Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets??? - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets???

Beste wereldfietsers,

Ik wil een vankantiefiets kopen. Ik ben 1.69 m lang en weeg 74 kg. Ik twijfel tussen de Snel Safari en de Santos CroMo 2.8, beide met 28 inch wielen, een xt groep, magura hs33 remmen, son naafdynamo.

Wat is jullie advies?

Op de fietsbeurs heb ik op een safari gefiets. Hij reed wel comfortabel zonder bagage uiteraard.
ik zou ook op de Santos gaan fietsen, maar waarom enkel de keus tussen deze 2 fietsen? En waarom xt en geen Rohloff?
Dit zijn allebei prima fietsen. Als je weet waarom je deze twee gekozen hebt uit een veel grotere markt, en vooral waarom je 28 inch wielen wilt hebben (je bent niet heel groot), dan is er niets mis. Het belangrijkste is vervolgens dat de fiets je goed past (denk ook aan cranklengte - 165 mm valt te overwegen, net als een alternatief voor de Shimano XT crankset met buitenboord lagers), dan is het verder gewoon uitproberen welke voor jou het lekkerste rijdt.
Als het een vrij toevallige keus is geweest, dan heb je geluk gehad, want dit zijn allebei echt prima fietsen, maar dan zou je eigenlijk toch even moeten nadenken over alternatieven met 26 inch wielen, een racestuur, of een Rohloff naaf.
Wim
Ik kies voor de xt, omdat ik met een fiets met roloff boven mijn budget uitkom. Ik kies voor 28 inch wielen, omdat ik meer op asfalt dan op onverharde wegen zal rijden. En als ik toch onverhard ga rijden zet ik bredere banden op.
Om te beginnen: Ik fiets zelf sinds 2003 op een Snel Safari (LXT Special met een 48 spaaks achterwiel en Magura HS33). Dit even voor de duidelijkheid en de objectiviteit :wink:

Ik kan in mijn frame géén bredere banden dan 42 mm kwijt. Ik heb ook niet het idee dat De Safari frames nu anders zijn. Zie ook de opties bij de Safari op de site van Snel. Dat zou je als een nadeel kunnen zien, voor mij geen probleem.

Verder: een uitstekende, comfortabele reisfiets! Bepakt nog comfortabeler dan "naakt".....
Waarom de LXT Special en niet de XT? De prijs is immers gelijk? De mix LX/XT is kwalitatief voor mij ruim voldoende, XT is kwalitatief niet of nauwelijks beter dan LX, alleen lichter. Hetgeen je bij een reisfiets voor bepaalde onderdelen ook als een nadeel kunt zien.....
Waar het mij echt om ging: de naven van de XT zijn "gewone" XT naven, de mijne zijn de XT tandemnaven.

Mijn optie zou zijn: ga ook op de Santos proeffietsen, maak ook nogmaals een afspraak bij Snel, op een stille dinsdagochtend bijvoorbeeld, voor een wat langere proefrit.
Loop je opties nog eens langs. Fiets je veel in het donker of wil je veel gadget-batterijen opladen (SON = duur!) of lukt het ook met een goede ledlamp die je ook als zaklantaarn op de camping kunt gebruiken?
Maar waar het dus echt om gaat: welke van de twee fietst het lekkerst voor jou?
Succes en heel veel fietsplezier gewenst met je toekomstige reisgezel.
Ik kies voor de xt, omdat ik met een fiets met roloff boven mijn budget uitkom
toch nog maar even voor de zekerheid, je hebt 'm vast al wel gezien, 200 euro meer dan de Snel Safari waar je aan zit te denken maar dan wel met Rohloff:
http://www.re-cycle.nl/merken/diamant.htm
Ja hoor... geintegreerd balhoofd in een alu frame... lichtgewicht aluminium achterdrager....? Kennelijk niet helemaal waar Manny dus naar op zoek was...?
Dick Schuurman schreef:Ja hoor... geintegreerd balhoofd in een alu frame... lichtgewicht aluminium achterdrager....? Kennelijk niet helemaal waar Manny dus naar op zoek was...?
snap je reactie niet helemaal, je hebt zelf ook twijfels bij een van de voorkeuren (nl. de Son naafdynamo), verder zit er gewoon een lichtgewicht alu drager op en dat balhoofd poneer je nu zelf nieuw in de discussie. Ik heb gewoon aan willen geven dat een fiets met Rohloff naaf niet voor de hoofdprijs hoeft te gaan. Er gaan veel mensen van derailleur naar Rohloff maar andersom hoor je daar weinig over. De proefrit met de Santos had ik ook al aangeraden. :lol: :lol: :lol:
Beste Whave. Als iemand nog twijfelt tussen twee fietsen, van beide fietsen is het frame van CrMo, beiden hebben géén geintegreerd balhoofd en HS33, XT-groep en SON naafdynamo zijn de opties die Manny kennelijk wenselijk acht, dan neem ik aan dat het bepalen van de keuze tussen deze twee fietsen gaat.
Dan stel jij de vraag: waarom geen Rohloff. Het antwoord is duidelijk, omdat dat boven het budget van Manny gaat. Voor deze twee fietsen natuurlijk!

Dan stel jij een héél andere fiets voor, die inderdaad qua prijs rond het kennelijke budget uitkomt. Mét Rohloff!!!

Mijn reactie zal ik even uitleggen. Als je beslist een Rohloff naaf wilt en je past de rest van het vervoermiddel aan aan het beschikbare budget: Diamant Saphir de Luxe met de specificaties die ik in de gauwigheid even bij elkaar raapte.
Wat ik nog niet genoemd heb: gaten in het frame boren om de kabels (en ook slangen van de HS11..???) door de framebuizen te voeren, daar ben ik nou allergisch voor :cry:
Velgen: dubbelwandig.... dubbelwandig wat...???
Naven...???? Niet genoemd....
Spaken... helaas slechts 32 en welke?
Naafdynamo: Manny zei SON.. dit is Shimano. Overigens, dat ik mijn twijfels uit bij die SON is gewoon een kwestie van: hoeveel geld geef ik uit en gebruik ik het ook echt.

En tot slot de maatvoering: 3 stappen van 5 cm. en als het past mag je ruilen :wink:

O.K weer even serieus, je kan dus kiezen voor een bepaald aandrijfsysteem. Je koopt een Rohloff naaf en voor de rest van je budget bouw je daar wat omheen.
Of: je koopt een goede reisfiets met het aandrijfsysteem dat nog binnen je budget valt.

Misschien was mijn eerste reactie wat sumier..... sorry.
Ik vind voor beide opvattingen wel wat te zeggen. Enerzijds zul je mij niet op een alu frame met geintegreerd balhoofd zien - ik zweer bij het superieure gevoel van een goed stalen frame. Anderzijds is een Rohloff naaf erg mooi, en niet eens zo heel erg veel duurder dan een XT. Als je de stofkam haalt door de rest van de afmontage, kun je best aardig wat besparen zonder dat je een slechte fiets krijgt. De standaard XT crankset met externe lagers is niet goedkoop, en toch problematisch. Een Sugino XD is goedkoper en beter. Een set Magura HS 33 is erg mooi, maar Deore V brakes doen het best goed, en in en voorwiel kan het ook wel minder dan een XT naaf. Een goed voorbeeld van zo'n goede stalen Rohloff fiets zonder luxe is de Thorn Raven.
Wim
@Wim, ik sluit me bij je aan.

@Dick:
O.K weer even serieus, je kan dus kiezen voor een bepaald aandrijfsysteem. Je koopt een Rohloff naaf en voor de rest van je budget bouw je daar wat omheen.
Of: je koopt een goede reisfiets met het aandrijfsysteem dat nog binnen je budget valt.
de fiets die ik noemde past ook binnen deze beide opmerkingen. Je kan de Rohloff later ook probleemloos meenemen naar een andere frame.
Om nog wat preciezer te zijn: die Thorn Raven kost 1599 pond, zeg maar 1750 euro. Dat is exclusief dragers, maar voor de rest is er niets mis mee. En dit is een mooi stalen frame, in vele maten verkrijgbaar.
Wim
Wim schreef:Om nog wat preciezer te zijn: die Thorn Raven kost 1599 pond, zeg maar 1750 euro. Dat is exclusief dragers, maar voor de rest is er niets mis mee. En dit is een mooi stalen frame, in vele maten verkrijgbaar.
Wim
Ha Wim, die Thorn is inderdaad ook een mooi fietsje, enige minnetje daarvan is misschien dat je 'm niet kan testen in Nederland of wel?
Rohoff is een mooi produkt daar niet van. Echter om het nu als norm voor een vakantiefiets te verheffen gaat me te ver.

Als ik moet kiezen Rhoff maar dan geen Magura remmen en andere interessante opties. Dan zou ik de Rohoff lekker laten voor wat het is.

Als je goede verlichting op een fiets belangrijk vindt dan is een Son naafdynamo belangrijker zeker i.c.m. de nieuwe Edelux krijg je een bak licht.

Zelf rij ik op een Van Herwerden XT afgemonteerde fiets. Dat bevalt me uitstekend. :!:
Als je beide fietsen om het even vindt: dan zou je bijvoorbeeld voor de lichtste fiets kunnen gaan, de goedkoopste of de fiets met de leukste kleur.
Kwalitatief zijn het allebij heel goede fietsen. Dus daar zit het verschil niet.
Zelf rij ik op een Van Herwerden XT afgemonteerde fiets. Dat bevalt me uitstekend.
Joepieeee...een Herwerden liefhebber. Een roadmaster?
50er schreef:Joepieeee...een Herwerden liefhebber. Een roadmaster?
Yep een roadmaster. Het is wat offtopic maar wel een hele fijne fiets. Lekker ligt ook en met de unieke garantie dat als de fiets niet bevalt je mag ruilen.

Ze verkopen ook Santos trouwens. Ik weet niet waar de OP zijn fiets wil gaan kopen. Maar onafhankelijk van het gekozen merk is het belangrijk om een fiets te kopen bij iemand die aandacht schenkt aan de juiste maat etc.