Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schotland? - Forum Wereldfietser

Schotland?

Om nog even de vakantiestemming vast te houden, zijn we alweer plannen aan het maken voor de volgende zomer.
Schotland staat hoog op ons lijstje. Ik heb gezien dat er veel fietsroutes zijn, dus er zit vast iets van onze gading bij. We fietsen wel met een fietskar (ik heb iets gehoord over hekjes op fietspaden waar je niet doorheen zou kunnen?!). Onze oudste zoon is dan acht en fietst voor de eerste keer een hele vakantie op zijn eigen fiets. We kunnen wel wat aan hoor, we zijn wel een en ander gewend (komen net uit de Zwitserse bergen), maar het moet volgend jaar niet te steil zijn. Anders is de lol van het voor-de-eerste-keer-zelf-fietsen er waarschijnlijk snel vanaf.

Wie heeft tips of suggesties?

Groetjes,
Sandra

De Schotse heuvels zijn talrijk, kort en steil. Vergelijkbaar met de Ardennen. Lijkt me erg pittig voor de jonge held, zeker als het weer niet meezit. Persoonlijk vind ik fietsen in Schotland zwaarder dan fietsen in de Pyreneeen, waar de bergen weliswaar veel hoger, maar ook veel minder steil zijn en je goed in een ritme kan komen.

Groet,
Lisette

Ook mij lijkt het pittig. Mijn laatste keer fietsen in Schotland is al weer vijfentwintig jaar geleden, dus mijn perspectief was toen wat anders. Maar inderdaad, het kan er steil zijn. Daar komt bij dat het er ook vaak regent. Zelf heb ik daar niet zoveel last van, maar ik heb wel gemerkt dat het mijn kinderen flink demotiveert. En kamperen is ook wat lastiger.
Wij zijn net terug van een tocht van Luxemburg stad naar Strasbourg, langs de Rome route van Paul Benjaminse. Onze dochter Willemijn van bijna negen fietste zelf, nadat ze vorig jaar in Nederland al zelf gefietst had. Wel, ze heeft geleerd diep te gaan. In het begin was het erg wennen met schakelen (18 versnellingen). Ze had dat natuurlijk al wel in Nederalnd gedaan, maar als je steil omhoog moet is het natuurlijk heel anders. Vroeger had ze dat toen we in Engeland woonden al wel gedaan, maar ze was er veel van verleerd, en voor en achter schakelen is toch moelijk in het begin. Het ging steeds beter, en ze kreeg er ook wel meer trek in, maar ik ben toch een beetje bang dat we wat meer gevraagd hebben dan voor haar plezier goed was. Fysiek kon ze veel, dat was wel duidelijk, en als het moest fietste ze meer dan 50 km in de warmte en door de heuvels. De laatste dagen ging het steeds beter en fietste ze af en toe ook met een grijns van me weg als er weer eens geklommen moest worden (met een tandem met een bagagekar erachter was het voor mij zwaar klimmen). Maar dat ze het leuk vond, nou nee niet echt. Waarom kopen we niet gewoon een auto en een caravan was een vaak gehoorde klacht. We fietsten meestal om de andere dag, en probeerden de rustdag te gebruiken om te zwemmen, en al dat soort dingen. Ik heb daarom de conclusie getrokken dat het volgend jaar rustiger moet, en vooral vlakker, zoals Denemarken. Ik wil heel graag dat ze het leuk blijft vinden.
Geen kind is gelijk, en jongetjes zijn ook wel weer anders dan meisjes merken wij elke keer, maar toch...
hartelijke groeten,
Wim

Hallo,

Wij bestuderen de mogelijkheid in juli-augustus 2004 met drie kinderen (4-6-8 jaar, jongste op stoel of in kar) en tent de lange afstandsroute Balloch-Stonehaven te fietsen. Alvast leuke site gevonden: www.cyclingscotland.com.

Hellingen kunnen inderdaad heel demotiverend werken. Daarom bekijken we nu heel grondig de route en de eventuele mogelijkheden om hellingen op die route te omzeilen/op een alternatieve manier over te raken. Op de site staan bij de beschrijving van de route profielgrafiekjes. Handig.

We houden jullie op de hoogte.

Peter & Joke, België