Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racebocht, Rohloff en Avid BB7... - Forum Wereldfietser

Racebocht, Rohloff en Avid BB7...

Kan er mij iemand wegwijs maken wat de beste plaatsen zijn om de remhendels te plaatsen op een racebocht?
Mijn fiets (Aarios Flitzer) heeft Avid BB7 remmen en een Rohloff naaf. Vandaar dat ik uitkijk naar de deelbare racebocht van X-act (Humpert)

http://www.flickr.com/photos/bigdummybe ... 879397391/

Groetjes,
Frank
Afbeelding

Hier ongeveer, en kijk vervolgens of het lekker zit/remt.

Afbeelding
Zoals een oude fietsenmaker, Piet Aandewiel, mij heeft uitgelegd is de klassieke manier:

Het uiteinde van de remhandel zou in het denkbeeldige verlengde van het onderste platte stukje van de racebocht moeten uitkomen.
De uiteinden van die racebocht zouden naar de achterremmen moeten wijzen.


Maar volgens mij wordt er zelfs in de Tour gesjoemeld.

niko
Ik weet niet hoeveel kabel die Avid's trekken: als het net zoveel is als een v brake moet je dus de nieuwe Tektro racegrepen voor v brakes nemen.
Voor een Rohloff shifter op een racebocht zijn er een paar mogelijkheden:
1 een deelstuur
2 shifter op een pookje op de stuurpen/spacer
3 de shifter op het einde van je stuur, zoals een crossversteller
4 de speciale Mittelmeijer greep

Ik wilde absoluut een Nitto Noodle bar, dus 1 was voor mij niet aan de orde. 2 leek me onhandig, en 3 is kwetsbaar en geeft een nare kabelloop. Het is 4 geworden, en daar heb ik geen spijt van. Wel schakelt het stroever/zwaarder.

Al met al vind ik het een fantastische combinatie, een klassieke randonneur met racebocht en Rohloff. Zelf zou ik nooit schijfremen nemen (ik heb nog de Magura HS 66's), maar daar heb je vast goed over nagedacht.
Wim
Hoi allemaal,

Bedankt alvast voor jullie antwoorden.
Ik zal nog eens wat rondsurfen op zoek naar de voor mij meest geschikte remgrepen. De Rohloffshifter rechtstreeks midden in het stuur spreekt mij het meeste aan.
Wat de remmen betreft:
Ik heb op mijn 20 jaar oude Norta herenfiets de eerste type van Magura gemonteerd staan en van remkracht vond ik die zéér goed echter van afstellenmogelijkheden vond ik dat een slecht systeem. Ondertussen is er natuurlijk al véél veranderd.
Voor mij waren de redenen om voor de BB7 te kiezen:
Geen verslijt en hitte op de velgrand. (Die hitte zal bij mij wel goed meevallen :-) )
Gemakkelijk af te stellen.
minder invloed van regen.
Praktisch geen invloed van modderdoorwadingen want tot aan de naaf diep wil ik niet zakken met mijn wielen.
Aangezien dat mijn fietsframe en vork nog de klassieke CrMo is, maak ik mij ook geen zorgen over krachtinvloeden van de remklauw naar het frame. (Toch niet zoals ze dat bij b.v. Thorn verkondigen)

Groeten,
Frank
hmm, als ik het mij goed herinner zijn er van de bb5 en bb7 zowel een mtb als road versie, deze laatste zou gewoon moeten werken met "standaard" rsi (euh sti) shifter en rem grepen voor de weg groepen.

Maar heb je wel postmount nokken op je frame voor de remklauwen? Als je deze niet hebt op je frame ben je snel uitgepraat... dan kun je de remklauwen moeilijk monteren en is je vork/ frame niet berekent op de krachten van schijfremmen.

Bas
Hallo Bas,

Ik zal pogen foto's van mijn fiets te posten.
Dan kan je een beter beeld krijgen.

Groetjes,
Frank
hi, khad em al gevonden... http://www.aarios.ch/Flitzer.html
maar als het dus goe begrijp dan zitten er nu dus een setje bb7's voor een gewone mtb greep op, die zou je dan moeten vervangen voor een road versie of moeten bedienen met v-brake compatible aero grepen (tektro of cane creek) dus dat is ook een optie als je met de rohloff rijd.

Er zijn trouwens een aantal deelbare racebochten op de markt maar heb daat zo 123 geen types van, ook een dunnere racebocht zou dus kunnen voor de gewone greep. kijk anders eens bij m-gineering, die heeft er een aantal oplossingen voor.

Bas
B@se schreef:hi, khad em al gevonden... http://www.aarios.ch/Flitzer.html
maar als het dus goe begrijp dan zitten er nu dus een setje bb7's voor een gewone mtb greep op, die zou je dan moeten vervangen voor een road versie of moeten bedienen met v-brake compatible aero grepen (tektro of cane creek) dus dat is ook een optie als je met de rohloff rijd.

Er zijn trouwens een aantal deelbare racebochten op de markt maar heb daat zo 123 geen types van, ook een dunnere racebocht zou dus kunnen voor de gewone greep. kijk anders eens bij m-gineering, die heeft er een aantal oplossingen voor.

Bas
Klopt. Die deelbare racebochten, die vind ik wel, ik heb alleen geen flauw benul welke remgrepen er goed zullen werken met de BB7 remmen.
Mijn stuurpen is 22.2mm met een verstelbaar gedeelte en de opnamedoormeter van het stuur zelf is 25.4mm.

Ik ga dus nodig hebben:
Stuurbocht deelbaar opname doormeter 25.4mm uiteindes 22.2mm
(Ik kan natuurlijk ook nog een andere stuurpen zoeken indien de 25.4mm een probleem zou zijn)
Set remgrepen klemdoormeter 22.2mm compatibel met Avid BB-7
Stuurlint of schuim om de stuurbocht mee te bekleden.

Weeral bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,
Frank
Nu ik weet om wat voor mooie fiets het gaat vind ik het helemaal doodzonde een schijfrem te gebruiken. Dan moet de vork heel sterk en stijf zijn, en daarmee maak je van een elegant frame een lompe vrachtwagen. Ik zou gewoon op zoek gaan op Ebay naar een stel HS66 remmen.
Wim
Wim schreef:Nu ik weet om wat voor mooie fiets het gaat vind ik het helemaal doodzonde een schijfrem te gebruiken. Dan moet de vork heel sterk en stijf zijn, en daarmee maak je van een elegant frame een lompe vrachtwagen. Ik zou gewoon op zoek gaan op Ebay naar een stel HS66 remmen.
Wim
Ach, die BB7 remt zo goed en goed doseerbaar, maar ik kan de pro's van een de Magura's ook wel pruimen hoor! Smaken in kleuren... :)
Lompe vrachtwagen... :lol: Ik moet wel toegeven dat ik puur voor het zicht liever de Aarios Spider gekocht had en dan nog liefst zonder spatborden, maar ja, soms moet je ook naar de praktische kant kijken.
Ik ben in september 2008 mijn fiets persoonlijk gaan ophalen in het fabriekje in Zwitserland. We hebben daar een rondleiding gekregen van de eigenaar (Arnold Rammel)
Dit zijn dus géén Aziatische frames die even snel een "swiss made" labeltje krijgen. Alles wordt ginder geassembleerd, wielen worden ginder gespaakt door de dochter van de eigenaar op een Nederlandse machine . Na het braseren wordt het frame gereinigd en een eerste keer uitgelijnd op 0.1mm. Dan wordt het frame gefosfateerd en gepoedercoat. Dan wordt het opnieuw uitgelijnd want na het poedercoaten kan door de verhitting toch nog een vervorming optreden. Als alles OK is dan krijgt de fiets nog een transparante laklaag, hooglans of mat. Het frame heeft ook overal een anti-roest behandeling in ALLE holle ruimtes.
Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was. Als je daar een fiets bestelt, kies je zelf de componenten die je graag hebt, en alles wordt aan het frame aangepast indien nodig. Je kan ook je kleur zelf kiezen.

En nu wil ik alleen nog een ander stuur proberen...

Groetjes,
Frank

PS: Ik zal proberen om dit weekend eens foto's te nemen en te posten.
http://www.velodroom.net/?page=gallery& ... l&offset=0

Wat vinden jullie van zoiets?

Groetjes,
Frank
Ik vind het om twee redenen niks. De eerste is dat het te breed is voor een racestuur. De tweede is dat je nu net dat heerlijke half ronde gedeelte mist. Nogmaals, wat mij betreft is er geen fijner tourstuur dan een Nitto Noodle bar, en de Mittelmeijer shifter is een alleszins acceptabele manier om daarop een Rohloff schakelaar te monteren. Als je lichter wilt schakelen kun je ook een pookje monteren op je stuurpen. Er staat een mooi voorbeeld van dat laatste op www.mgineering.nl (in het album van gebouwde fietsen).
Wim
Hoi Wim,
Inderdaad, die bocht ontbreekt bij de Velodroom oplossing. En het is net die bocht die toelaat om de verdraaiing van de polsen beter af te wisselen. Bij wijze van spreke traploos.
Dat van de breedte is ook een goed punt. Was ik zelf waarschijnlijk pas achter gekomen als het te laat was geweest.

De Mittelmeyer shifter zou zwaarder schakelen dan de originele? Heb jij daar (slechte) ervaring mee?

Ik vermoed dat dit'm zal worden...

Groetjes,
Frank
Ik heb zelf de Mittelmeijer shifter op mijn Nitto Noodle bar. Ja hij schakelt wat zwaarder, en dat is onvermijdelijk door de constructie. Toch is dit wat mij betreft nog het beste compromis. De plaats van de schakelaar is ideaal, en dat is veel waard. Het grootste nadeel is dat je zo wat sneller je handschoen verslijt.
Wim
nu nog een online verkooppunt zoeken die de Nitto Noodle bar verkoopt...
En de juiste remgrepen. En we kunnen gaan ombouwen ! Ik ben zeer benieuwd.

Groetjes,
Frank
Volgens Rivendell:

Afbeelding
Allemaal te koop bij www.m-gineering.nl.
Wim
Dit is duidelijk een heel mooie fiets, met veel waar ik zelf ook van houdt. Ik zou eigenlijk ook eens een plaatje moeten plaatsen van die van mij, maar dat is een ander verhaal. Wat me hier een beetje zorgen baart is de stuurpen. Als die zo omhoog moet staan voor een goede zit is je frame eigenlijk wat aan de lange kant. Met een racebocht kan dat probleem alleen maar groter worden. De Nitto Noodle bar heeft dan wel weer het voordeel dat hij iets van een cm teruggebogen is. Overigens zou ik voor definitief nooit een verstelbare stuurpen willen hebben (maar dat ben je misschien ook wel niet van plan). Die zijn zwaarder, duurder, en minder stevig (sterk en stijf).
Wim