ik nu weet dat ik mijn nieuwe fiets NIET bij de Vakantiefietser ga kopen. Firma Fietsplezier op de Looiersgracht is een prima alternatief aan wie ik mijn budget à € 1500,- graag uitgeef.

Groeten,
Ellen

Dit is ons gemiddelde geweest van de afgelopen jaren. Het is wel waar dat wij geen auto hebben, en dus alles op de fiets doen (kinderen wegbrengen, boodschappen etc). De afgelopen jaren heeft mijn vrouw op een Giant Hybride met derailleurversnelling gereden, omdat die handig was zowel op vakantie (met kinderzitje), als in de stad, zeker ook toen we in Engeland woonden (met kinderen in zitjes tegen de wind in en tegen de heuvels op). Niet alleen hebben we elk jaar wel een nieuwe cassette en ketting moeten nemen, en nieuwe remblokjes, maar na drie jaar was er ook een achterwiel versleten en gind het balhoofd raar doen. Na vijf jaar is die fiets echt helemaal versleten. Dat laatste zal je niet of pas later overkomen als je een betere hybride koopt, maar mijn vrouw wilde ook niet langer dan nodig met een damesframe op vakantie (wel handig als je met kinderzitjes rijdt). Maar ook met een dure Koga, Snel of Vittorio slijt je veel tandwielen en kettingen (het is nu eenmaal allemaal Shimano en Sachs).
Ik heb deze zomer na drie jaar onze tandem een grote beurt laten geven, en dat was toch 300 euro. Die tandem is voor de helft op vakantie gebruikt en voor de andere helft om de kinderen naar school te brengen, vooral toen we in Engeland woonden.
Zelf heb ik nu gewoon liever een vakantiefiets die echt optimaal is voor vakantie (voorlopig nog de tandem voor mij en mijn zoontje, en een fiets met stijf 'herenframe' voor mijn vrouw). Voor in de stad is dat laatste minder handig. En, zoals gezegd, in de stad is een simpele fiets wel zo makkelijk, en minder doelwit van dieven in een studentenstad.

Het kan zijn dat wat ik hier aan slijtage beschrijf toch vooral slijtage is door de overbelasting van het fietsen met kinderen. Dan ben ik dus inderdaad als zoveel generaals me aan het voorbereiden op de vorige oorlog....

Ik heb ook gewoon geen zin in al dat onderhoud. In ons gezin zijn heel wat fietsen, en die kunnen dus allemaal kapot. Een mooie vakantiefiets in topconditie houden vind ik wel een leuk werkje. Een vieze stadsfiets onderhouden of naar de fietsenmaker brengen vind ik vooral gedoe.
Wim

Ik rij nu al 4 jaar op mijn Koga Traveller voor vakantie en voor woon/werk. Naar mijn werk is het 16 km, ik moet er niet aan denken dit te gaan doen op mijn stadsfiets. No way!

Als ik naar de stad (Alkmaar) ga, zet ik mijn fiets altijd neer op een drukke plek. Je fiets kan dan nooit gejat worden. Een enkele keer parkeer ik hem ook na winkeltijden. Dan zorg ik wel voor een hele batterij aan sloten op mijn fiets. Maar, parkeren na winkeltijden vermijd ik meestal. Normaal gesproken pak ik dan mijn stadsfiets.

Het mooie van mij alluminium Koga vind ik, zijn zijn rijeigenschappen. Het rijdt als een dijk. Zelfs volbepakt op fietsvakantie geeft de Traveller geen krimp.

In al die jaren kan ik zeggen, Shimano LX, niks mis mee. Voor regulier gebruik monteer ik kransjes van Tiagra, voor vakantie LX. De lak rond mijn Bracket is ook flink afgebladderd. Er is ook een gelijmd nokje van af gevlogen. En dan het balhoofd. Dat is ronduit slecht. Vaak krijg ik speling en blijven de moeren niet vastzitten. Moet maar wat liocktight gaan kopen denk ik.

Maar mocht ik ooit nog weer een nieuwe fiets aanschaffen. Dan zal ik Koga van wege zijn rijeigenschappen blijven meenemen mijn overweging.