MartijnO schreef:Ik zat nog even te denken...
Misschien zit ik hier wel op het verkeerde forum.
Dat zit ik dan ook maar er zijn ook overeenkomsten zoals veel km maken in alle mogelijke (weers)omstandigheden. En dat vraagt volgens mij toch hetzelfde van je materiaal. Bovendien weet ik zo geen beter nederlandstalig forum (de rest is echt mtb of race specifiek)
Op dit moment heb ik een Cube Hyde met Nexus premium versnellingsnaaf.
Ik fiets er al meer dan 10000 km mee zonder enig probleem en heb niet het idee dat de naaf al af is. Toch fiets ik er elke dag mee in weer, wind en zout (36 km per dag). De fiets was 649,- euro nieuw.
Ik heb zelf vergelijkbare ervaringen met een gazelle davos, maar bij km 12000 was het echt gedaan met de naaf. En het volgende binnenwerk heeft het 10000km uitgehouden. Na 22.000 km begonnen al die mooie accescoires met een kwaliteit van niks me te irriteren. Achterlicht op batterij en dan vier maal een defect achterlicht in 3 jaar.
Een Rohloff is voor mij dan ook echt overkill, gaat misschien 100000 km mee, maar dat is in mijn geval 15 jaar. Kun je je het voorstellen dat je 15 jaar met 1 fiets gaat fietsen.
Ja dat kan ik mij heel goed voorstellen, er vanuit gaand dat de rest van de onderdelen ook kwalitatief hoogwaardig is.
Daarom wil ik liever een fiets die gebalanceerd is uitgerust met nexus premium of alfine en goede onderdelen dan een Rohloff met twijfelachtige onderdelen.
Een fiets met een uitgebalanceerde set van onderdelen is niets mis mee, graag zelfs. Wel goed spul geen rollerbrakes van shimano
Wat zou het nou werkelijk schelen bij een afstand van 18 km.... Een Nexus: 45 minuten een Rohloff: 44 minuten, is dat je 800 Euro waard?
Qua extra snelheid nul, maar wel op de lange termijn een zeer betrouwbare fiets. En dat kan ook iets zijn om waarde aan te hechten.
Waarschijnlijk stoot ik hiermee veel mensen tegen het hoofd, maar ik heb het er met veel mensen over gehad.
Ik zie niet in hoe je met een weloverwogen beslissing mensen tegen de borst kan stoten. Iedereen heeft net iets andere eisen en inzichten en dat laat de weegschaal bij keuzes anders uitslaan. Gelukkig maar anders was de wereld ook zo saai.
Een Rohloff is in eerste instantie ontworpen voor mountainbike gebruik, dat het voor een wereldreis ook interesant is vanweg betrouwbaarheid begrijp ik, maar een Alfine van Shimano is gewoon ook goed voor woon/werk verkeer, zeker gezien de prijs.
Voor woonwerk verkeer hecht ik ook aan betrouwbaarheid.
Let er wel op dat er buiten het schakelsysteem nog vele andere keuzes zijn.
- Welke remmen?
- Wel of geen verende zadelpen?
- Wel of geen verende voorvork?
- Welke verlichting
etc etc.